Jump to content

Så har to år gamle Ritar AGM DC 120Ah tatt kvelden


Frivakt

Recommended Posts

Satte inn tre nye batterier for to år siden, og regnet med å ha dem noen år. Men det ser ut til at de allerede er modne for utskiftning. Etter strømproblemer i uthavn tidligere i sommer, har jeg nå testet dem. Satte inn Victron Smar Shunt i dag, og har testet med utgangspunkt i toppladede batterier. Har tatt ut ca. 20 Ah, som tilsvarer 4% av teoretisk kapasitet. Hvilespenningen er nokså grei (12,86 V), men spenningen faller veldig lavt ved belastning. Ved 8A belastning faller spenningen til 10,28 V. Det er mye lavere enn det jeg leser ut av tabeller for spenning ved ulik belastning. Antar det er lading som har tatt knekken på dem, selv om ladespenningen har vært i tråd med det som er oppgitt for batteriene.

 

Drar og kjøper nye i morgen. Hva er trikset for å få dem til å vare?

 

 

Screenshot_20230721_215629.jpg

Screenshot_20230721_212546.jpg

Link to post
Share on other sites

Båten har en eldre 25A lader av typen Mobitronic 925-012TD og et solcellepanel på 100W via en Epever PWM-regulator. Begge deler er satt opp med float på 13,8V. Batteriene er spesifisert med float på 13,6-13,8. Landstrømmen er vanligvis frakoblet når jeg forlater båten, men står kanskje på en ukes tid dersom jeg kommer fra uthavn. Solpanelet står tilkoblet hele tiden. I vinter har båten stått tilkoblet strøm i lange perioder for å kunne starte avfukter via app hjemmefra. Tror kanskje laderen har stått tilkoblet. Det er vel kanskje det som har tatt knekken på batteriene?

Link to post
Share on other sites

Du kan jo undersøke batteriene som har feilet.

Ta og vei de med badevekta.
Er de lettere enn spec så har de vært ladet for hardt.

Skjær av toppen av batteriene med en bajonettsag eller liknende.
Ikke gjør dette rett etter batteriene er ladet grunnet knallgass.
Da ser du om de er sulfatert.
Hvis ja har de stått med for lite strøm på.

Er jo stort sett dette som feller ett batteri før tiden
Kan være god læring for ikke å havne i den samme fella igjen.

Link to post
Share on other sites

Hej

Jag har haft samma problem med fem Ritar AGM batterier dom höll i ca 14 månader, hade då bara ca 10 Ah/st. kvar. Aldrig urladdade till under 50 % inte överladdade, möjligen onödigt hög laddning vid motorgång och fulladdade batterier, 14,3 V. original Vp regulator. Fick tillbaka ca 75 % i reklamation. Mina batterier var tillverkade sent 2019 eller våren 2020 sattes in i maj 2020. Batterierna jag bytte mot Ritars AGM var 10 år gamla, öppna blybatteri av billigaste sort, Global, och hade hela tiden haft samma laddning.

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Frivakt skrev for 2 timer siden:

Båten har en eldre 25A lader av typen Mobitronic 925-012TD og et solcellepanel på 100W via en Epever PWM-regulator. Begge deler er satt opp med float på 13,8V. Batteriene er spesifisert med float på 13,6-13,8. Landstrømmen er vanligvis frakoblet når jeg forlater båten, men står kanskje på en ukes tid dersom jeg kommer fra uthavn. Solpanelet står tilkoblet hele tiden. I vinter har båten stått tilkoblet strøm i lange perioder for å kunne starte avfukter via app hjemmefra. Tror kanskje laderen har stått tilkoblet. Det er vel kanskje det som har tatt knekken på batteriene?


Det ligger mange tråder her inne om antatt ‘tørrkokte’ AGM som fikk en for tidlig død pga for høy floatspenning. Som regel var de ladet iht fabrikantens spec. Mange har talt for en lavere float og jeg har latt meg skremme ned på 13.2V som jeg oppfattet som en slags ‘konsensus’ for å være safe. Det ser ut til å fungere svært bra så langt. 10 år gamle Victron AGM og 3 x vanlige bly syre samt 2 x Biltema AGM som er 8 år gamle er fremdeles overraskende friske. Lading foregår stort sett kun med solceller. Når jeg har hatt på varme fra landstrøm om vinteren er landstrømlader avslått (kan heller ikke stille spenning på denne, er en ‘dum’ Victron Centaur).

 

Med 100W på taket og intet forbruk ved landligge vil jeg påstå at en aldri trenger bruke landstrømlader. Går en fra kjøleskap på osv er det selvsagt litt mer utfordrende.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 19 timer siden:

Jeg  har et Biltema AGM batteri i en campingvogn, som har stått med "storage" spenning 13.2V. Ukentlig får det en "absorption" lading på 14.7V, fulgt av noen timer "float" på 13.8V, før det går tilbake til "storage" 13.2V. Det ser ut til å fungere bra.

Jeg har nå anskaffet en Victron-lader som kjører tilsvarende sykluser. Håper det gjør susen. Den laderen jeg har nå serverer 13,8V inn i evigheten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 4 av samme type, Frivakt, men jeg er i motsetning til deg mektig imponert over de 3 jeg har i forbruksbanken. Jeg har 146 watt solceller. Svært sjeldent jeg trenger å ha laderen på i Float,  men om jeg har det på sene kjølige kvelder, kjører jeg Float på 13,5, til jeg skrur av lader når jeg legger meg. Tar ut sikringen til panelene om jeg ikke er i båten på et par uker. Ligger sjeldent med lader på om jeg har landstrøm. 

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 10 timer siden:

Jeg har 4 av samme type, Frivakt, men jeg er i motsetning til deg mektig imponert over de 3 jeg har i forbruksbanken.

Nei, det var sikkert ikke noe galt med batteriene i utgangspunktet. Er nok jeg som uforvarende har ødelagt dem. Jeg har vært oppmerksom på faren for sulfatering, men ikke i tilstrekkelig grad på faren for overlading.

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev On 23.7.2023 at 12.53:

Jeg har 146 watt solceller. Svært sjeldent jeg trenger å ha laderen på i Float,  men om jeg har det på sene kjølige kvelder, kjører jeg Float på 13,5, til jeg skrur av lader når jeg legger meg. Tar ut sikringen til panelene om jeg ikke er i båten på et par uker. Ligger sjeldent med lader på om jeg har landstrøm. 

Nyttig å høre om dine praktiske laderutiner. Det er mye teknisk informasjon tilgjengelig om lading, men jeg synes ikke alltid det er like lett å oversette det til konkrete rutiner i båthverdagen. Vi pleier alltid å ha laderen på når vi oppholder oss i båten ved kai der det er strøm tilgjengelig. Når vi forlater båten i hjemmehavna, kobler vi vanligvis fra landstrøm - men lar solcelleanlegget stå på. Jeg skjønner nå at vi sikkert må endre på noe av dette, men vet ikke helt hvordan. Batteriene har jo ikke godt av være mye halvladet heller. Hva bør vi for eksempel gjøre når vi kommer hjem fra tre netter i uthavn, og vi bor så langt fra havna at det ikke bare er å stikke innom dagen ett for å skru av laderen? 

Link to post
Share on other sites

Frivakt skrev 10 minutter siden:

Nyttig å høre om dine praktiske laderutiner. Det er mye teknisk informasjon tilgjengelig om lading, men jeg synes ikke alltid det er like lett å oversette det til konkrete rutiner i båthverdagen. Vi pleier alltid å ha laderen på når vi oppholder oss i båten ved kai der det er strøm tilgjengelig. Når vi forlater båten i hjemmehavna, kobler vi vanligvis fra landstrøm - men lar solcelleanlegget stå på. Jeg skjønner nå at vi sikkert må endre på noe av dette, men vet ikke helt hvordan. Batteriene har jo ikke godt av være mye halvladet heller. Hva bør vi for eksempel gjøre når vi kommer hjem fra tre netter i uthavn, og vi bor så langt fra havna at det ikke bare er å stikke innom dagen ett for å skru av laderen? 

Denne rutinen høres egentlig fornuftig ut. Dagene med landligge med landstrøm er nok såpass få ift total at det bør ha lite å si. Ville dog justert ned float på solcellelader, samt sett på hvor lang tid den står i absorpsjon før den går over i float. Dersom du ligger med null forbruk er det unødvendig at solcellelader kjører lang absorpsjonstid hver dag. Sjekk også absorpsjonsspenning. Jeg bruker 14.4V. Har sett at enkelte fabrikanter oppgir 14.8V for AGM.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke sikkert at jeg sitter med en optimal laderutine, Frivakt, men de batteriene jeg satte inn i fjor, erstattet samme type som hadde vært i båten i over 10 år. 3 av de gav jeg videre til en bekjent med hytte-pakke, det siste beholdte jeg som ekstrabatteri, stroppet fast bak trappa til fly. Lader laptopen med det når jeg har båtkontor. Dette siste batteriet er jo fortsatt nesten like godt som nytt. Det lades sjeldent og står ofte halvfullt. Jeg tror ikke disse AGMene tar skade av å ikke være fulle (akkurat som oss :-)) Så jeg kjører bevisst samme rutine som tidligere, med å ikke ha disse på Float om det ikke behøves. Kjører de aldri under 12,2 ved belastning. 12,4 uten. Jeg tenker også, at om batteriene får et par timer med dynamolading, så er de vel så godt som fulle etterpå. Da ville jeg ikke hatt på Float etterpå, om jeg skulle hjem en uke.

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Worry II skrev On 24.7.2023 at 13.55:

Jeg tenker også, at om batteriene får et par timer med dynamolading, så er de vel så godt som fulle etterpå. Da ville jeg ikke hatt på Float etterpå, om jeg skulle hjem en uke.

Hva med solcelleanlegget. Jeg har pleid å ha det på hele tiden, men det er kanskje unødvendig når vi forlater båten med hovedbryter avslått?

Link to post
Share on other sites

Frivakt skrev 7 minutter siden:

Hva med solcelleanlegget. Jeg har pleid å ha det på hele tiden, men det er kanskje unødvendig når vi forlater båten med hovedbryter avslått?

Det er  som nevnt litt forskjell på "float" og "storage". Ved "storage" så settes gjerne spenningen så lavt at batteriene ikke blir ladet mer opp, men det sikrer likevel at landstrøm eller solstrøm tar seg av eventuelt forbruk.  Se det jeg skrev tidligere om dette. 

Link to post
Share on other sites

Frivakt skrev for 3 timer siden:

Hva med solcelleanlegget. Jeg har pleid å ha det på hele tiden, men det er kanskje unødvendig når vi forlater båten med hovedbryter avslått?


Så lenge du setter en lav floatspenning er dette ikke noe å bekymre seg for mener jeg. Jeg kommer alltid til smekkfulle batterier som nå har levd i det regimet i 8 år (etter 2 år med landstrøm konstant v/forrige eier). Så kan umulig være veldig skadelig.

Link to post
Share on other sites

On 7/24/2023 at 1:55 PM, Worry II said:

Jeg tror ikke disse AGMene tar skade av å ikke være fulle (akkurat som oss :-)) Så jeg kjører bevisst samme rutine som tidligere, med å ikke ha disse på Float om det ikke behøves. Kjører de aldri under 12,2 ved belastning. 12,4 uten. Jeg tenker også, at om batteriene får et par timer med dynamolading, så er de vel så godt som fulle etterpå. Da ville jeg ikke hatt på Float etterpå, om jeg skulle hjem en uke.

 

Forbildelig lade og bruksrutine @Worry II. Det ser du at du får betalt for på holdbarheten :yesnod:

 

Jeg ser og hører om alt for store fendrer med batterier som tar kvelden så alt for tidlig. Spesielt AGM.

Jeg pleier å si at de beste batteriene for bruk i båt er de som tåler mest misbruk, for det er det mange båtbatterier opplever. Spesielt overladning og koking er hovedårsaken til en prematur batteridød.

 

De som gjør litt mer som worry over, er de jeg hører om hvor batteriene lever lengst.

 

Ofte er float/ storage alt for høy. Storage trenger ikke å være særlig høyere enn maks hvilespenning. En float eller storage på 13,6/ 13,8 er kun bra for de som selger batterier.

Mange båtfolk er  nesten kjappere med å plugge inn landstrømladeren enn å fortøye. Dernest er landstrømmen det siste som blir koblet fra før man fyrer opp motorene (som sjelden har noen form for smartlading eller tempsens/ styring. Resultatet blir koking. I tillegg står batteriene ofte i motorrom og tidvis i (for) høy temperatur. Uten tempstyring blir dette enda mer misbruk. 

 

Mange ligger mye i gjestehavn. Når man beveger seg videre overlader motorene batteriet i x antall timer før man når neste havn og på ny plugge in laderen..

Om man vet man skal ut å kjøre en del timer neste dag, så hvorfor ikke skru av laderen kvelden før, så det hvertfall tar litt lenger tid før batteriene koker?

 

 

Så kan man si at det står jo slik og slik i manualen på laderen eller batteriene. Feks float på 13,8v. Jo det er sikker fint om man kobler fra batteriet for å få maks Ah over lang tid, men i båt som sagt, så har mange 100% SOC 99% av årets timer. Den siste 1% fordeles mellom forbruk på hvilespenning eller lavere eller overladning/ koking fra motorlading.

 

Hvis man skal ut å kjøre i mange timer neste dag, så mener jeg det er lurt å droppe laderen det siste døgnet (hvis man ikke har en veldig smart lader med lav innstilling på float/ storage). også det samme om man skal rett hjem til hjemmehavn på søndagen å plugge in lederen. Da trenger i ikke batteriene være 100% fulle før man tar uren hjem. Det tar en lader (med riktig inntil float seg av resten av uka).

 

Solceller?. Vel og bra men her burde floaten justeres etter behov. Flott med float på 13,6/8 om man er på lang seiltur og bruker mye strøm, men for en båt som ligger stille 98% tiden  er det unødvendig.

 

mine 2cent :yesnod:

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev On 24.7.2023 at 13.55:

Jeg tror ikke disse AGMene tar skade av å ikke være fulle (akkurat som oss :-))

Interessant! Jeg har jo tidligere lest lange tråder her på forumet om sulfatering. Da får man inntrykk av at det er krise om batteriene ikke er toppladet til en hver tid. Jeg tipper det er flere enn meg som har lagt mer vekt på dette enn på faren for overdreven lading.

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 11 timer siden:

Dernest er landstrømmen det siste som blir koblet fra før man fyrer opp motorene (som sjelden har noen form for smartlading eller tempsens/ styring. Resultatet blir koking.

 

Jeg har et oppsett med en bank med 3 stk AGM som brukes til alt, og et vanlg bly/syrebatteri som reservebatteri. Nå går motorladingen direkte på AGM-banken, styrt av intern regulator i dynamo. Kanskje hadde det vært bedre å kjøre dynamo mot reservebatteriet og tatt videre lading av AGM-banken via en DC/DC lader? Det er jo billigere å koke reservebatteriet enn hovedbanken...

Link to post
Share on other sites

Jeg har 3stk. Ritar AGM batterier til forbruk som må være rundt 12år nå, i toppform!

 

Fastmontert 200W solcelle med MPPT regulator som står på hele tiden, set and forget.

Jeg kommer da alltid til båten med fulle batterier og kan ligge dagesvis i uthavn med to kjøleskap i gang. Aldri under 12.6V og ser alltid 13 tallet på dagtid i batteri-monitoren.

 

I tillegg er det en standard batterilader på landstrømanlegget.

 

Men, forrige eier har montert en Sterling batteri alternator mellom dynamo og batteri.

Denne kommer med eksternt display som jeg ser det vises Abs/Float på 13.4V nesten umiddelbart etter jeg vrir om nøkkelen til motoren i tillegg til temp.avlesning på batteriene. Jeg har trodd at dette var et slags skillediode, men det ser da ut som det er en smart lader dette og.. 

Er det noen som kjenner til disse og er de like aktuelle i dag?

 

Har alltid gitt solcellene mine skryt for spreke batterier, men det kan vel fort være at Sterlingen skal ha mer av æren?!

 

Finnes i 80 og 130A.

Sterling dynamo til batteri - 4 stegs digital splitter/lader 130A/12V - Seatronic

 

 

 

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Jeg har en sånn A2B lader. Og en Balmar 100amp dynamo. 600Ah Ritar AGM bank. 
 

70 og 50 amp ladere som kjøres samtidig ved behov. Via agregat eller landstrøm. 

 

ligger aldri med konstant lading, selv når vi bor ombord. Lar batteriene gå ned til 80-90%soc før jeg lader
 

batteriene er vel på 3. sesongen nå. 
 

sterlingen er jeg happy med. Jeg følger alltid med på dynamo temperatur på displayet. Sterlingen kutter lading på 90 grader
 

Laderen har 2 ulike AGM innstillinger. Jeg bruker den med lavest volt 

Link to post
Share on other sites

Fulle agm batterier uten tilkoblet forbruk kan stå i flere mnd uten lading, så lading i hjemmehavn er ikke nødvendig, oftere skadelig som i @Frivakt sitt tilfelle. En av fordelene til agm er nettopp lav selvutlading. Om batteriene trenger lading fortsatt når man kommer til land, løses dette enkelt med feks timer i kontakten. 
Som @sap_2000 nevner, er det lurt å ikke legge ut på lengere kjøring med fulle batterier, men heller slå av lader og/eller solceller dagen før. Jeg setter ofte på kjøle dagen før avreise hjemmehavn, og avbryter solcellelading kvelden før i uthavn. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...