dennrick Startet 22.Juli.2023 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2023 Hei, Propellen min har satt seg helt fast i overdrive. Jeg har ikke pleid å bruke denne innstillingen på propellen, da for å ha høyere turtall på motoren når vi motorseiler eller går for motor. Propellen går dog veldig lett i overdrive ved havnemanøvrering. Det jeg da har gjort er å få litt fart i båten, sette den i fri, innimellom med en liten tur innom revers i noen sekunder, og så i gir forover igjen. Da har den gått i "normal" stilling. Ila ferien har propellen sluttet å respondere helt på dette, og er nå i overdrive hele tiden. Kan det være at jeg har fått noe i propellen - evt sjøgress eller tau av noe slag ? Eller kan det være groe ? Vi sjøsatte 19. april, så båten har vært i saltvann i 3 mnd. Takknemlig for tips Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
J-Å Svart 22.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2023 Det første er vel å ta en kikk på propellen. Hvis du ikke vil bade eller kjølhale mobiltelefonen, så pleier en vannkikkert hjelpe godt for å se innunder båten. Link to post
TideRace Svart 23.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2023 Posisjonen på bladene er den samme i revers og i overdrive, men da med motsatt rotasjonsretning. Hvis du er "en liten tur innom revers og så forover igjen", setter du den altså i overdrive. For å få propellen ut av overdrive kan du prøve følgende: Gi god fart forover, sett gir raskt i fri og sig forover med god fart noen sekunder. Gi så gass forover igjen. Unngå revers hvis hensikten er å få bladene i normalposisjon. Link to post
Code0 Svart 23.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2023 Her er hva manualen sier. Mer får du vel ikke gjort uten å inspisere ( med dykkermaske eller løft): Link to post
TideRace Svart 23.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2023 Oppskriften i manualen over virker kun hvis propellen i utgangspunktet står i normalposisjon. Ved å sette gir i revers og bakke vil bladene skifte posisjon, og samtidig knuse rur og groe som kan ha satt seg i tannkransen i bosset. Hvis propellen allerede står i overdrive-posisjon skjer det ingen ting når den settes i revers, bortsett fra motsatt rotasjonsretning fra seildrevet. Det kan godt være rur, skjelldannelse eller noe annet som hindrer tannkransen i å snu bladene, men oppskriften som jeg skisserer over blir den eneste riktige metoden hvis propellen i utgangspunktet står i overdrive. Å sette i revers fra overdrive-posisjon har ingen hensikt da det ikke snur bladene. Alternativet er dykkermaske. Jeg har fast rutine å dykke ned et par ganger i løpet av sommeren med en isskrape av pleksiglass og fjerne rur fra bladene. Har aldri opplevd problem med groe i tannkransen. Er du sikker på at propellen faktisk har låst seg i overdrive? Det kan være så enkelt at begynnende rur og groe på bladene senker turtallet og lurer deg. Link to post
dennrick Svart 25.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2023 Takk for innspil. Jeg mener at dette har fungert tidligere denne sesongen ved å bare sette i fri med sig forover, så var det normal drive. Da det kranglet litt, var jeg innom revers for å få det til. Etterhvert fungerte ikke det heller. Jeg diskuterte dette også med en kompis som har forsøkt å dykke ned på en seilbåt. Han er en erfaren dykker og han syntes det var vanskelig å komme ned å få gjort noe der nede i bare badebuksa med dykkermaske. Vanskelig å komme ned, vanskelig å utføre arbeid. Brukte du blybelte for å ihvertfall få litt hjelp der imot oppdrift ? Uansett, kompis kjente en kar som tar slike oppdrag, så han skal dykke med full mundur imorgen. Da finner vi ut av hva som er saken. Det var ikke gratis, men mer smidig enn å løfte eller at en amatør som meg da skal forville seg ned der blandt båter og brygger i hjemmehavn. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 26.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2023 @TideRace og @Code0 Dykker melder tilbake at propellen er ren og fin, og beveger seg lett med ingen motstand. Det var ingenting som hadde hengt seg fast der. Han påpekte at det i enden på propellen bare sto en bolt som han mente skulle være til en anode som ikke var der. Det blir da altså helt "akterut" mellom de tre bladene. Jeg nevnte ikke i problemstillingen overfor at da alt var iorden og jeg kunne veksle lett mellom normal og overdrive, så fikk jeg henholdsvis 2900 rpm og 2200 rpm på maks pådrag. Grunnen til at jeg har trodd at propellen har vært stuck i overdrive er at jeg ikke ha fått mer enn 2200 rpm den siste uken på maks, og dermed bare har gått i 1700 rpm og ca 7 knop. Denne hastigheten får jeg ikke i normal stilling. Får prøve båten igjen, og de om det er noen forskjell nå etter manuell manøvrering av propellen. Vet ikke om dere har noen andre tanker etter denne beskrivelsen om at "problemet", dersom det vedvarer, kan ligge lengre inn i drivverket? Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
TideRace Svart 27.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2023 Anoden du savner ser slik ut: Sjekk også at anodene som er montert rundt propellen er på plass, da disse propellene er for dyre til å la råtne bort i korrosjon: Min båt er to fot mindre enn din, ca 8-9 tonn og har en VP D2-40 med Vp S130 seildrev. Jeg oppnår høyere turtall enn deg, både på "normal" og "overdrive"-belastning. Mulig du har annen utveksling eller annen dimensjon på propell. Uansett så gjelder følgende: Fra normal til overdrive: Sett i revers og la båten bakke forsiktig noen sekunder. Sett forover. Nå er du overdrive. Fra overdrive til normal: Fart forover, sett gir i fri i sigefart noen sekunder (mer enn 1-2 knop), så forover igjen. Nå er propellen i normal. Har aldri opplevd at det har sviktet. Her er min propelldimensjon: Ps 1... Jeg har dykkerutstyr ombord. Blybelte og kun dykkemaske høres noe suicidialt ut, ja. Ps 2... Har du sjekket giroljen på drevet? At det er nok olje og/eller at ikke oljen er melkehvit? Hvis du har mekanisk motstand i seildrevet er det nok til å senke turtallet. Link to post
dennrick Svart 27.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2023 @TideRace Fikk byttet belg i vinter, så det har jo skjedd saker og ting i båten. Bl.a. fjerning av drev, flytting av motor. Fått en liten oljelekkasje også. Sannsynligvis fra bunnpannen, sa mekanikeren som gjorde jobben. Det har jeg tenkt til å få fikset i høst/vinter. Regner med at motoren må ut. (er litt lei motortrøbbel. I den fabrikknye motorbåten ble den ene først byttet pga oljeforbruk, deretter fikk vi til et motorhavari på den andre på dag 2 av en fire ukers ferie i 2017). Dykker bekreftet nå at endeanoden mangler. Men de to andre er der. Tenker du at båten bør opp for å få på endeanoden? Helt enig. Denne propellen koster jo 40k. Vi skal i båten igjen imorgen for å avslutte ferien omkring Tjøme. Jeg skal sjekke giroljen imorgen. Etter det skal jeg sjekke hva jeg oppnår av rpm. Når jeg ikke 2900, så skal jeg ringe Jarlsø og sjekke om jeg kan legge båten der i helgen. Vi har hjemmehavn på Mågerø. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 27.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2023 Endeanoden kan du montere før neste sesong, om du har båten på land om vinteren. Det skjer ikke noe forferdelig med propellen i løpet av et halvår. Link to post
TideRace Svart 28.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2023 Støtter @Hulda. Når de to store anodene er på plass i sporet på midten av bosset, burde disse virke godt nok som profylaktisk behandling mot korrosjonsbassiluskene ut sesongen. Tror forresten det er Sleipner som leverer anodene til Gori, og mener de koster ca 1 båtcoin for komplett anodesett til propellen. Da medfølger alt, nye rustfrie bolter, en liten flaske med noe som minner om Loctite for å låse boltene i bosset, osv. Jeg skrur av propellen om høsten ved opptak og bytter dette i ro og mak hjemme i hobbyrommet som vist på bildene over. Antar du vil få god hjelp av Terje på Jarlsø. Hvis turtallet har endret seg vesentlig i løpet av kort tid må det nødvendigvis ha en årsak i drivlinjen. Link to post
dennrick Svart 28.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2023 Takk for innspill @Hulda og @TideRace. Båten skal på land til vinteren. Idag oppførte propellen seg eksemplarisk og var ute av overdrive. Oppnådde ca 2900 rpm. Sjekket også girolje før avgang, og den så blank ut-altså ikke noe melkehvitt der. Oljen var akkurat på minimum uten å skru inn peilepinnnen. Kanskje litt lite? Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Faxen Svart 28.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2023 Du skal alltid peile med pinnen løs, altså ikke helt ned i hullet. Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
dennrick Svart 29.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2023 Takk, Faxen, det var det jeg også trodde Inatt lå vi i kanalen i Tønsberg (konsert med Postgirobygget igår). Skle rett inn longside på en motorbåt. Seg kanskje noe bakover, men i langt under en knop. Kanskje strømmen der klarte å pushe propellen i overdrive, for den var i overdrive da vi gikk idag. Fikk maks 2200 rpm igjen. Da jeg hadde nesten 8 knop, satte jeg i fri ganske lenge, men propellen ville ikke ut av overdrive. Forsøkte et par ganger. Så satt vi fulle seil, skrudde av motor og krysset sørover utaskjærs. Topphastighet på turen var litt over 6,5 knop. Under seillaset hadde jeg girspaken i gir revers med motor av. Når vi så skulle inn i hjemmehavna, så var propellen i normal igjen. Jeg forstår ikke denne tregheten helt.... Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 31.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2023 @Hulda og @TideRace Jeg tror vel jeg har funnet svaret etter dialog med forrige eier av båten, ref innlegget mitt over. Bildene han sendte meg viser bilder før 2022 sesongen og etter 2021 sesongen. Han mener disse anodene ikke holder en sesong, og at stopperne som medfølger trekant/endeanoden også må byttes hver sesong. Mekanikeren som tok av propellen min ifjor høst (2022) har nok ikke gitt propellen den kjærligheten den trenger. Jeg antar da plukke den fra hverandre, rense og smøre opp, samt bytte anoder. Dykkeren fra forrige uke har nok rett: Trekant anoden har tæret bort. Jeg har ut ifra det ene bildet jeg har vridd for lese teksten bedre sannsynligvis 20 x 13 x 3 LHS. Den koster over 50 båtcoins. Både Sleipner Service og Seatronic anbefaler å fikse dette asap nå, for jeg har nok vært på vannet i 3 mnd med ufullstendige anoder. Snakket med Terje på Jarlsø idag, og jeg kunne komme med båten allerede ikveld, men de har ikke plass på land, så dette må eventuelt fikses mens båten henger i krana. Han sa jeg kunne få hjelp av mekaniker der til å bytte anoder og få en service på propellen. Men jeg måtte skaffe anoder selv. Satser på at Seatronic kan hjelpe meg med det. Ingen tvil om at jeg skal ha med propellen hjem i vinter og pleie den godt selv. (Edit: Bildet jeg vred litt på ble postet opp-ned her. Det aner jeg ikke hvordan jeg redigerer) (Edit 2: Jeg har også seildrev - 130S) Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
TideRace Svart 1.August.2023 Link til dette innlegget Svart 1.August.2023 Jeg er pt. langt utenfor rekkevidde av mobilnett, men har en prikk på telefonen, og satser på at det rekker til et svar: Bak de tre bladene, inne i bosset, ligger tre dempeklosser av et gummimateriale. Disse sørger for å ta i mot bladene når de snur rundt, ta opp drivkreftene når motor går forover, og samt at bladene ligger i riktig posisjon når er i drift. Er disse nedslitt eller borte blir alt feil. Jeg har skiftet disse ca hvert 4.-5. år. De slites ikke på en sesong. Sorry, her skyver gammel eier et eget dårlige vedlikehold over på deg. Hvis han har byttet dette hvert år, skulle disse dempeklossene være i allefall 4 år videre. Her er det noen som lyver. Disse bytter du enkelt selv. Vipp de gamle ut med er skrujern og dytt de nye inn med tommelen. Det er 3 stk. Du bytter også anodene (2 stk "halvmåner" rundt bosset og den som står bak) enkelt selv på minutter. Du trenger ikke betale mekaniker for dette. Opplysningen om en tidligere eier som ikke har byttet dempeklosser på flere år endrer jo hele forståelsen av hvorfor du har hatt problemer med propellen. Dempeklossene følger ikke med anodene. De må bestilles separat. Lykke til! Link to post
dennrick Svart 15.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2023 Takk for input @TideRace Jeg har vært litt avventende her i påvente av input fra Gori i Danmark, Sleipner og Seatronic i Moss. Uansett. Vi løftet skuta 4. august. Propellen er spylt her, så dykkeren underkommuniserte groingen på den. Bladene henger helt klart på slitte gummistoppere. Hverken mekaniker eller jeg visste om vi kunne bytte de uten å demontere bladene, og boltene var typisk nok avrundet (umbrako). Uten nye bolter, så risikerte vi ikke noe og lot de være for å ikke risikere resten av sesongen (evt). Jarlsø hadde ikke mulighet på land til båten. Propellen har fått nye anoder ihvertfall. Endeanoden var borte. Så nå er den ihvertfall beskyttet der. Så har jeg forsøkt å få bestilt nye bolter og kanskje dette tannhjulet i midten, samt en nøkkel og avtrekkerverktøy. Som svar fra Seatronic, sannsynligvis via Sleipner, hører jeg at de delene jeg er ute etter ikke selges og hele propellen må til Danmark for reparasjon. Her er svaret: "Det er ikke reservedeler som selges, og årsaken er at når det som har skjedd så skyldes det som oftest at demontering er gjort feil - og da vil de ha det inn til seg for å sikre at det blir riktig. Så egentlig gjør de for at kunder ikke skal bli misfornøyd - ved at de mister propell og hva det kan medføre. Her er jeg bare "pianisten"..." Så det er status så langt. Det betyr vel at mekaniker i høst kan ha gjort en feil da han skulle bytte belgen etter 7 år. PS: Mulig tabbe: Det blåste nordavind da jeg navigerte sakte inn i krana. Jeg gikk inn i 1-2 knop, men tror jeg kom i skade for å treffe krana med forstaget. Båten løftet seg litt foran. I ettertid er jeg i tvil om kranoperatøren løftet båten foran først eller om jeg gjorde noe "damage" på forstaget. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
TideRace Svart 15.August.2023 Link til dette innlegget Svart 15.August.2023 Du behøver ikke demontere bladene for å bytte gummidemperne. Du kan vippe ut de gamle med et skrujern og montere nye med bladene på. Dersom du likevel demonterer bladene fra bosset er disse nummerert. Du må da montere tilbake mot samme nummer som er preget inn i bosset. Det skal vel mye til at tannkransen i bosset er ødelagt. Hvilke bolter er runde? Jeg tror kanskje det stilles litt for alvorlig diagnose siden du tenker overhaling av propellen; Bestill nye dempere fra Seatronic eller f.eks. via BBM Teknikk AS på Vallø, de skaffer raskt fra Sleipner. Bytt disse selv. Det skal mye til for at propellen må til Danmark. Link to post
TideRace Svart 16.August.2023 Link til dette innlegget Svart 16.August.2023 dennrick skrev for 11 timer siden: PS: Mulig tabbe: Det blåste nordavind da jeg navigerte sakte inn i krana. Jeg gikk inn i 1-2 knop, men tror jeg kom i skade for å treffe krana med forstaget. Båten løftet seg litt foran. I ettertid er jeg i tvil om kranoperatøren løftet båten foran først eller om jeg gjorde noe "damage" på forstaget. Furlex'en (forstaget) er solid og "flekser" mot den øvrige stående riggen ved belastning. Dersom du kan sette forseil/genoa og rulle det inn igjen uten motstand eller merkbare defekter har nok det gått bra. Jeg ville vært mer bekymret for om selve seilet på forstaget har fått skade der hvor seilet traff krana. Hvis det er oppstått skade får du sikkert god hjelp av seilmaker hos Elvstrøm Sails på Barkåker uten at det koster allverden. Link to post
dennrick Svart 11.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2023 @TideRace Det var pinneboltene til propellbladen som var helt avrundet. Så jeg endte opp med å sende den til Gori via Sleipner. Tenkte det var like greit siden jeg ikke vet hva denne propellen har vært igjennom av vedlikehold. Nå har jeg kontroll fremover. Veldig moro å få propellen tilbake slik. Alt er nytt av bolter og skruer. Litt uklar kommunikasjon med Sleipner og Gori, så de leverte tilbake de delen jeg ikke hadde sendt med. Det ble nok noe fordyrende. Ny endering, nytt boss som de mente måtte byttes etc. Det hele kostet 20k inkl transport. Jeg syntes dog det fortsatt er litt pussig av pinneboltene til bladene ikke er reservedeler. Jeg sparte dog litt penger på å ta turen til Fredrikstad (fra Drammen) to ganger for å levere og hente. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 18.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 En liten statusrapport: Propellen har fungert mye bedre ut av overdrive i 2024 sesongen etter at den var hos produsenten for overhaling, samt bytte av de delene de mente måtte byttes Har akkurat bestilt nye reservedeler fra Seatronic, og har plukket av zink anoder og gummistoppere. Det ser ut som om anodene har gjort jobben sin. Den på enden av propellen er nesten helt borte (nederst, litt til venstre). Jeg pirket også ut gummistopperne. De har noen skader her og der, ser jeg. Det syntes vel såvidt på bildet. De var nye fra Gori i vinter. De byttes uansett når delene kommer fra Seatronic. Det sitter fortsatt noe igjen på drevet, men det skal jeg plukke av imorgen. Hadde ikke utstyr idag for å holde igjen når jeg skulle skru av mutteren på drevet. Tipper det går med en utgave av en oljefiltertang jeg skaffet meg på Biltema idag. Slik ser det ut når propellen er på furterommet: @TideRace Propellen på hobbyrommet ditt så veldig strøken ut. Kan jeg spørre hva du gjorde med den for å få så fin overflatefinish? Jeg har tenkt å behandle min med innholdet i flaska på bildet (fra maritim), og så skylle godt. En venn anbefalte så å legge den i et dieselbad for å få fjernet gammelt fett etc. @Hulda har på en annen tråd nevnt forkobring. Spurte forresten ChatGPT om diesel, og fikk tomler opp, men med et forbehold: "....while diesel can work to dissolve grease, there are often better alternatives such as specialized degreasers or solvents designed for that purpose." La ved bilde av svaret under. ChatGPT er neste bedre enn Google på det mye rart. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Arne Henriksen Svart 19.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2024 12 hours ago, dennrick said: ChatGPT er neste bedre enn Google på det mye rart. Ikke så relevant for propellen, MEN: Google henviser til noe som står skrevet et sted, mens ChatGPT gjerne kan lage sin egen virkelighet for å gi et svar. Og presser du den med oppfølgingsspørsmål kan gjerne svaret bli noe helt annet igjen, så det man får ut bør kvalitetssikres... mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
TideRace Svart 25.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2024 dennrick skrev On 18.10.2024 at 21.00: @TideRace Propellen på hobbyrommet ditt så veldig strøken ut. Kan jeg spørre hva du gjorde med den for å få så fin overflatefinish? Beklager sendt svar på denne, @dennrick , men det ser ut som du allerede har løst oppgaven bedre enn meg. Jeg bruker saltsyre for å fjerne rur og groe, og deretter Autosol sammen med en liten Rupes poleringsmaskin. Ikke noe annet. I opplag tar jeg kun av selve propelldelen, og lar det fastmonterte akselbosset være på. Så trer jeg en Kiwipose (de nye gjenbruksposene) opp over drevet og knyter godt igjen øverst. Da ser alle at propellen er fjernet, samtidig som akselbosset er godt skjult. Det har gått bra hittil. Disse propellene er dyre og dessverre ganske attraktive på strekningen Svinesund-Øst-Europa. Så også i den andre tråden din at "motorproblemene" ordnet seg. Fint det løste seg med kun rengjøring av propellen, og beklager krisemaksimeringen. Den var imidlertid evidensbasert. Rur og groe på propellen: Ja, det skal ikke så mye til for å få ubalanse mellom propellbladene. Jeg har dykkerutstyr ombord, og koser meg med pressluft og en isskrape av plexiglass to-tre ganger i løpet av sesongen. Det er forøvrig stor forskjell på hvor båten ligger. I hjemmehavna i Vestfold kan propellen være dekket av rur på 3 uker på ettersommeren, mens på hytta på Sørlandet kan båten ligge halve sesongen omtrent uten antydning til groe. Link to post
dennrick Svart 25.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2024 Hei @TideRace Jeg syntes resultatet nesten ser bedre ut enn det Gori i Danmark gjorde - veldig ubeskjedent utsagn selvsagt Bilder ligger i den andre tråden som du kanskje har sett. Jeg kommer til å gjøre som deg - la akselbosset være på båten. Men det som skjedde var at Gori ikke fikk det tilsendt, trodde det manglet, og sendte meg nytt i retur og la det på regningen. De byttet også selve "navet" som du fester bladene i. Da jeg skulle ha på propelldelen ivåres, så var det vanskelig å få de tre skruene til å passe mot den gamle skruringen som sitter innerst. Det gikk med litt tvang. Det er derfor jeg tok det av nå. Skal påmontere alt det nye som Gori sendte meg, og da skal propelldelen passe bedre med ringen innerst mot drevet også. Seatronic fikser reservedeler nå iform av nye bolter, mutter, zink og gjengelåsing. Så da blir alt av bolter nye. Mutteren også. Den var dyr. Koster en båtlapp og 81 kroner. Jeg spanderte dette siden min hadde noen avrundede kanter. Gode innspill på ulydene i skuta. At det var groe hadde ikke falt meg inn, men jeg hørte at det visstnok er slik med enkelte båter at det kan oppstå bråkelyder ved mye groe som det har vært iår. Vi ligger i Vrengensundet ikke langt fra 8 Glass og der er det også en del gjennomstrømning. Men likevel. Jeg får bade litt mer til sommeren, til tross for at det verste jeg vet er å være kald og våt Det beste med opptaket på Ringstad i høst (ref en annen tråd dette), var at oljelekkasjen fra motoren med påfølgende søl på dørken under motoren ble fikset. God helg ! Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 29.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 On 8/1/2023 at 2:57 PM, TideRace said: Disse bytter du enkelt selv. Vipp de gamle ut med er skrujern og dytt de nye inn med tommelen. Det er 3 stk. Du bytter også anodene (2 stk "halvmåner" rundt bosset og den som står bak) enkelt selv på minutter. Fikk alt av reservedeler idag. Desverre var det ikke mulig å få montert den ene halvmånen. Forsøkte alle kombinasjoner. Det er vel fire, men det ene skruehullet på zinken hadde en offset på ca en halv mm. Antar en produksjonsfeil, så har sendt en mail til Seatronic om det. Det var veldig enkelt å få ut gummistopperne. Det var langt verre å få de nye inn. De er jo knallharde. Gjør du dette med tommelen? Hva slags tommel har du, egentlig ? Men, hadde du propellen liggende og presset de inn (med tommelen) ? Jeg fiklet i ca 10 min, uten suksess, så tenkte jeg på å spørre deg her. Zinken på enden er ikke noe problem, så det er tross alt noe selvtillitt igjen her Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn