Jump to content

Gelcoat eller 2k lakk, hva skal jeg velge for å fornye en voksen Mekling.

belbert

Recommended Posts

index skrev 1 time siden:

Artig med han som kasserer båten på grunn av litt flasset lakk. Folk er rare. Jeg hadde bare flekket over og brukt den 20 år til...

Den har allerede gått jorda rundt noen ganger, nå er den myk i skroget etter 40år med bruk og siste 10årene har den gått 10 000timer. Kunne stiva det litt opp igjen, men han vil heller plukke ut motor og utstyr, så flytte alt over i ett nytt skrog han har kjøpt 

Chilli Solbris skrev for 5 timer siden:

Hva jeg selger er i denne sammenhengen fullstendig irrelevant og det vet du godt! Jeg selger like mye gelcoat, gelcoatsparkel, polyester med tilbehør som lakk! Snarere mer!

Så det argumentet kan du dra dit pepperen gror med! 
Gelcoat er helt utmerket og lakk er ikke nødvendig når båten er fersk og støpt. Det vet du også veldig godt! Lakk blir et alternativ den dagen man er der trådstarter er! Hvor mange år med sviktende vedlikehold blir et problem! Da er lakk et alternativ! Og i mange tilfeller et godt alternativ! Det ene utelukker ikke det andre!

Jeg vet om verksteder som tilbyr lakkering som er alternativ til en meget dyrere løsning med gelcoat!

Så din ensidighet er det som er helt håpløst!

Å påstå at jeg forsvarer lakk ut i fra et salgsperspektiv blir direkte toskete! Fortjenesten er bedre på gelcoat!!

Nei min gode mann! Lakk forringer ikke båtens bruksverdi eller salgsverdi! Det er det dårlig håndverk og dårlig vedlikehold som gjør!

Bruksverdien blir definitivt ikke forringet! 
Du har enda til gode å komme med ett eneste faglig perspektiv for hvorfor lakk forringer båten. Personlig synsing er en ganske annen sak! Og ikke det trådstarter er på jakt etter!

Jeg skal ta noen bilder imorra av forskjellige båter, så får du og dere se imorra hvorfor jeg mener det jeg mener :) nå sitter jeg her med armen i fatle og orker ikke skrive så mye :p 

Eika skrev for 7 timer siden:

Den har allerede gått jorda rundt noen ganger, nå er den myk i skroget etter 40år med bruk og siste 10årene har den gått 10 000timer. Kunne stiva det litt opp igjen, men han vil heller plukke ut motor og utstyr, så flytte alt over i ett nytt skrog han har kjøpt  

Da er den vel egentlig rimelig oppbrukt, lakk eller ei:wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Må si det er bra engasjement på diskusjonene her. selv er jeg Langt over middels optatt av vasking  pussing og polering, og liker at mine MC`er, biler og båter er i perfekt stand , blank og rein! Må innrømme jeg hadde fått noia om jeg hadde lakkert båt med bryggestriper og hakk! I min verden er en lakkert båt mindre verdt enn en med fin og blank gelcoat, men så er jeg sær og veldig optatt av design og utseende. Forstår likevel veldig godt de som vil lakkere en gammel båt for å piffe opp utseendet! Synes også verdien på en bil er forringet om den er opplakkert men det er et annet forum

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 1 time siden:

Må innrømme jeg hadde fått noia om jeg hadde lakkert båt med bryggestriper og hakk! I min verden er en lakkert båt mindre verdt enn en med fin og blank gelcoat, men så er jeg sær og veldig optatt av design og utseende. 

Da hadde du fått hjerteproblemer om du hadde overtatt min båt!:lol: Lakkert, matt, stripete og hakkete. Og med et mindre heldig design i utgangspunktet, så det er begrenset hvor pent det kunne ha blitt uansett. Men vi har alle vår måte å se ting på, jeg verdsetter bruksegenskapene høyest. Polering og shining hadde ikke tilført noe til mitt behov, så da lar jeg det være. Jeg har mer enn nok annet som er høyere på prioriteringslisten, så da får pen båt være noe for de andre tenker jeg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Å påstå at det ene er bedre enn det andre (i disse tilfellene her) blir noe rart synes jeg. La meg presentere et annet "problem" hvor de lærde "strides". Men det kan trekkes klare sammenligninger med gelcoat og lakk-problematikken. Nemlig fotografi.

Før, i gamle dager het det å fotografere analogt. I dag heter det å fotografere digitalt. Å fotografere analogt betød å bruke film i kameraet for så å gå i mørkerommet , fremkalle filmen og lage kopier. Digitalt betyr å legge bildene (eksponeringene) på et minnekort i kameraet for så å hente dem fram i en datamaskin. og "manipulere" dem i Adobe Photoshop. Hva som er best? Det kommer helt an på hvordan man ser på det. Hos en proff fotograf burde man kanskje forvente at analog fotografi - hvor bildet lages fra bunnen av var best. Fotografiets/bildets sjel ligger i det fremkalte barytt papiret. Hos en amatørfotograf (fotograf er dessverre ikke en yrkesbeskyttet tittel) kan hun/han programmere kameraet/mobilen til å ta helt ok bilder. Men blir bildene BRA NOK? For mange amatører blir bildene mer enn bra nok. (Jeg har 2 klassiske analoge kameraer og 4 digitale kameraer. Mine digitale kameraer brukes kun med RAW-filer).

Det samme er det med eiere av eldre GAP (glassfiber armert polyester) båter, kjærligheten, minnene og affeksjonsverdien til  båten er så store at man velger å lakkere (fordi noe annet kan bli svinaktig dyrt, man VET at de som jobber med båt skriver regningene med gaffel) og man er mer enn fornøyd nok med et lakkert resultat. 

Så vidt jeg vet så er det er vel bare fast eiendom som stiger i verdi (???), biler og båter er kjent for å gå ned i verdi (forhør deg i banken)! Så diskusjonen om verdiforringelse bør derfor legges på hylla. 

Hvorfor jeg dro denne sammenligningen? 

Jeg er pr. i dag 75 år, jeg er pensjonist, men er fagutdannet fotograf med 4 års læretid med svennebrev fra 1969. Selv om jeg sverger til den analoge fotograferingen har jeg måttet lære meg det meste innen digital fotografering, Likevel ligger det veldig langt inne for meg å fremheve det ene framfor det andre. Til det vet jeg at det er veldig mange svært dyktige "amatørfotografer" der ute, så å kritisere deres arbeider som annenrangs eller dårlige fordi de jobber digitalt ligger langt under min verdighet.

Verdien av en vare er aldri mer enn en kunde er villig å betale. Sånn er det bare. 

jeg tørker ut på land....!

Ja her var det liv :wink:  .  Om man løfter blikket litt så er det flere store glassfiber båter ute i den store verden som har et ytterskikt av lakk på gelcoat enn bare gelcoat. Dette har med bygge prosessen å gjøre. Ikke å forglemme så finnes det mye tøff båt  rund omkring med striper,motiver som har lakk.

Det er ikke helt i det segmentet du jobber @Eika  Du har din profesjon :yesnod: Du vet også at det er en formidabel jobb å sprøyte gelcoat på et helt skrog for så å pusse ut . Har den bordganger så er det nesten umulig.  

Ang. Min båt så var opprinnelig plan å kun bruke gelcoat. Valget med lakk på gelcoat ble til når jeg begynte å se på tidsbruken. 

Det er sannsynlig at det er 30 ganger større jobb å få samme overflate med gelcoat på et så stort skrog . Det er selvfølgelig forskjell på lakk typer og det krever et korrekt forarbeid for å bli bra.

Verdiforringelse av et objekt om det er lakket eller ei er en vurdering i hvert tilfelle alt ut i fra båttype ,alder og selvfølgelig pris. 

Påstand som at objektet får en lavere verdi generelt er derfor helt feil. 

Selv er jeg innportert over hvor sterk  lakken på Knude er nå etter to år med fender slitasje. Blank er den også.

20230723_122232.jpg.e98a7f8619085eab08255d29a2ee7f54.jpg

akter er det nå tre år gammel lakk. 

20230723_122128.jpg.df5ecf1225b6507503de44f3d00484ec.jpg

Å hevde at gelcoat er det eneste riktige for en  person som ikke har kompetangse i faget for en hel båt blir helt feil. Er veldig enig med @Chilli Solbris 

knude :flag_bp:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Hei og takk for alle innspill.

Jeg vil gjerne ha flere, for jeg er nok i tenkeboksen fremdeles...

Meklingen har bordganger og ikke mindre enn 5 i baugen. Det tilsier at det kan bli veldig tidkrevende å få dette til å bli pent med gelcoat. Når Knude skriver: "Har den bordganger så er det nesten umulig", blir jeg jo virkelig bekymret. Ditt håndverk er ikke annet enn imponerende Knude. Jeg er samtidig falt i detailergryten når det gjelder bil og båt, og da vet jeg jo at hvis ting skal bli bra så tar det tid... Hjalp en venn med ett blått skrog i vår. Det var en fantastisk følelse å kunne kjøre på med ull og Menzerna 400 på roterende maskin, å se hva det gjorde for glans og skinn. Da begynte tanken om gelcoat å svirre i hodet. Eika, du gjør imponerende arbeid du også, og kanskje er det for komplisert med ny gelcoat for en amatør som meg.

Jeg har dessverre ikke ubegrenset med tid for å gjøre en gelcoat jobb, men å slipe vekk lakk for å komme tilbake til gelcoat må jeg uansett gjøre, og da poster jeg gjerne bilder for å få gode råd om veien videre. Mitt inntrykk er at KMV som bygget båten ikke sparte på materialene når de bygget, og det gjelder kanskje også gelcoaten også?

Meklingen er en aparte båt. Dagsturbåt på 28 fot, med styreplass akter, overnatting for 2, en slags bysse, og et drittrangt toalett. Men båten funker 100 % for oss. Vi bruker båt på finværsdager, når kalesjen kan tas av, og båtlivet kan nytes. Fiskeplassen akter er suveren, og de som sitter i sittegruppen er sitter i fred midt i båten. Helt topp. Bruksgleden er stor, for oss og de som er med på tur. Men jeg vil jo gjerne at den skal se litt pen ut...

Planen nå blir derfor å fjerne gammel lakk. Testet litt i går, og med eksentersliper så skal nok akterspeilet snart være ferdig slipt. Da blir det bilder for vurdering. Håper dere har mulighet til innspill da.

Belbert

1 hour ago, Knude said:

Verdiforringelse av et objekt om det er lakket eller ei er en vurdering i hvert tilfelle alt ut i fra båttype ,alder og selvfølgelig pris. 

Påstand som at objektet får en lavere verdi generelt er derfor helt feil. 

Selv er jeg innportert over hvor sterk  lakken på Knude er nå etter to år med fender slitasje. Blank er den også.

Helt korrekt! en lakkert båt kan være utrolig lekker og sikkelig flott håndverk om det er gjort på rette måten! Stor respekt for ditt arbeid med en flott skute!   problemet er jo når amatører tror de kan å lakere, der lakken bare blir en hinne utenpå uten noe heft eller kontinuitet!  så det blir helt feil å si at en lakkert båt er mindre verd!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Eika skrev 31 minutter siden:

Her var det mange nye svar, skal lese igjennom etter jobb. Armen i fatle og slipemaskinen i hånda, kundebåtene må bli ferdige 

Snapchat-1140387642.jpg

Du gjør en imponerende jobb gutt! Men se å sikre objektene du jobber under!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

På en 50 år gammel båt hadde jeg pusset, sparklet og malt med Bengalakk eller 2Komp. Er man nøye så blir resultatet pent. Om noen vil granke skroget med lupe og akke seg over dette så vær så god, resten av verden vil se båten på litt avstand og si den ser fin ut.

Folk flest ser mest på det som er fra fenderlista og opp + interiør.

Har man tid og glede i hundervis av timers arbeide, samt ditto kostnader kan man jo være perfeksjonist til båten fremstår som bedre enn ny.

tom Cognac skrev 53 minutter siden:

........................hva med en sykemelding :rolleyes: ?

Hvis ikke jeg får båten ferdig, så er det kunden det går uttover. Så må bare få den ferdig, men har sendt ut en melding til de neste kundene at jeg tar fri en uke nå, så jeg ikke ødelegger skuldra ennå mer 

tom Cognac skrev 46 minutter siden:

:thumbsup: husk - du har bare 1 helse, viktig å ta vare på seg selv - kunder eller ikke kunder :thumbsup: :smiley:

Derfor det der blei siste båten før jeg tar en uke fri, fikk ferdig de 2 båtene jeg starta uka med, de kommer seg på vannet imorra og forhåpentligvis så er båtene vanntette nå  :) 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...