Jump to content

3x LiFePo4 12v i parallell - SOC kommer i usync?


Arne Henriksen

Recommended Posts

Atter en batteritråd... :-)

Jeg kjøpte nylig 3x av samme type batteri fra Sparelys. (Varenummer: 456675-BT,  Lithium Batteri: LiFePo4 12V 100Ah, Surge, BLUETOOTH)
 

Batteriene er koblet opp i parallell etter som jeg kan skjønne beste praksis og lades fra en Victron Multiplus, men et av dem oppfører seg ulikt de andre 2...
Når de er ladet til 100% og belastes går det ene batteriet mye raskere ned i SOC. Det lades også raskere opp?

Er dette bare å glemme og uten betydning for levetid og ytelse?
Her f.eks ser man tydelig at det som er mest i usync utlades mens de andre 2 ikke, selv med høyere SOC? 
177106010B17.png.4d7ccb55d102ddee0099058977046ee4.png17710601071D.png.9e9003a1e612a74a00f5d815aa06e0c2.png177106030B79.png.ec14d82c3854662f2addf7b01246e847.png
 

Når det gjelder kabling – positiv oppe til høyre, negativ nede til venstre, det som skiller seg ut til venstre her.
Batteribank.png.947fb7c4f96c30b78cdace81f5471b1a.png


Sparelys sier følgende - det er kanskje sånn det er og ikke noe å bry seg om?

Slik er det med litium batterier, da de har likere spenning over et større SOC område, vil man oppleve at ett eller flere lades litt raskere ut og lades litt raskere opp om cellene ikke er 100% like.

Med blybatterier endret spenningen seg mer med SOC og batteriene balanserte seg dermed bedre av seg selv.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
  Komodo skrev On 21.7.2023 at 12.07:

Interessant observasjon. Har du tatt dette opp med forhandleren?

Vis hele sitatet  

Ja.. limte akkurat inn svaret jeg fikk fra dem:

Slik er det med litium batterier, da de har likere spenning over et større SOC område, vil man oppleve at ett eller flere lades litt raskere ut og lades litt raskere opp om cellene ikke er 100% like.

 

Med blybatterier endret spenningen seg mer med SOC og batteriene balanserte seg dermed bedre av seg selv.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
  Arne Henriksen skrev On 21.7.2023 at 12.08:

Ja.. limte akkurat inn svaret jeg fikk fra dem:

Vis hele sitatet  

Ok, ser det nå. Jeg har dessverre ikke noe svar til det, og velger å avstå fra å gjette. Men følger interessert med på om noen av guruene på lithium kommer med en god forklaring. Det eneste jeg tenker umiddelbart er at det er ulik indre motstand i batteriene som gjør at det ene lettere gir fra seg og tar opp strøm. 

Link to post
  Komodo skrev On 21.7.2023 at 12.19:

..Det eneste jeg tenker umiddelbart er at det er ulik indre motstand i batteriene som gjør at det ene lettere gir fra seg og tar opp strøm. 

Vis hele sitatet  

Ja, det er jo en mulig grunn, og så lenge BMS stopper utladningen før batteriet potensielt skades lever jeg vel egentlig greit med det, selv om det som jeg ser det vil gå ut over levetiden på akkurat det batteriet?
 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

Er også anbefalt å koble batteriene til felles skinne med nøyaktig like lange kabler, for å unngå "problemet" med ulik lading/utlading. For mer info er Victron wiring unlimited en grei bok. 

 

Annet spørsmål; er det mulig å manuelt synce hvert batteri med BT menyen? Kanskje det kan hjelpe?

 

Jevner det seg ikke ut etterhvert? Altså når de får stått litt etter bruk? 

 

Ser også at det nederste batteriet med minst soc har høyest volt på cellene? Eller viser dette bare historisk?

Link to post

Hvor mye belastning er det? Bilde sier ca 1A, er det representativt?

 

At det kan være litt forskjell stemmer sikkert, men det var jo ganske mye da. 

Jeg ville tatt de ut og testet de hver for seg. Lade de helt opp og så kjørt en kapasitet test.

 

Oppførselen minner om sliten celle.

Link to post

Jeg har Skanbatt 3x125 Ah koblet likt dine og har etter 3 års bruk bare en gang sett mer enn 1% avvik i SOC.

 

Jeg vil tro det har med indre motstand å gjøre men der bør ikke være stor forskjell på like batterier. Er der et serie- eller produksjonsnummer på de slik at du kan se om de er produsert noenlunde samtidig?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
  SveinHa skrev On 21.7.2023 at 13.03:

Jeg vil tro det har med indre motstand å gjøre men der bør ikke være stor forskjell på like batterier. Er der et serie- eller produksjonsnummer på de slik at du kan se om de er produsert noenlunde samtidig?

Vis hele sitatet  

Ja.. det er 17710601071D, 177106010B17 og  177106030B79
Jeg mistenker at det kan være en forskjell i batch eller BMS-oppsett, siden det som går raskere ned/opp i SOC har et 3-tall i stedet for 1-tall på siffer 8.
 

  Thomas_h skrev On 21.7.2023 at 12.29:

Er også anbefalt å koble batteriene til felles skinne med nøyaktig like lange kabler, for å unngå "problemet" med ulik lading/utlading. For mer info er Victron wiring unlimited en grei bok. ?

Vis hele sitatet  

Mener du at 35mm2 kabel med like lengder, og pluss/minus i hver ende av banken ikke er godt nok? Kan naturligvis koble opp via en bus-bar men trodde dette var passe overdimensjonert i utgangspunktet? Maks last over banken er når inverteren bunner, mellom 100-125A.

 

  Thomas_h skrev On 21.7.2023 at 12.29:

Annet spørsmål; er det mulig å manuelt synce hvert batteri med BT menyen? Kanskje det kan hjelpe?

Vis hele sitatet  

Tror ikke BMS på hvert batteri snakker sammen på noe vis, er bare app'en på telefonen som summerer opp totalen når man konfigurerer dem som parallekoblet.


 

  Thomas_h skrev On 21.7.2023 at 12.29:

Jevner det seg ikke ut etterhvert? Altså når de får stått litt etter bruk? 

Vis hele sitatet  

Dette er jo omtrent uten bruk, lav last. Har ikke prøvd å la dem stå totalt frakoblet over tid.


 

  Thomas_h skrev On 21.7.2023 at 12.29:

Ser også at det nederste batteriet med minst soc har høyest volt på cellene? Eller viser dette bare historisk?

Vis hele sitatet  

Historisk høyest/lavest, mener jeg.. 

 

  ttyridal skrev On 21.7.2023 at 12.56:

Hvor mye belastning er det? Bilde sier ca 1A, er det representativt?

Vis hele sitatet  

Det var deromkring når jeg tok skjermdumpene, har nok vært mer underveis ned dit.
 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

Hvilken lade volt har du? Tenker bare på om den er for lav har noen batterier litt problemer med innvendig sync av cellene og muligens også mellom hvert batteri. 

 

Ang kobling på bus bar vil du få jevnere utlading, men om det har noe å si vet jeg ikke. Husker ikke victron boken helt i hode, men det sto at alternativet ditt er nevnt, og sier at det kan føre til noe skjevlast. Jeg ser for meg at batteriet i midten får litt mindre last?

 

Men jeg hadde nok bare latt det være som det er og prøvd å manuelt syncet bms til 100% når volt er over 14v og ikke tar i mot mer amper. 

Link to post
  Arne Henriksen skrev On 21.7.2023 at 13.57:

Jeg mistenker at det kan være en forskjell i batch eller BMS-oppsett,

Vis hele sitatet  

Jeg skyter fra hofta og tipper på at batteriene har celler fra forskjellige batcher. Cellene kan være godt matchet til hvert batteri, men når du setter sammen flere batterier får du et uønsket avvik. Dette støttes vel også av innlegget til @SveinHa. Teorien om at kablingen din er synderen tror jeg ikke på.

Link to post

Ladet du opp hvert batteri for seg til 100% lading, dvs 14,2-14,4V?

 

Ifølge Skanbatt litium-installasjons info var dette viktig. Mulig det er for å synke intern BMS til at den vet når SOC er 100% elns. Skulle lades til spenning viste 14,2-14,4 men også til ampere lading gikk ned til null. 

 

Først da skulle man kople sammen batteriene.....

Link to post

Du har nok en forskjell på intern motstand i hvert batteri, som gjør at det ene batteriet tar av seg mer av belastningen. Men tror nok heller at BMSen sin SOC kalkulasjon er på viddene her. Om jeg ikke husker feil så måler ikke de BMSene under 0.7A trekk. 

Om jeg tenker riktig så må du da ha 3x0.7A i trekk for at alle BMSene skal registrere forbruk. Så med belastning under 2.1A er det litt hipp-som-happ hvilke av BMSene som registrerer forbruk og da trekker fra på SOC.

Ville satt en batteri monitor foran pakken og heller forholdt meg til den.

 

 

Link to post
  Gabi skrev On 21.7.2023 at 15.58:

Ladet du opp hvert batteri for seg til 100% lading, dvs 14,2-14,4V?

 

Ifølge Skanbatt litium-installasjons info var dette viktig. Mulig det er for å synke intern BMS til at den vet når SOC er 100% elns. Skulle lades til spenning viste 14,2-14,4 men også til ampere lading gikk ned til null. 

 

Først da skulle man kople sammen batteriene.....

Vis hele sitatet  

Mnei, jeg ladet dem ikke ett og ett, men det kan jeg ikke skjønne skal gjøre noen forskjell - det er vel hipp som happ om jeg tar ett og ett batteri til 14.4V eller jeg tar alle i parallell - så lenge et av dem tar mot strøm vil jo Multiplus'en levere når den står med disse innstillingene?

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
  Dreuf skrev On 21.7.2023 at 17.27:

Ville satt en batteri monitor foran pakken og heller forholdt meg til den.

Vis hele sitatet  

Jeg har en Victrom BMV-712 foran så den er grei nok, visningen der matcher noenlunde med totalen som rapporteres i batteri-app'en - var bare litt bekymret siden det er så stor forskjell internt mellom batteriene når jeg går inn på hver enkelt.

Jaja - får la det gå seg litt til og se det an når jeg får brukt dem litt.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

Så vidt jeg minnes var den ene gangen jeg hadde mer enn 1% avvik i SOC var etter lang og beskjeden utlading med litt smålading fra et alt for lite solcellepanel. 

 

Jeg tror ikke det er et vesentlig problem du har men ser i screenshotene øverst at du har balance:off og det synes jeg ikke er lurt. Kjør med balansering og lad alle til 100% (til BMS kutter lading på alle) og se om det bedrer seg.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
  SveinHa skrev On 21.7.2023 at 17.55:

..Jeg tror ikke det er et vesentlig problem du har men ser i screenshotene øverst at du har balance:off og det synes jeg ikke er lurt. Kjør med balansering og lad alle til 100% (til BMS kutter lading på alle) og se om det bedrer seg.

Vis hele sitatet  


Jeg mener å huske at disse valgene ikke kan endres i app'en uten at det kommer opp krav om en 6-sifret kode som jeg ikke har...

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
  Arne Henriksen skrev On 21.7.2023 at 19.39:

krav om en 6-sifret kode som jeg ikke har...

Vis hele sitatet  

Prøv "123456" eller kontakt Sparelys...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Jeg ville starter med å se helt bort fra SOC rapportert av den appen. Min erfaring er at den er like pålitelig som din dritafulle kamerat på festival… Ville holdt med til telling via Victron, med et øye på spenningene, og ikke minst ubalanse. Og BMS bør får en sjanse til å kalibrere seg ved opplading til 100% (viktig at parametre for 100% er satt likt i alle BMS da). I en slik setup tror jeg det smarte er å forholde seg til Victron, og la BMS gjøre kun det den er laget for: beskytte mot overlading og for mye utlading. Den liker også å gjette på SOC men det skal du ta med et par kilo salt

Link to post
  J-Å skrev On 22.7.2023 at 6.42:

Det gir også mulighet for å ha et batteri i backup. 

Vis hele sitatet  

Tenker du da og koble fra de tomme og så koble inn det ene reservebatteriet? 

 

Hvis du bare kobler reservebatteri rett på de som er tom, tror reservebatteriet vil levere mer enn anbefalt Amper, og bms vil da koble av. Så test konseptet før du trenger det. 

 

Det er som tidligere nevnt lagt mye vekt på at lifepo4 skal ha samme volt om de skal kobles sammen. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...