Jump to content

Dieselpumpe perkins 4.108

Kalle123456

Recommended Posts

Hei!

Har en dieselpumpe som jeg mistenker lekker diesel, så lurer jeg på om det er vanskelig å skru ut pumpen selv å sette den i igjen etter overhaling med tanke på registeret og slik. Er det noen som har gjort dette før og har noen tips? Motoren er en perkins 4.108 m firesylindret 48hk

her er et bilde av pumpaimage.jpeg.f9ffa5bfdf732471bba5de9030a8deb1.jpegimage.jpeg.79d9faa9d56b6ebaa9488443b83dc14b.jpeg

Kalle123456 skrev for 19 timer siden:

Hei!

Har en dieselpumpe som jeg mistenker lekker diesel, så lurer jeg på om det er vanskelig å skru ut pumpen selv å sette den i igjen etter overhaling med tanke på registeret og slik. Er det noen som har gjort dette før og har noen tips? Motoren er en perkins 4.108 m firesylindret 48hk

her er et bilde av pumpaimage.jpeg.f9ffa5bfdf732471bba5de9030a8deb1.jpegimage.jpeg.79d9faa9d56b6ebaa9488443b83dc14b.jpeg

Disse dieselpumpene, CAV DPA, har vanligvis splines på akslingen med en dobbeltann, eller et drev med dobbelttann, slik at de er det vi kalte idiotsikker.  Det er da bare å trekke dieselpumpen 

ut, og montere inn igjen, uten å tenke på motorens timing. Når dobbeltannen treffer i sporet sitt er dieslpumpen på rett plass. Dieselpumpen må monteres på samme plass i slissesporene for å få riktig innsprøytning. Det skal være ett overrett- merke på pumpe og ett på motor. 

Det er som oftest ett overrettmerke på motor og et på dieselpumpen. De kan være vanskelig å se.

Det er vanligvis 3 pinneskruer på motoren som dieselpumpen er skrudd fast i, med 3 muttere. Disse hullene i dieselpumpen festeflens er avlange, jeg kaller det slissespor, slik at dieselpumpen kan vries til overrettmerkene stemmer.

Jeg antar at du skal levere dieselpumpen inn til et verksted,  der bør du få god veiledning.

Du vil muligens også finne manualen til motoren hvis du googler litt.

Som dere ser på bildet ser det ut for meg som det bare er merke på motoren, da burde jeg sikkert lage et merke slik at jeg får det rett. De to andre merkene er umulige å se men det går vel ann å bare lage et par andre merker slik at jeg vet at jeg monterer den rett inn igjenimage.jpeg.98838d83b2e796a5a4a48da7915fddd6.jpeg

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...