Jump to content

Ny båt neptim 8000


Rune Hansen911

Recommended Posts

Hei. Har akkurat kjøpt min første "større" båt, er en neptime 8000 med volvo penta md 47  fra 1983. 

Taffet stille og rolig fra Bamble til Holmestrand i 8 knop. uten noen form for problemer. Båten virker også veldig god på litt rufsete sjø, fikk prøvd oss på 4m bølger da vi kryssa over til nevlinghavn.

 

Vel hjemme er det oppgradert med skillerele på batteribanken, ryddet generelt opp i mye spagetti av ledninger😅 tømt kjølen for 250l vann... ikke helt at jeg skjønner hvor alt det vannet har kommet i fra, men tidligere eier kan umulig ha lenset kjølen på Lenge..

ikke kommet noe særlig vann i kjølen etter jeg lenset.

Tok på dykkemasken for en sjekk under båten groe var det ingenting av👍på propell og ror fant jeg bare 1 sink anode på skinnen som holder roret i bunn, 

Er det ikke vanlig med sink på akslingen også?? (Messingpropell)

 

Sitter også en wallas 2400 parafinvarmer som ikke tenner, der regner jeg med det holder med service sett.

 

septik tank er alu, hva kan jeg forvente av levetid på denne??

 

Noen andre med neptime 8000 på denne siden?

Snapchat-894151552.jpg

Snapchat-1293694975.jpg

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med bra båt! Neptim 8000 er faktisk Veritas-godkjent for 13 personer. En av de første båtene med støpt innerliner,  så den har mange år igjen. 

 

Jeg byttet ut alu septiktank med en plastikk for noen år siden. Gikk da også opp til 108 liter mener jeg det ble. Alu septiktank regnes med åæhar en levetid på ca 15 år. Hvis din er original så er den rett rundt 40 år nå...

 

Regner med at du har en Volvo Penta MD40. Hvis den har turbo er det nok en TMD40A. Girkasse er nok en MS3. 

 

På min er det akselanode, samt en på flydren (metallet mellom kjøl og ror).

 

Meget solide båter dette. 

 

Hvor mange er dere i familien? Her er vi 2 voksne, en nestenvoksen 16 åring, en 13 åring og 7 åring. 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hei.  Sto penta md47 90hk i annonsen, ikke studert på motor eller gir enda etter skiltet😉

Er det mutter anode på akslingen eller en annen type?  

Må skaffe meg dette da ja

 

Vi er 2 voksne og 2 barn på 3,5 og 1,5 år😇

Link to post
Share on other sites

Er også en diesel tank på babord side, denne hadde tidligere eier aldri brukt. Har du noe kunnskap om den? Hvordan tankene er koblet sammen? 

Regner med jeg må tømme og rense den siden den ikke har vært i bruk på usikkert antall år. 

 

Hvordan maskin står det i din båt? 

Link to post
Share on other sites

Originalt går det et rør ut fra tank på styrbord side som går inn i motorrom ved vegg mot akterkabin, under kjøleskapet og til dieseltank på babord side. Det er ingen pumpe mellom dem, så røret forbinder dem begge veier. I tillegg er det stengekran på røret for å stoppe diesel fra å renne fritt mellom tankene. 

 

Motoren er nok en MD40. Dvs utgaven uten turbo. Jeg regner med at det er MS3 gir, som disse originalt ble levert med. 

 

Det er sinkanoder som må byttes både på gir og motor. 

 

På min har jeg akselanode for 35 mm aksling. Må ha kort versjon for har ikke plass til lang versjon. 

 

Jeg har montert et Racor filter med vannutskiller på dieselslangen mellom tank (babord) og motor. MD40 motoren pumper diesel hele tiden (mye mer enn dem bruker) fra tank til motor og tilbake til tank, og ved å ha et slikt filter får jeg renset dieselen hele tiden. 

 

Jeg kommer ikke til i hele styrbord tank selv om det er mannlokk på den, så manuell rens får ikke jeg til. 

 

Viktig å sjekke at o-ringene i dekkspåfyllingene er hele. Hvisbdet lekker i dem så kommer det vann i dieselen, og det vil vi ikke ha. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Byttet oring på påfyllingen styrbord ikke babord enda. Da blir det nok suging fra fyllelokket på babord side først før eventuell fylling av den tanken og åpne kranen😉

Jeg har ikke utforsket veldig mye i motorrommet (enda) men har et drivstofffilter før Bosch vannutskilleren

Har like filter som dette

Screenshot_20230722_163151_Chrome.jpg

Screenshot_20230722_163214_Chrome.jpg

Screenshot_20230722_163202_Chrome.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...