Jump to content

Tips til spesielt gode produkter til ny båteier

AmpaLampa

Recommended Posts

Som overskriften sier, har dere tips til gode produkter (testet og prøvd) som dere mener flere bør ha i båtene sine?

Jeg har nå kjøpt meg min første båt, en 27fots weekend-cruiser som jeg planlegger å ta lengre turer med som bare har fendere og to tau utenom det som fulgte med båten da den var ny i 2012. Det skal sies at jeg er båtvant ettersom det alltid har vært båt i familien siden jeg var halvannet år (nærmer meg 40 med stormskritt) samt noen år som sjømann, mor kjøpte en sele med tau og karabinkrok til meg så jeg ikke kunne komme meg over rekka!

Hvis dere kan lenke til spesifikke produkter og en plass de kan kjøpes vil jeg sette stor pris på det.

Jeg har lært at å gjøre det riktig èn gang er best, da skåner man både økonomi og arbeidsmengde...

Pr nå vet jeg at må ha og "må ha":

- 5-56, gaffa og strips :giggle:

- VH-F (fortrinnsvis med DSC, ønsker forslag på både fastmontert og håndholdt)

- Redningsvester til voksne

- Solid og kraftig lommelykt som kan lades på 12v

- Tau som er lette å spleise

- Fortøyningstau

- konverter 12v - 220v (å lade laptop er essensielt for at jeg kan være lenge på tur)

- Enkelt verktøysett for ting som dukker opp når man er ute

"Må ha"

- Nettbrett for bruk til navigasjon (med tilhørende navigasjonsprogram som kan holdes oppdatert)

- Ny headunit / radio / mediaspiller

- Bergkiler

- Ekstra kjøleskap / kjøleboks som ikke går hele tiden (bare 100ah tilgjengelig på forbruksbatteriet)

Usikker

Som nevnt ovenfor har jeg hatt noen år som sjømann, noe som har innebært flere positive og negative søk (SAR), hva sier dere - 1 redningsvest med DSC, håndholdt VHF med DSC, flåte, EPRIB?

Hvis dere har forslag for andre ting jeg bør eller må ha ombord setter jeg pris på det.

Forøvrig er jeg long time lurker, first time poster. Jeg skal følge opp tråden, men akkurat nå er det høvelig hektisk - så det blir helt sikkert blindkjøp av noe av forslagene og oppfølgingen kommer forhåpentligvis fra akterdekk med en kopp kaffe i sola fra akterdekk :)

PS hvis mod føler tråden ikke hører hjemme her, flytt den eller endre overskriften.

image.png.8918a46fada03b9a26e975d38f42e02a.png

Gratulerer med båt! Håper du får mange gode opplevelser i den!

Motor selvhjelp:

2 x Dieselfiltre

1 x Dynamoreim

1 × Godt fastnøkkelsett 7 til 19mm

1 x skiftenøkkel

1 x pipesett (stort)

1 x 4l reserveolje (samme som på motor)

1 x motortermostat

1 x God saks

1 x God kniv (type knekke kniv)

Lekkasje/ katastrofeutstyr til selvhjelp:

1 x sykkelslange

1 x Godt utvalg av slangeklemmer (av de størrelsene som brukes i båten)

1 x sett treplugger

1 x Tec7/ Multibond (lim/ fugemasse som også fungerer under vann)

1 x Meierismør (tette små hull under vannlinje utenfra)

Sykkelslange er fin til å stoppe lekkasjer fra slanger. Man trenger bare å tre på en sykkelslange, feste med slangeklemme, og løfte den andre enden av slangen over vannlinjen for å hindre en båt å synke hvis en ventil eller annet gir seg.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hvis du skal bruke nettbrett til navigasjon: Strømsterk omformer for 12V til USB. Nettbrett trekker mye strøm, og mange opplever at standard omformer ikke gjør jobben i lengden. 

Ha også backup på mobilen. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Jeg hadde valgt en VHF med innebygd AIS B sender og mottaker.  For eksempel B&G V60-B.  Helst bør en ha AIS data fra denne inn på kartplotter også. Det krever da en enhet som kan sende dataene trådløst til et nettbrett, hvis det er plotteren. For eksempel Orca Core. 

Se gjerne på AIS nødpeilesender også, kan monteres i vest.

Ellers er det greit å sørge for at kartene er nedlastet for offline bruk både på brett og mobil.

Du nevner flåte, det er vel mange som ikke har det, men det er absolutt noe å vurdere, spesielt hvis du ikke skal ha jolle med. Det har vært endel båtbranner i det siste hvor folk måtte hoppe i sjøen. 

Jeg tenker 100 ah til forbruk kan bli litt snaut  så jeg hadde vurdert et solcellepanel du kan sette opp i uthavn.

Vanlige fendere er bra, men et par kulefendere mener jeg også er viktig. 

Berkiler er viktig i uthavn. Og du skal ha de rare med vinkel, ikke de rette.

Godt med tauverk er også viktig. Og ikke tenk bare bruddstyrke, men også at de er ok å holde i og få tak på. Liker 14 mm godt sjøl. Tresnitt silkepoyester som er lett å spleise. To lange og to korte til baugen. To korte akter og ett skikkelig langt til bøyefortøying akter i gjestehavn der de bruker det.

Båtshake, og gjerne en med smart patent som kan hjelpe å dra tauet gjennom bøyle på brygge. Eks hook and Moore.

Har du landstrøm er overganger med grendele og ekstra skjøteledning kjekt.

Hilsen

Lurvetass

Tusen takk for veldig mange gode tilbakemeldinger! :)

Dagen i dag har vært hektisk, men nå er følgende på plass (and then some, det baller fort på seg...):

- gaffa og strips

- håndholdt VH-F, fastmontert kommer 

- Redningsvester til voksne 

- Tau som er lette å spleise

- Fortøyningstau

- konverter 12v - 220v (å lade laptop er essensielt for at jeg kan være lenge på tur)

- Enkelt verktøysett for ting som dukker opp når man er ute

Så etter tips fra dere:

- Medlemskap i RS

1 x sykkelslange

1 x Godt utvalg av slangeklemmer

- Hodelykt

- Solid foldekniv som jeg har slipt opp, kan barbere meg med den

- Navionics til mobil, nettbrett blir kjøpt inn over helga

Forøvrig er det to dregger, 15kg og 10kg, en på kjetting og en på blytau.

Det er mye annet som også er kjøpt inn, så nå er basics inne for å hente båten i morgen! :)

VHF - ville gått for fastmontert først, håndholdt har veldig begrenset rekkevidde, og siden du nevner flåte og EPIRB i samme slengen høres det ut som du trenger en sasjonær først. Har også en Arimar flåte, men den har jeg aldri hatt bruk for og kan følgelig ikke uttale meg. Men den var ikke blant de dyreste og det er jo et kriterie i seg selv.

Kjøleboks - hvis du ikke skal ha fastmontert så kjøpte jeg denne på Maritim: https://www.maritim.no/ocean-comfort-kjoleboks-26l koster lite (kampanje) og drar lite strøm, trolig mindre en kompressorkjøleboksen som er fastmontert i båten (og som har lekkasje og derfor funker særdeles dårlig uansett, og jeg kvier meg for å skifte pga. høy kostnad). Svært fornøyd så langt. Den har sperre så den ikke tømmer batteriet, dermed kan den bare stå på hele natta, i motsetning til den fastmonterte.

EPIRB - jeg gikk for en PLB, seiler litt aleine og da følte jeg det var det beste for meg, skulle jeg dette overbord f.eks. 

Konverter - her har jeg et par "random" som jeg ikke har noen formening om er bedre eller dårligere enn andre. Men i år kjøpte jeg en slik: https://www.scandinavianphoto.no/jupio/powerbox-500-eu-1058976 og er happy så langt. Vet ikke om det er det beste kjøpet på markedet, men den lades opp veldig raskt. Generelt også solcellepanel er vel en god investering tror jeg (selv om mine fleksible fra West System konka ut etter ett år, oppdaget jeg rett før ferien, har ikke hatt tid til å feilsøke, mistenker kontrolleren siden jeg har to paneler og null lading). Har også et bærbart, utbrettbart panel som fungerer prikkfritt. Skal oppdatere med merke etterpå, husker ikke i farta. 

quantumduck skrev for 8 timer siden:

VHF - ville gått for fastmontert først, håndholdt har veldig begrenset rekkevidde, og siden du nevner flåte og EPIRB i samme slengen høres det ut som du trenger en sasjonær først.

Jeg hentet båten i dag, så måtte bare ha en vh-f på jomfruturen . Nå som båten er hos meg kan jeg bruke litt tid på å få ting skikkelig. Må bare tenke ut hvor jeg skal ha den 😊

quantumduck skrev for 8 timer siden:

Kjøleboks - hvis du ikke skal ha fastmontert så kjøpte jeg denne på Maritim: https://www.maritim.no/ocean-comfort-kjoleboks-26l koster lite (kampanje) og drar lite strøm,

Har bestilt nå, jeg registrerte at kjøleskapet ikke ble spesielt kaldt. På en 11år gammel båt er det vel ikke annet å forvente.

Ang konverter kjøpte jeg en fra Biltema bare for å teste den - etter anbefaling fra en kompis.

Nettbrett:

Vil dette fungere til navigasjon/Navionics, eller må jeg opp i prisklasse?:

https://www.komplett.no/product/1202777/pc-nettbrett/nettbrett-ipad-lesebrett/nettbrett-ipad/samsung-galaxy-tab-a8-4g-32gb-silver#

Men dere, NÅ HAR JEG KJØPT, FÅTT OG TESTET MIN FØRSTE BÅT!! 😍🥳😍🥳

Jeg antar jeg har brukt 100l - 130l diesel i dag, herregud så deilig, hun marsjer fint på 22knuter med 36l i timen, toppfart på 27,5knuter. 

Nå er jeg litt solbrent, litt sliten og veldig glad - dagens første pils etter jeg kom hjem smakte særdeles godt!

AmpaLampa skrev 39 minutter siden:

jeg registrerte at kjøleskapet ikke ble spesielt kaldt. På en 11år gammel båt er det vel ikke annet å forvente.

Hmm... Kjøleskapet mitt er eldre, og det blir godt kaldt selv om min kjøleboks av skikkelig kvalitet blir kaldere. 

Men jeg har hørt om noen "nyere" båter der det har vært dårlig lufting bak kjøleskapet og/ eller tynne strømkabler. Begge deler kan redusere et kjøleskaps effekt. 

AmpaLampa skrev 39 minutter siden:

Nå er jeg litt solbrent, litt sliten og veldig glad - dagens første pils etter jeg kom hjem smakte særdeles godt

Gratulerer med jomfruturen! Dette høres veldig bra ut! (Litt ok med regnvær et par dager etter å ha blitt solbrent også :giggle:)

AmpaLampa skrev 1 time siden:

Nettbrett:

Vil dette fungere til navigasjon/Navionics, eller må jeg opp i prisklasse?:

https://www.komplett.no/product/1202777/pc-nettbrett/nettbrett-ipad-lesebrett/nettbrett-ipad/samsung-galaxy-tab-a8-4g-32gb-silver#

Spørs hva du mener med fungere. MItt er fra tidlig bronsealder og fungerer fint synes jeg. Du må kunne se skjermen tydelig i sollys, det er neppe noe problem i dag. Kanskje ha et vanntett deksel til?

Så vidt jeg har skjønt vil fastmontert kjøleskap skrante, enten fordi det er lekkasje et sted, eller fordi det ikke bare har kobberrrør i kretsen, og da vil det lekke litt naturlig gjennom slanger over tid. Betalte 5k for etterfylling på mitt for noen år siden og nå er det like ille, så jeg har en lekkasje. Etter 11 år kan du kanskje koste på en etterfylling av kjøle"væske"? Kjøleboksen min er faktisk litt i veien selv om den virker aldri så bra.

quantumduck skrev for 9 timer siden:

Har også et bærbart, utbrettbart panel som fungerer prikkfritt. Skal oppdatere med merke etterpå, husker ikke i farta. 

Står bare 1852 marine quality på det og kontrolleren er visst av merke pwm. Vet ikke om det er spesielt bra eller dårig, men det funker fortsatt etter 3 år. Det bør jo de fleste merker gjøre, men de fastmonterte panelene mine gjør det ikke. Fleksibel type fra West System.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...