Jump to content

Septik system med treveiskran?

Lazyjack

Recommended Posts

Sliter litt med å designe et septik- system som har følgende muligheter:

1. Kunne velge om doinnhold ved bruk skal gå til tank eller til sjø. 

2. Kunne velge om  tankinnhold skal tømmes til sjø eller til tømmestasjon via dekksforskruvning. 

Fortrinnsvis ved bruk av en treveiskran i tillegg til eksisterende stengeventil i skrog gjennomføringen. 

Finnes det en kreativ sjel som kan bidra med en skisse? 

Den forsto jeg ikke helt. Det er da nok med en kran som velger om dritten i dassen skal gå til tank eller rett til sjøen? Når en da skal tømme tanken er det jo bare å starte tømmepumpen, eller dytte sugeslangen for tømming til land ned i deksforskruvningen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 41 minutter siden:

Den forsto jeg ikke helt. Det er da nok med en kran som velger om dritten i dassen skal gå til tank eller rett til sjøen? Når en da skal tømme tanken er det jo bare å starte tømmepumpen, eller dytte sugeslangen for tømming til land ned i deksforskruvningen.

Det er falltank i båten. 

Vi har en stk tre-veis kran. En stk tømmepumoe. Slange fra toalett til 3-veis kran. Den velger enten til tank eller sjø. Pumpa suger direkte fra tank og til sjø. Eget rør fra tank til dollbord landtømming. 

Det hører med til historia at skuta har to dasser. Den andre går kun til tank. 

Bildene sier ikke mye, men litt. 

20221204_124108.jpg.e7d71ef775d6729d768d148f73dd6195.jpg20221204_121815.jpg.eee4704d01964b818199b85c13e7da6c.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Jeg har aldri helt skjønt dette behovet for å kunne pumpe direkte fra toalett til sjø. Hvorfor ikke bare kjøre alt på tanken, og heller tømme denne før man går til havn? Jeg liker ikke unødig leamikk som kan gå i stykker, og foretrekker enkle opplegg som fungerer. Til dekkstømming ville jeg ha sveist på en egen stuss, da trenger du ikke ventil der heller. Keep it simple. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 1 time siden:

Jeg har aldri helt skjønt dette behovet for å kunne pumpe direkte fra toalett til sjø. Hvorfor ikke bare kjøre alt på tanken, og heller tømme denne før man går til havn? Jeg liker ikke unødig leamikk som kan gå i stykker, og foretrekker enkle opplegg som fungerer. Til dekkstømming ville jeg ha sveist på en egen stuss, da trenger du ikke ventil der heller. Keep it simple. 

Tja, feriere du for eksempel på svenskekysten så er det forbud mot tømming i sjø. Kan være langt mellom tømmestasjoner. Kjøper deg fort noen ekstra dager før tanken er full om man kan la urin gå rett i sjøen og bommelom på tanken. Også i Hvaler nasjonalpark er det forbudt å tømme i sjø. Indre Oslofjord er det heller ikke bare å tømme i sjøen overalt. 

Kompliserende faktor ja. Men kjedelig 0 måtte endre rute for å få tømt tanken.  Alternativet er selvfølgelig uendelig stor tank, men det er ikke alltid et alternativ. 

willmasta skrev 48 minutter siden:

Tja, feriere du for eksempel på svenskekysten så er det forbud mot tømming i sjø. Kan være langt mellom tømmestasjoner. Kjøper deg fort noen ekstra dager før tanken er full om man kan la urin gå rett i sjøen og bommelom på tanken.

Så argumentet FOR å tømme direkte i sjøen er at det er forbudt å tømme direkte i sjøen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 4 minutter siden:

Så argumentet FOR å tømme direkte i sjøen er at det er forbudt å tømme direkte i sjøen?

Haha, så jo ikke så bra ut nei:)

Forskjell på å pisse i havet et par ganger og å sende 100 liter septik ned da. Vi gutter kan jo stå bak på båten og gjøre det, ikke så lett for damer og unger.  

Vi bruker den som KAN gå direkte i sjø, til kun bimmelim laaangt utafor 300 m grensen. Ellers holder vi oss til vi er i ei havn. Bedre dasser der, enn på båten. 

Har ALDRI tømt "svartvann" i sjøen. Det er noe forbannet griseri. Men de som MÅ gjøre det, som ikke har annen mulighet, er nesten tvunget til det. Det går ned før eller seinere. 

Men da er vi inne på en helt annen diskusjon, som har vært på forumet mange ganger. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

willmasta skrev for 1 time siden:

Kjøper deg fort noen ekstra dager før tanken er full om man kan la urin gå rett i sjøen og bommelom på tanken.

Du kjøper deg fort også tett septik om du lar det tørre gå i tanken og det våte rett ut. Og forbud mot septik rett i sjø gjelder både gult og brunt....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 26 minutter siden:

Du kjøper deg fort også tett septik om du lar det tørre gå i tanken og det våte rett ut. Og forbud mot septik rett i sjø gjelder både gult og brunt....

Mener reglene er slik at du kan gjøre hva du vil rett i sjøen, og at det er å tømme en tank som ikke er lov. Om det er ok å tisse på do eller i en bøtte og skylle det rett ut vet jeg ikke. Men tror det. Gir meg der, så vi ikke kupper tråden med andre ting enn TS spør om.

Roger jo skrev for 3 timer siden:

Er det bare en slangeklemme på stusser under vannlinjen?

Hva er det som ruster.?

20221204_121815.jpg.eee4704d01964b818199b85c13e7da6c.jpg

Er doble. Rester etter gamle utskiftede Bt-produkter som ikke var rustfrie. (Skruene?) Skal nedi dypet der neste uke.....bytte lensepumpe til dusj og servant........ looking forward to it..... 

Hekri skrev for 7 timer siden:

Vi bruker den som KAN gå direkte i sjø, til kun bimmelim laaangt utafor 300 m grensen. Ellers holder vi oss til vi er i ei havn. Bedre dasser der, enn på båten. 

Har ALDRI tømt "svartvann" i sjøen. Det er noe forbannet griseri. Men de som MÅ gjøre det, som ikke har annen mulighet, er nesten tvunget til det. Det går ned før eller seinere. 

Men da er vi inne på en helt annen diskusjon, som har vært på forumet mange ganger. 

Da kan du ikke være gamle karen. Det var jo få muligheter til annet enn sjø før disse stasjonene kom og det er ikke svært lenge siden. 

:smiley:Takk og takk og takk @Lazyjack, når du ser jeg var på Chr Radich i 1974 så begynner jo åra å dra seg på. 

Men du skal i høyeste grad  ha takk for komplimentet! :smiley:

Det kan jo hende at jeg har hatt tank i de båtene jeg har hatt.

Og det kan jo hende at du har rett før forbudet kom.

Men det må være unntaket og glemt. 

Poenget er at vi opptrer miljøbevisst og unngår å forurense. 

willmasta skrev for 11 timer siden:

Tja, feriere du for eksempel på svenskekysten så er det forbud mot tømming i sjø. Kan være langt mellom tømmestasjoner. Kjøper deg fort noen ekstra dager før tanken er full om man kan la urin gå rett i sjøen og bommelom på tanken. Også i Hvaler nasjonalpark er det forbudt å tømme i sjø.

Det er ikk Lov

Är det okej att kissa från båten eller använda hink?

Nej, det är inte okej. Det är det toalettavfall som kommer från en fast installerad eller portabel båttoalett som inte får tömmas i vattnet enligt förbudet. Om man använder hink, potta eller liknande omfattas det istället av de allmänna hänsynsreglerna och dumpningsförbudet i miljöbalken som säger att det är förbjudet att tömma något avfall i vattnet. Något som många inte vet är att det är urinen som är mest skadlig för vattnet, eftersom den innehåller mest näringsämnen. Den urin som en människa producerar under ett dygn ger näring åt ett kilo alger. Man ska därför undvika att kissa i vattnet och i stället uträtta sådana behov på land där näringsämnena kan fi ltreras av marken.

index skrev for 13 timer siden:

Jeg har aldri helt skjønt dette behovet for å kunne pumpe direkte fra toalett til sjø. Hvorfor ikke bare kjøre alt på tanken, og heller tømme denne før man går til havn? Jeg liker ikke unødig leamikk som kan gå i stykker, og foretrekker enkle opplegg som fungerer.

Det er kjekt med et par 3-veis ventiler når en kjører en Edikk rens og vasker Toa.

da er det rett i sjøen.

Har trykk tank som jeg Tømmer med luft Når jeg er 12 Nm av land ellers er det sugestasjon på vei inn i havnene. Systemet har fungert i 30 år.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 3 minutter siden:

Det er ikk Lov

Är det okej att kissa från båten eller använda hink?

Nej, det är inte okej. Det är det toalettavfall som kommer från en fast installerad eller portabel båttoalett som inte får tömmas i vattnet enligt förbudet. Om man använder hink, potta eller liknande omfattas det istället av de allmänna hänsynsreglerna och dumpningsförbudet i miljöbalken som säger att det är förbjudet att tömma något avfall i vattnet. Något som många inte vet är att det är urinen som är mest skadlig för vattnet, eftersom den innehåller mest näringsämnen. Den urin som en människa producerar under ett dygn ger näring åt ett kilo alger. Man ska därför undvika att kissa i vattnet och i stället uträtta sådana behov på land där näringsämnena kan fi ltreras av marken.

Det er kjekt med et par 3-veis ventiler når en kjører en Edikk rens og vasker Toa.

da er det rett i sjøen.

Har trykk tank som jeg Tømmer med luft Når jeg er 12 Nm av land ellers er det sugestasjon på vei inn i havnene. Systemet har fungert i 30 år.

Da tok jeg feil!

Flott med rett kunnskap - takk. 

Prøvde å google meg til det. Hvor fant du teksten?

Hekri skrev for 3 timer siden:

:smiley:Takk og takk og takk @Lazyjack, når du ser jeg var på Chr Radich i 1974 så begynner jo åra å dra seg på. 

Men du skal i høyeste grad  ha takk for komplimentet! :smiley:

Det kan jo hende at jeg har hatt tank i de båtene jeg har hatt.

Og det kan jo hende at du har rett før forbudet kom.

Men det må være unntaket og glemt. 

Poenget er at vi opptrer miljøbevisst og unngår å forurense. 

Det jeg lurte mest på var hvor du gjorde av innholdet i tanken før tømmestasjoner på land ble etablert? 

Septiktanker i lystbåter var vel et ukjent fenomen før rundt 1985 og tømmestasjoner på land  ukjent før rundt 2010.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...