Rune.f Svart 21.September.2023 Link til dette innlegget Svart 21.September.2023 Du skriver forbruk pr mil, viser ikke instrumentet pr/tim ? Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 22.September.2023 Link til dette innlegget Svart 22.September.2023 Simrad NSS'en har jeg satt opp til å vise liter pr mil på "kjørecomputeren" på høyre side i skjermen. Visning av forbruk i dette formatet er mest intuitivt for meg siden jeg alltid har hatt et forhold til planlagt og kjørt distanse. Da bestiller jeg nok samme som du har og tester før jeg evt kjøper strammere fjærer. Når smørbukk 1 og 2 er med på havfiske og vil oppholde seg akterut under marsj, kan det tenkes litt ekstra løft er fint. I litt sjø med smørbukkene på tur er det fort mye vekt og utstyr om bord. Da er fart pr turtall fortsatt likt, men i marsjfart øker forbruket fra under literen alene til ca 1,25 liter på mila. Antar at det vil gå ned litt om fjølene løfter båten litt ut av vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 27.September.2023 Link til dette innlegget Svart 27.September.2023 Glemte å nevne størrelsen, jeg bruker 9.5"×12", men det var vel opplagt mtp båtstørrelsen. (Jeg har brukt det på alle mine) Sitér dette innlegget Link to post
pernille Svart 23.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2023 ivar skrev On 18.9.2023 at 1.02: hvaslags fart får du med 140? Bør jo flytte seg relativt greit 44-45 knop.. trives best mellom 30-37 da den blir noe nervøs og klatrer på kjølen ved full pining.. Sitér dette innlegget Link to post
Ruben Espeland Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 @ArvidKa Tenker at eg skal gjennomføre samme modifiseringen på min Askeladden 505 som du har gjennomført. Sjølv har eg en 90HK Mercury. Er det fortsatt plass til giver for ekkolodd etter denne modifiseringen? Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 14.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Jada, jeg har i vinter montert en Garmin GT20 midt mellom motor og styrbord flaps, og det fungerer strålende det! Ikke mer forstyrrelser enn jeg er vant til fra andre båter. Fortsatt kjempefornøyd, båten ble stødig som et lokomotiv, og jeg har en følelse av å kjøre en gokart eller radiobil😄 Sitér dette innlegget Link to post
Ruben Espeland Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Takk for tilbakemelding @ArvidKa Har fått bestilt meg smart tabs så nå gleder eg me til å få det montert😊 Har sjølv en Suzuki DF90 på vår. Virker bra, men tenker at denne båten kunne fint tålt noen hester til for å marsje på 30. Sitér dette innlegget Link to post
Ruben Espeland Svart 23.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Kan komme med en liten oppdatering fra meg også etter montering av Smart Tabs. Monteringen var ganske kurant og det var greit å ha referanse fra båt-forumet før eg startet. Erfaringen så langt er at båten nå går ganske momentant opp i plan. Spesielt kjekt da det er flere i båten. Den er også blitt mer stabil i forhold til om andre beveger seg i båten under fart. Digg at båten nå holder stø kurs når eg går med lav fart og beveger meg rundt i båten. Når det gjelder fart så har den blitt dårligere. Klart omtrent 35 knopp aleine i båten før mod. Nå klarer eg 31-32. Mulig eg skal justere inn eit hakk så presse ned blir litt svakere. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 3-4 knop ned er nok litt mer enn vanlig. Mista ca 1 knop på yamarinen min, bitelitt mer på weslingen. Du får prøve å stille de inn litt mykere og se hva som skjer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
whisper Svart 19.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2024 Kan dele min erfaring med smart tabs også. Monterte på min antares 620 med begredelig resultat. Mistet 2 knop på topp. Forbruk gikk dramatisk opp målt i prosent, mest i deplasementfart. Dette er de største plastfjølene med 70 pund fjærer i midterste hull. gadd ikke teste å flytte til ytterste hull for å teste, ser ikke noen logikk i at det skal bedre noe merkbart. Med: 1250rpm/4kn/0,65L/nm Uten: 1250rpm/4,5kn/0,53L/nm Med: 1500rpm/4,2kn/0,7L/nm uten: 1500rpm/5,1kn/0,58L/nm Med: 4200rpm/15,5kn/1,06L/nm uten: 4200rpm/18kn/0,95L/nm Med last/gjester ombord går båten bittelitt raskere opp i plan med smart tabs, men ikke verdt resultat på totalen. Mulig båten ligger i plan 0,5kn lavere, men forbruk gjør at det er ikke noe å vinne. Jeg tror dette skroget har tilstrekkelig bæring/løft i hekken til at det ikke har noen positiv effekt. En smal og tung båt med rund eller dyp V bunn og marginal motorisering kan nok ha nytte av dette, men altså ikke i dette tilfellet. Håper dette kan være av nytte for andre i vurderingen av smart tabs. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2024 whisper skrev 46 minutter siden: gadd ikke teste å flytte til ytterste hull for å teste, ser ikke noen logikk i at det skal bedre noe merkbart. flytte til ytterste hull vil gi enda mer effekt fra flapsene, flytt til innerste så vil vannstrømmen ha lettere for å presse de opp Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.