Napoli Startet 23.Juli.2023 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2023 Tenkte å vise frem vårens prosjekt. Min gamle GH 11 har ligget i hagen i noen år (sist sjøsatt og mishandlet en gang på tidlig 2000-tall), og ventet på å bli kjørt til pant. Men så viste det seg at jentungen heller ville ha den, enn en nyere rib. Da måtte far frem med maling for å få båten i presentabel stand. Først ble alt gammelt bunnstoff fjernet med Owatrol Dilunette, båten ble pusset med 180 papir og 5 strøk med epoxy grunning ble lagt (Biltema under vannlinjen og DeJissel HB over vannlinjen). Ny maling ble kjøpt inn fra Dycas (DeJissel Double coat i farge Awlgrip Seafoam) til skroget, mens innerliner ble sprøyet med Raptor Bed liner i farge hvit. Resultatet ble veldig bra, og med unntak av noen gardiner bak ved en av listene ser båten ut som om den er sprøytet (akkurat det irriterer vettet av meg, så blir rettet opp for neste sesong). I tillegg ble nye dekaler kjøpt inn på Finn.no. Litt hjelp fra båtplassen ble det også, med nye kryssholt akter, som gjør det litt lettere å fortøye. Nå er det bare en ting som gjenstår, hva gjør jeg med lanterner? Gode forslag mottas med takk :) Her er båten etter noen ukers sjøsetting for å teste om den var vanntett (som det viste seg at den ikke var). På land, og gammelt bunnstoff fjernet, samt påbegynt fjerning av gamle dekaler og pussing av båten. 5 strøk med grunning Ferdig malt, uten dekaler og med ny fenderlist: Sjøsetting: Ferdig sjøsatt og vanntett :) Og til slutt noen glansbilder: Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2023 Jeg er nå enig med henne: Det der er mer båt enn en rib Ble veldig flott! Mange timers jobb bak det resultatet der! Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Napoli Svart 23.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2023 Ja, jeg var også enig i at det var et kulere valg. Jeg tipper jeg har brukt rundt 40 timer (har ikke holdt oversikt) men mesteparten av den tiden var et håpløst forsøk på å slipe bort gammelt bunnstoff. Selve grunningen, slipingen og malingen av båten var forbausende raskt, med ca 20 minutter for å legge et strøk maling og ca en times pussing mellom strøkene. I tillegg til 30 minutter på å få på fenderlist. Men mye ventetid mellom strøk og sørge for å få riktig vær til maling gjorde at det tok tre uker fra båten ble tatt på land til sjøsetting igjen. Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn