Jump to content

Gori 3-bladet foldepropell m/overdrive - sitter fast i overdrive


dennrick

Recommended Posts

dennrick skrev for 2 timer siden:

Fikk alt av reservedeler idag. Desverre var det ikke mulig å få montert den ene halvmånen. Forsøkte alle kombinasjoner. Det er vel fire, men det ene skruehullet på zinken hadde en offset på ca en halv mm. Antar en produksjonsfeil, så har sendt en mail til Seatronic om det.

 

Har lik propell (og lik motor)

 Har opplevd det samme med både original Volvo Penta sink og den fra Maritim (som jeg antar er lik Seatronic. Fort gjort med fikse med drillen, men irriterende likevel.

 

Tror jeg må bytte gummistopperne mine også i vinter, byttet gummibosset og foringene inni for 3 år siden.

 

Propellen koster jo like mye som ei nyre, (heldigvis første eier som kjøpte den) men veldig fornøyd med den! Eneste er et det er litt irriterende når den havner i overdrive ved havnemanøver i mye vind så en mister dreiemomentet.

Link to post

Tenkte på drillen @Morten_L, men siden jeg har god tid til sjøsetting, så ventet jeg på svar fra Seatronic. De sender nytt sett med returlapp for det forrige:tommel_opp:

 

Jeg endte opp med å demontere hele propellen og alt sammen ikveld. Jeg forstår ikke hvordan det er mulig å få på nye gummistoppere uten å gjøre det? De store pinneboltene til propellen satt noe j....lig. Vet ikke om umbrako skruer er det beste til bolter som sitter så hardt....? Det gikk uansett bra.

 

Alle deler fikk en omgang med bremserens, papir og klut, og så har jeg fått på litt vannfast fett i glideflatene, og montert den sammen igjen med nye gummistoppere og Gori sin gjengelås på alle bolter og skruer. Nå beveger den seg veldig "smooth". Når resten av zinken er på, så skal jeg rense den igjen for alt av fettflekker, og så smøre opp "tennene" inne i bosset.

 

Hehe.... ja, så fort man bakker inn i båsen, så havner den jo i kjapt i overdrive. Bruker ikke overdrive så mye egentlig. Tenker (kanskje feil?) at motoren har godt av å gå med litt høyere turtall når man går for motor. Men motorseiler man i lite vind, så er jo overdrive funksjonen fin. Gir jo litt mindre lyd ved lavere turtall.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

@dennrick Spennende å se hva de svarer!

 

Forsøkte å demontere min helt første året, fikk av et eller om det var to propellblader. Men så satt neste bolt så hardt at jeg ikke turte bruke mer makt og endte med å sette sammen igjen.

Kamerat med lik propell demonterte hvert år fra den var ny, etter 15 år var boltene litt slitt så han spurte om å kjøpe nye fra Gori. Men fikk til svar at det ikke er reservedel og kan ikke skaffes :frustrert: 

Godt å se du går grundig til verks her også, kjøpe bruktbåt av deg må jo være en drøm. Alt på stell :tommel_opp:

 

Ideelt hadde det vært en spake/bryter for å velge overdrive synes jeg. Men så lenge en er obs på det fungerer det stort sett greit med havnemanøver synes jeg.

 

Jeg brukte ikke overdrive de første åra, men har brukt det en del på lengre strekk i stille vær siste åra og liker godt lav støy. Fant ut at Hallberg Rassy anbefaler maks 1600omdreininger i overdrive med samme motor og propells om jeg har så jeg følger det slavisk. Og er nøye med kun å bruke det i stille vær. Deilig med 7 knop på 1600 omdreininger :kul:

 

Har skrudd ut eksosbend hver vinter og sjekket for koks uten å finne noe så det ser ut til å gå bra.

Link to post

@Morten_L Takk for kompliment - det var hyggelig :smiler: Nå er jeg ikke bonde, men det sies vel at de tenker at gården skal overføres i en bedre tilstand enn det den var i da de overtok den. Dette er selvsagt vanskelig med båt som er i konstant forfall, men det er litt ålreit å holde den i best mulig stand og gjerne også oppgradere den litt underveis.

 

Joa, mest av alt får vi testet postforbindelsen mellom Seatronic i Moss og postkassa mi her i Drammen. Og den er virkelig bra! Dvs bestilling på deler ble vel i helgen, de ble sendt mandag med Postnord og kunne hentes i en butikk rett nede i gata på tirsdag ettermiddag. Feil nr 1 oppdaget på zinkringen. Sendte som nevnte mail til Seatronic, og de sendte ny igår. Her var Posten faktisk hakket bedre enn Postnord. De leverte i postkassa idag.

 

Desverre kunne heller ikke de påmonteres. Offset feil igjen. Lurer på om Sleipner har fått inn et dårlig parti? Sendte mail til Seatronic ikveld som svarte med en gang (det jobbes der utover kvelden selv om butikken er stengt?). De ba om bilder, så jeg legger ved de her. Avfettet propellen igjen ikveld med bremserens og papir og klut etter at det ble litt fett her og der på den da jeg monterte den sammen igjen igår. Satte på endesinken ikveld.

 

Jeg også hadde "herpede" pinnebolter til propellbladene, og jeg fikk til slutt et svar ifjor høst fra daglig leder på Gori i Danmark at dette ikke var reservedeler. De hadde visstnok hatt en del episoder der kapteiner hadde mistet propellbladene sine, så for å få byttet disse måtte jeg sende den til Danmark. Det er bilde av den lengre opp i tråden da den kom tilbake. Jeg syntes den nypolerte propellen min som jeg gjorde selv ser bedre ut, så jeg legger ut et bilde av den også under her :smiler:

 

Fin observasjon om eksosbend du deler. Godt å vite. Det er jo mulig å kjøre for full fres i noen minutter innimellom også, kanskje? Jeg er usikker på hva som er praksis her. Bilder:

 

Får ikke en skrue inn her:

1_Zink.jpg.7d9a7e0d54e06afe3ab5dfa19c08704e.jpg

 

Ikke her heller:

2_Zink.jpg.21e7fbc7e93761ea291ca71123f2ee6e.jpg

 

Nypolert:

2024-10-23nypolert3.jpg.012449c6fd5946a9733f64591ab27d81.jpg

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Mail fra Seatronic idag. Sleipner er nysgjerrige og vil ha tilbake zinkringene sine for å undersøke hva som har gått galt. Så de er sendt i posten idag tilbake til Seatronic. Når saker og ting er undersøkt og løst i Østfold (både Seatronic og Sleipner ligger der), så kommer det nye i posten til Drammen. Hadde sans for kontrollspørsmålet jeg fikk: Skal du på vannet nå, eller er det først til våren :smiler: Det er til våren.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
  • 1 måned senere...

Update herfra, og tagger deg @Morten_L siden vi har lik propell. Har fortsatt ikke zinkringer i hus. Her er en melding fra Sleipner til Seatronic 4.12.24. De bekrefter at det er noe galt med de. Sleipner henvender seg her til min kontakt om denne saken på Seatronic.

 

Sleipner.JPG.f542db19cebb4effb086705267103af5.JPG

 

Godt å finne ut dette tidlig slik at det ikke går utover sjøsetting. Vet ikke hvem som forhandler disse zinkringene, men det kan jo tenkes at det ligger noen rundt omkring i Norge som ikke passer, og som håpefulle kapteiner må drille på plass til våren?

 

Edit: Seatronic følger opp denne saken selv. Jeg gjør ingenting. Får bare statusoppdateringer helt uoppfordret med jevne mellomrom. Bra butikk :smiler:

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...