Jump to content

Baktung Askeladden 505 Freestyle - montere Smart Tabs?

ArvidKa

Recommended Posts

Simrad NSS'en har jeg satt opp til å vise liter pr mil på "kjørecomputeren" på høyre side i skjermen. Visning av forbruk i dette formatet er mest intuitivt for meg siden jeg alltid har hatt et forhold til planlagt og kjørt distanse.

Da bestiller jeg nok samme som du har og tester før jeg evt kjøper strammere fjærer. Når smørbukk 1 og 2 er med på havfiske og vil oppholde seg akterut under marsj, kan det tenkes litt ekstra løft er fint. 

I litt sjø med smørbukkene på tur er det fort mye vekt og utstyr om bord. Da er fart pr turtall fortsatt likt, men i marsjfart øker forbruket fra under literen alene til ca 1,25 liter på mila. Antar at det vil gå ned litt om fjølene løfter båten litt ut av vannet.

• 4 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Jada, jeg har i vinter montert en Garmin GT20 midt mellom motor og styrbord flaps, og det fungerer strålende det!  Ikke mer forstyrrelser enn jeg er vant til fra andre båter.  

Fortsatt kjempefornøyd, båten ble stødig som et lokomotiv, og jeg har en følelse av å kjøre en gokart eller radiobil😄

• 1 måned senere...

Kan komme med en liten oppdatering fra meg også etter montering av Smart Tabs. 
Monteringen var ganske kurant og det var greit å ha referanse fra båt-forumet før eg startet. 

Erfaringen så langt er at båten nå går ganske momentant opp i plan. Spesielt kjekt da det er flere i båten. 
Den er også blitt mer stabil i forhold til om andre beveger seg i båten under fart. Digg at båten nå holder stø kurs når eg går med lav fart og beveger meg rundt i båten.

Når det gjelder fart så har den blitt dårligere. Klart omtrent 35 knopp aleine i båten før mod. Nå klarer eg 31-32. Mulig eg skal justere inn eit hakk så presse ned blir litt svakere. 

IMG_0896.jpg

3-4 knop ned er nok litt mer enn vanlig. Mista ca 1 knop på yamarinen min, bitelitt mer på weslingen.    Du får prøve å stille de inn litt mykere  og se hva som skjer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 4 uker senere...

Kan dele min erfaring med smart tabs også. Monterte på min antares 620 med begredelig resultat. Mistet 2 knop på topp. Forbruk gikk dramatisk opp målt i prosent, mest i deplasementfart. Dette er de største plastfjølene med 70 pund fjærer i midterste hull. gadd ikke teste å flytte til ytterste hull for å teste, ser ikke noen logikk i at det skal bedre noe merkbart.

Med: 1250rpm/4kn/0,65L/nm

Uten: 1250rpm/4,5kn/0,53L/nm

Med: 1500rpm/4,2kn/0,7L/nm

uten: 1500rpm/5,1kn/0,58L/nm

Med: 4200rpm/15,5kn/1,06L/nm

uten: 4200rpm/18kn/0,95L/nm

Med last/gjester ombord går båten bittelitt raskere opp i plan med smart tabs, men ikke verdt resultat på totalen. Mulig båten ligger i plan 0,5kn lavere, men forbruk gjør at det er ikke noe å vinne. Jeg tror dette skroget har tilstrekkelig bæring/løft i hekken til at det ikke har noen positiv effekt. En smal og tung båt med rund eller dyp V bunn og marginal motorisering kan nok ha nytte av dette, men altså ikke i dette tilfellet.

Håper dette kan være av nytte for andre i vurderingen av smart tabs.

whisper skrev 46 minutter siden:

gadd ikke teste å flytte til ytterste hull for å teste, ser ikke noen logikk i at det skal bedre noe merkbart.

flytte til ytterste hull vil gi enda mer effekt fra flapsene, flytt til innerste så vil vannstrømmen ha lettere for å presse de opp

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...