Kalle123456 Startet 20.Juli.2023 Del på Facebook Startet 20.Juli.2023 Hei! Har en dieselpumpe som jeg mistenker lekker diesel, så lurer jeg på om det er vanskelig å skru ut pumpen selv å sette den i igjen etter overhaling med tanke på registeret og slik. Er det noen som har gjort dette før og har noen tips? Motoren er en perkins 4.108 m firesylindret 48hk her er et bilde av pumpa Sitér dette innlegget Link to post
Kalle123456 Svart 21.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2023 Kalle123456 skrev for 19 timer siden: Hei! Har en dieselpumpe som jeg mistenker lekker diesel, så lurer jeg på om det er vanskelig å skru ut pumpen selv å sette den i igjen etter overhaling med tanke på registeret og slik. Er det noen som har gjort dette før og har noen tips? Motoren er en perkins 4.108 m firesylindret 48hk her er et bilde av pumpa Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 21.Juli.2023 Del på Facebook Svart 21.Juli.2023 Disse dieselpumpene, CAV DPA, har vanligvis splines på akslingen med en dobbeltann, eller et drev med dobbelttann, slik at de er det vi kalte idiotsikker. Det er da bare å trekke dieselpumpen ut, og montere inn igjen, uten å tenke på motorens timing. Når dobbeltannen treffer i sporet sitt er dieslpumpen på rett plass. Dieselpumpen må monteres på samme plass i slissesporene for å få riktig innsprøytning. Det skal være ett overrett- merke på pumpe og ett på motor. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle123456 Svart 22.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2023 Hei! Takk for svar hva mener du med slissespor at jeg må merke av hvordan den står i forhold til motorblokka, eller at det er et merke på pumpa og ett på motorblokka? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 22.Juli.2023 Del på Facebook Svart 22.Juli.2023 Det er som oftest ett overrettmerke på motor og et på dieselpumpen. De kan være vanskelig å se. Det er vanligvis 3 pinneskruer på motoren som dieselpumpen er skrudd fast i, med 3 muttere. Disse hullene i dieselpumpen festeflens er avlange, jeg kaller det slissespor, slik at dieselpumpen kan vries til overrettmerkene stemmer. Jeg antar at du skal levere dieselpumpen inn til et verksted, der bør du få god veiledning. Du vil muligens også finne manualen til motoren hvis du googler litt. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 23.Juli.2023 Del på Facebook Svart 23.Juli.2023 Overettmerkene omtales ofte som meiselhogg. Så du vet hva du skal se etter. Viktig at dette stemmer, ellers foskyver du tidspunkt for innsprøyting og tenning. Ikke teknisk vanskelig, men kan være vrient å komme til alle skruene. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
finnmarken Svart 23.Juli.2023 Del på Facebook Svart 23.Juli.2023 Jeg kan kanskje skaffe en slik dieselpumpe som er overhalt på verksted. Ta gjerne kontakt om interesse. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle123456 Svart 24.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2023 Som dere ser på bildet ser det ut for meg som det bare er merke på motoren, da burde jeg sikkert lage et merke slik at jeg får det rett. De to andre merkene er umulige å se men det går vel ann å bare lage et par andre merker slik at jeg vet at jeg monterer den rett inn igjen Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 24.Juli.2023 Del på Facebook Svart 24.Juli.2023 For meg ser det ut som om merket på dieselpumpen er der, men de er ikke overrett. Hvis dieselpumpen skal leveres inn på verksted, så han de lage nytt korrekt merke. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle123456 Svart 2.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2023 finnmarken skrev On 23.7.2023 at 9.42: Jeg kan kanskje skaffe en slik dieselpumpe som er overhalt på verksted. Ta gjerne kontakt om interesse. Ja det er av interesse kan du skrive en melding på tlf 465 44 863 om hvor dyrt og hvordan vi skal gjøre det😊 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.