peholmen Startet 22.Juli.2023 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2023 Hei. Jeg har kjøpt ny båt som skal hentes i Mandal om et par uker og kjøres til Holmestrand. Har ikke kjørt strekningen tidligere. Båten er en 36 fot Jeanneau med 2x VP KAMD 300. Tar gjerne imot tips om rutevalg og annet som jeg bør vite. Link to post
Roger jo Svart 22.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2023 peholmen skrev for 3 timer siden: Jeg har kjøpt ny båt som skal hentes i Mandal om et par uker og kjøres til velkommem på Baatplassen Skriv "hentetråd" I søke feltet Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Code0 Svart 22.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2023 Der er vel tre problemstillinger, hvor rutevalg er en av dem. Teknisk tilstand (motor og generell sjødyktighet) og været er de to andre. Rene dieseltanker og reserve filtre er sjekk nr en, skroggjennomføringer med kraner osv. instrumentering og tilstand på el-anlegg. Kan du vente på værvindu og har med mannskap og du ikke får trøbbel underveis (f.eks sjøsyke) så er det vel bare å gasse på. Mulig det er din første båt, mulig du jobber på stand- by fartøy i nordsjøen, vi vet ikke… Som du har fått tips om er dette problemstillinger som er diskutert tidligere, så les noen relevante tråder, og følg opp med konkrete problemstillinger og info deg selv, så blir dette en flott tråd? Link to post
Lars H. Svart 22.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2023 En annen ting med tanke på rutevalg er om det gjelder å få turen unnagjort raskes mulig, eller om du tar det som en ferietur. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 22.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2023 Jeg ville ventet på passende værvindu, i og med at du er ukjent med båt. Så ville jeg gått rett ut fra kysten til dypt vann. Så tatt til venstre. Etter noen timer dukker Færder opp som en sigar på høykant. Passèr Færder og ta ca. 90 grader til venstre. Så kommer du til Bastø. Passer Bastø og ta slakt til venstre. Hold Langøya på høyre hånd, og du er i Holmestrand. Link to post
peholmen Svart 22.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2023 Code0 skrev for 3 timer siden: Der er vel tre problemstillinger, hvor rutevalg er en av dem. Teknisk tilstand (motor og generell sjødyktighet) og været er de to andre. Rene dieseltanker og reserve filtre er sjekk nr en, skroggjennomføringer med kraner osv. instrumentering og tilstand på el-anlegg. Kan du vente på værvindu og har med mannskap og du ikke får trøbbel underveis (f.eks sjøsyke) så er det vel bare å gasse på. Mulig det er din første båt, mulig du jobber på stand- by fartøy i nordsjøen, vi vet ikke… Som du har fått tips om er dette problemstillinger som er diskutert tidligere, så les noen relevante tråder, og følg opp med konkrete problemstillinger og info deg selv, så blir dette en flott tråd? Det er ikke min første båt, har hatt båter opp til 30 fot og hatt turer fra Oslofjorden til svenskegrensa og til Lyngør men skal nå ut i ukjent farvann med større båt med faste aksler. Båten er i god teknisk stand, og blir sjekket før avgang sammen med selger. Været er selvsagt et tema, og jeg vil forsøke finne noen dager med litt rolig vær. Jeg ser for meg å bruke 2-3 dager hjemover og lurer derfor på hva som kan være et godt rutevalg med mest mulig kjøring innaskjærs. Link to post
peholmen Svart 22.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2023 Hulda skrev 27 minutter siden: Jeg ville ventet på passende værvindu, i og med at du er ukjent med båt. Så ville jeg gått rett ut fra kysten til dypt vann. Så tatt til venstre. Etter noen timer dukker Færder opp som en sigar på høykant. Passèr Færder og ta ca. 90 grader til venstre. Så kommer du til Bastø. Passer Bastø og ta slakt til venstre. Hold Langøya på høyre hånd, og du er i Holmestrand. Regner med at dette var ment som en spøk? Link to post
Code0 Svart 22.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2023 peholmen skrev 27 minutter siden: godt rutevalg med mest mulig kjøring innaskjærs. Du kan skumme denne tråden, mulig den har noen aktuelle passeringer. Link to post
Hulda Svart 22.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2023 peholmen skrev 44 minutter siden: Regner med at dette var ment som en spøk? Nei. Første gangen jeg seilte N Oslofjorden, holdt jeg på å seile inn Drammensfjorden. Jeg skulle til Bunnefjorden. Det var i 1960. Og jeg må medgi at jeg ikke hadde kompass. Og kartet var rettet til 1924. Så dette er vel den letteste plassen å ta feil. Med en moderne motorbåt som gjør 40 knop på strak arm, så er jo ikke dette rare trippen på flatt vann. Bare å gå som beskrevet. Link to post
Førstefender Svart 22.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2023 Blindleia, etter Tromøysundet går du indre leia mot Tvedestrand, så under broa ved Snaresund, da kan du gå innaskjærs til Lyngør, da må du litt ut før Risør, der du igjen kan gå innaskjærs, før det bærer utpå igjen til Portør eller Jomfrulandsrenna. Ville også gått et av løpa inn Nidelva før Arendal. Link to post
peholmen Svart 22.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2023 Takk for en fin rutebeskrivelse av den delen av turen. Håper jeg kan få lignende fra Mandal til Gamle Hellesund. Link to post
sap_2000 Svart 22.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2023 Ruta er det været som bestemmer. Det skal mye til at den strekninga (den veien) er problematisk for er sli båt i god stand. Som regel vil det vind av Sv til V retning og bølgene går som regel parallelt med kysten oppover. Blåser det kraftig østlig er sørlandet kjipt å forsere. Uansett vær hadde jeg gått leia fra Skjernøysund og forbi Tregde mot Ny hellesund. Fint vær eller lite sjøs hadde jeg gått ut S for ny hellesund og fortsatt oppover til du ser den sigaren på høykant som @Hulda nevnte og dreid svakt BB etter det Ellers blir det å følge E-18 eller lysløypa oppover som vi kaller den. Tregde - ny hellsund, inn rundt flekkerøya, over kr s fjorden, forbi stokken, over kvåsefjorden, inn i ulvøysund, så enten blindleia eller merket lei rett på utsiden og videre slik @Førstefender nevner. Lag tråd før du drar så vil mange følge med deg når du går Mvh. SAP Link to post
peholmen Svart 22.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2023 Takker for denne også. Da tror jeg ruten bør være ganske klar, men avhengig av vær og vind. Skal forsøke meg på å lage en tråd når vi starter. Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2023 Vil du ha det som en ferietur over en ukes tid, eller som transport etappe? Det er mange flotte steder å ligge, avhengig av vindretning. Samt mange flotte steder å se på i sakte fart mellom holmer og skjær. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
peholmen Svart 22.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2023 Tenkte å bruke noen dager, men ikke en hel uke. Selvsagt avhengig av vær og vind. Link to post
Trond123 Svart 22.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2023 Windy.com (også app) er eneren på værvarsel på sjøen. For Skagerrak er danskene (dmi.dk) også gode, og bedre enn f.eks yr.no. Bølgevarsel: Windy og barentswatch.no Appen Kystvær gir sanntidsinfo om vindretning og vindstyrke på kystfyrene og en del andre plasser langs kysten. God tur, og grattis med ny båt! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn