Jump to content

Hvor dypt stikker Terhi 6020 /450 i vannet inkl motor?


MangoTango

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en Terhi 6020 eller Terhi 450 for å bruke til fisking/dorging i innsjø hvor det finnes grunner og stedvis er langgrunt. Lurer derfor på hvor dypt disse båtene ligger i vannet  og hvor dypt motoren stikker ned under vannflatenivå. Antar det ikke er mulig å bruke en kortstammet motor på disse?

Dersom noen har erfaringer på godt og vond med bruk av slike båter i grunne innsjøer, så hadde jeg satt pris på å høre hvordan dette fungerer. Om noen har erfaring med andre typer båter rundt 15 fot med rattkonsoll som fungerer bra i grunne innsjøer, så send gjerne tips om det også. 

Link to post
Share on other sites

iallefall tidligere , så var det flere småmotorer som hadde såkalt "grunnvannsinnstilling" , dvs en låsing på tiltmekanismen som gjorde at man kunne kjøre på sakte fart med motoren delvis oppvippet.   
Mulig det fortsatt fins på noen modeller ...?

klippet fra instruksjonsbok til yamaha 9,9:

image.png.71d27cb49613cb1cfaf59cebbf4ccbc7.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Ivar. Det er sikkert mulig å kjøre over grunne områder med påhengeren i delvis opphevet (grunnvannsinnstilling). Jeg har en Mercury 9,9/15 hk som har slik innstiling. Nå ønsker jeg meg en større motor, 25-30 hk. Usikker om disse har slik innstiling. Men blir litt tungvindt å heve motor ofte. Skulle derfor gjerne vite hvor dypt slike større motorer stikker ned i vannet med lang stamme. Noen som har erfaring med lang motorstamme og ferskvann, og allerhelst erfaring med Terhi båter og grundt vann?

Link to post
Share on other sites

kort/lang stamme har mindre å si her, det er jo båten som bestemmer hvor dypt motoren stikker.
 

la oss si at en 25hk har en propell på 25 cm i diameter, så er det etpar cm opp til kavitasjonsplata og etpar ned til finnen, så da trenger du ca 30 cm i tillegg til båtens dyptgående i hekken dersom du har motoren montert med kav.plata i flukt med bunn

 

Kan desverre ikke svare på hvor dypt feks den terhier stikker, det er det forhåpentligvis noen andre her inne som kan 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...