Jump to content

Gelcoat eller 2k lakk, hva skal jeg velge for å fornye en voksen Mekling.


belbert

Recommended Posts

Til alle kloke hoder i dette forumet:

Er lykkelig eier av en Mekling (27 fot) som i år fyller 50 år i år. I den forbindelse planlegger jeg et større arbeid med skrog og overbygg utvendig.

Pr i dag er begge deler lakket med polybest (tror jeg den het) men denne er begynt å flasse, og jeg har et betydelig antall merker og riper. Uansett hva jeg velger må pustemaskinen frem og det må gjøres en slipejobb før ny overflate påføres. Valget står mellom gelcoat eller 2k lakk. Fargen blir som før: hvit

 

Når det gjelder gelcoat har jeg følgende pro/cons:

-Det blir tilbakeføring til original overflate (hvit)

-Kanskje noe mer slitesterk overflate. Utbedringer blir kanskje enklere å utføre.

-Stor slipejobb/poleringjobb etter påføring med rulle/fordriver for å få blank overflate

 

For 2k lakk har jeg følgende pro/cons:

-Overflate med god glans
-Enklere påføring med rulle

-Mindre slitesterk/mer utsatt for skader

-Ikke original overflate

-Dyrere enn gelcoat

 

Har noen spørsmål som jeg er noe usikker på som jeg håper noen kan hjelpe med:

Hvor mange strøk må jeg ha med gelcoat? hvor mange strøk må jeg ha med 2k lakk?

Hva tåler lavest temp ved påføring?

Er det flere pro/cons på de forskjellige alternativene?

 

Og til sist: hva anbefaler dere?

 

Belbert

 

Link to post

Jeg har en Flipper 640 HT som jeg kjøpte "pent brukt" med diverse sår/overflateskader både over og under fenderlist. Jeg mattslipte hele skroget (tok ut vinduer og av med fenderlist) og lakkerte med 2 k lakk. Jeg fikk tak farge som var tett opptil den originale (RAL farger), la på etter anvisning fra produsenten 3 lag med rulle. Resultatet ble så bra at folk i marinaen nekter å tro at båten er lakkert med rulle. "Sprøytelakkert!" sier de fleste :smiley:

Send en pm til Chilli Solbris her på forumet, han kan fortelle deg alt om lakken og du kan også kjøpe fra ham.

001fr.jpg.57018c4bae65a30af53bc11c881c9585.jpg

Før sliping.

002etter.jpg.b49e9ae6acf99432a9780099f13b0c98.jpg

Etter sliping og lakkering. Disse to er bra eksempler på utbedrede skader og lakkering.

WP_20201024_14_07_13_Pro.jpg.eaa0314f1f7fc94b3f8cf8c586d607e3.jpg

 

Du får et lite inntrykk her.

Lykke til med jobben.

jeg tørker ut på land....!

Link to post
belbert skrev 1 time siden:

-Dyrere enn gelcoat

Lakk er dyrere enn gelcoat, men hvis du regner med alt slipepapiret du må bruke hvis du går for gelcoat så er det kanskje ikke dyrere allikevel. Du vil også få mye mer svinn med gelcoat da du må legge vesentlig tykkere skikt for å ha noe å slipe på.

 

Hvis du går for gelcoat bør du sprøyte, hvis ikke må du legge enda tykkere, og får enda mer sliping. 

 

Generelt vil jeg si at gelcoat er førstevalget, hvis ikke anser jeg det som en forringelse av båten. Men det blir alltid en vurdering i forhold til båtens potensielle verdi, arbeidsmengden, og kostnader. 

 

Link to post
Komodo skrev for 5 timer siden:

Lakk er dyrere enn gelcoat, men hvis du regner med alt slipepapiret du må bruke hvis du går for gelcoat så er det kanskje ikke dyrere allikevel. Du vil også få mye mer svinn med gelcoat da du må legge vesentlig tykkere skikt for å ha noe å slipe på.

 

Hvis du går for gelcoat bør du sprøyte, hvis ikke må du legge enda tykkere, og får enda mer sliping. 

 

Generelt vil jeg si at gelcoat er førstevalget, hvis ikke anser jeg det som en forringelse av båten. Men det blir alltid en vurdering i forhold til båtens potensielle verdi, arbeidsmengden, og kostnader. 

 

 

Komodo, nå gjør du meg stolt :) gelcoat som førstevalg og lakk er forringelse  

 

Men for og være ærlig, så er ikke gelcoat for amatører. Enhver landkrabbe kan slipe med 240-400, rulle på litt 2k lakk som flyter ut og strekker seg godt og gir ett helt okey resultat en liten stund, men gelcoat arbeid er for folk som faktisk kan sakene sine og har erfaring, hvertfall på så store jobber 

 

Men jeg har ett annet forslag, du tar noen bilder av trøbbel områdene, så kan vi som har litt erfaring se hva vi kommenterer, kansje vi ser en løsning du ikke ser? Malingsfjerner, høytrykkspyler, vannsliping og poleringsmaskin? så ta de små sårene med gelcoat etterpå for eks 

 

Hva jeg hadde valgt ? Gelcoat, uten tvil. Lakk bruker man på båtene til folk man ikke liker så godt :) 

 

Link to post
Eika skrev 1 minutt siden:

Komodo, nå gjør du meg stolt :) gelcoat som førstevalg og lakk er forringelse  

:thumbsup:

 

Eika skrev 1 minutt siden:

Hva jeg hadde valgt ? Gelcoat, uten tvil. Lakk bruker man på båtene til folk man ikke liker så godt :) 

:lol:

Men i samme åndedrag bør du kanskje nevne hva det koster å lakkere en 27 fots båt og hva det koster å legge gelcoat på en 27 fots båt inkl. sliping og polering til høy glans :wink:

Link to post
Komodo skrev for 2 timer siden:

:thumbsup:

 

:lol:

Men i samme åndedrag bør du kanskje nevne hva det koster å lakkere en 27 fots båt og hva det koster å legge gelcoat på en 27 fots båt inkl. sliping og polering til høy glans :wink:

 

Vil du at jeg skal gi folk hjerteinfarkt ? Men regnestykket er at gelcoat koster fra 5000kr pr fot, når man slenger alt sammen i sammen og tar full betaling for absolutt alt og eieren ikke gjør noe selv. Skal også sies at dette er fra fenderlist og ned på en enkel båt, overbygg med masse kriker og kroker, antiskli og drit, så snakker vi 3-5x prisen

 

Men igjen, kan man sakene sine, får gode priser og ikke ser på sine egne timer og båt som noe man vil regne på, så er gelcoat det billigste alternativet. Jeg regna litt på det på min egen båt, den jobben jeg har gjort har kosta meg 200timer og 12 000kr i materialer og slipepapir til nå (+verktøy til 50) men igjen, skulle jeg satt det vekk så hadde det kosta meg i overkant av 200k, så langt. 2seters racerbåt som hadde revna i pongtongene, den var lakkert, nå er lakken vekk, har testa gelcoat'n med 3 forskjellige type herdere for og se på fargeforskjellen, det er lagt på ny gelcoat (ikke siste runda, kun første), cockpit er forlenga 70cm så den er bygd om til 4 seter, akterspeilet tåler den nye 500r. Men med tanke på timene, nå er det bare finish arbeid igjen og jeg tipper det går 2-3-400timer til før den er 110%, hva skal man prissette en sånn jobb til a ? Som eier, er tilfredsstillelsen av at det er gelcoat helt ubeskrivelig, ikke tatt snarvei med sparkel og lakk sånn som alle andre. 

 

Nå skal det også sies at de som vurderer gelcoat, ikke slå det fra dere. Det er mange som tenker at det er bedre med 50% av noe enn 100% av ingenting. Det skal også sies at det er svært mange flinke freelancere som ser på hele jobben og som tenker 3mnd, ikke på hvor mange timer de faktisk jobber de 3 mnd. Det er heller ikke alle verksteder som er fullbooka og kan fakturere 1370 + moms i timen, 1750timer pr mann i året, Så hør foralldel litt rundt, før man slår det fra seg. Det er helt klar best med gelcoat, meeeeeeeeen det er den prisen da, så lakk eller folie er nok det mest realistiske for folk flest, men før jeg hadde vurdert noen av alternativene, så hadde jeg fått tak i en proff til og se hva det koster å gå over orginal gelcoat'n, man får tatt mange skader og får polert i mange timer for prisen av en lakkering eller foliering. 

 

Som plast og gelcoat arbeider så må jeg oppfordre folk til å foliere istedenfor å lakkere, da kan evt neste eier ta en vurdering på hva han ønsker selv, bruke en dag på å fjerne folie også restaurere gelcoat'n eller beholde den foliert. Lakk, da er båten ødelagt for alltid, så det er absolutt siste utvei, det er fint i noen år, så blir det bare sinnsykt mye etterarbeid også må det lakkeres på nytt pga riper, flassing og annen drit, lakk er en ond sirkel, jeg har hatt 3-4 lakkerte båter og det skal jeg aldri ha igjen

 

Når det kommer kunder til meg med en båt og jeg ser den er lakkert, så sier jeg rett ut at jeg helst ikke vil jobbe på båten demmes, får det aldri pent igjen uten å lakkere driten på nytt, men hvis jeg må, så må jeg da, så får det heller bli som det blir uten at de har noen som helst klagerett 

 

Hvis man skal være så dum at man lakkerer båten, så ta nå for all del samme farge, uten grunning under, får man en ripe så blir det ikke fargeforskjell og en plastmann kan få det det til og se sånn tålig greit ut igjen, uten å bruke blå gelcoat på en båt som er hvit i utgangspunktet, bare for å jalle det til 

IMG_20220929_115416.jpg

IMG_20220929_115316.jpg

 

IMG_20220921_170153.jpg

IMG_20220903_165142.jpg

Link to post

Tusen takk for alle innspill tom Cognac, Komodo og Eika.

 

Tom Cognac, har sett på bildene dine, og det ser veldig bra ut. Hva tror du er forventet "levetid" på en sånn lakk/overflate? Klarte du lakkjobbbn alene eller må man ha hjelp av flere?

 

Jeg er enig med deg Komodo, at dersom jeg benytter gelcoat er det beste valget. Båten har vel ikke spesielt stor verdi, men affeksjonsverdien for meg er nok større. Jeg er villig til å putte en del tid i dette arbeidet, men innenfor rimelighetens grenser. Men jeg kjenner meg selv så pass at jeg setter gjerne i gang med ting som tar både to og tre ganger så lang tid som det jeg i utgangspunktet trodde det skulle ta. Her er et eksempel, da jeg bygget båten om fra 2 til 1 motor. Skulle bare ta noen uker, men tok vel dobbelt så lang tid, da det måtte skiftes plate i aktespeil osv. Men bra ble det, og det holder, den dag i dag 12 år etter at jobben ble gjort. Legger ved noen bilder fra den gang...

 

Lakken som er på båten i dag er ikke mulig å redde. Hadde en lakkerer på besøk, og han mente nok at lakk og grunning ikke kunne reddes uten at jeg risikerte feil ved ny lakkering. Å flikklakke er heller ikke et alternativ, pga underlag, farge osv. Så da må jeg uansett slipe ned lakken som er påført nå. Da er jeg tilbake på original gelcoat. Den har nok en del skader og sår, men hvis jeg forstår deg rett Eika, så er denne ikke mulig å redde? Dersom jeg sliper bort all lakk og grunning, kan jeg da starte med gelcoat eller må jeg ha et mellomlag av noe annet? Regner med at jeg bruker gelcoat med filler for utbedring av små sår?

 

 

IMG_0305.JPG

IMG_0308 kopi.jpg

IMG_0309 kopi.jpg

IMG_0318 kopi.jpg

IMG_0326 kopi.jpg

Link to post

Hvis du sliper vekk all lakk og grunning, så skal det i teorien bare være og slipe det pent, så rubbe og polere. Fikse noen småskader her og der, så er den relativt strøken igjen 

 

Men det tar vel fort 150-250timer tenker jeg. Prøv med malingsfjerner og høytrykkspyler først, kansje du har flaks, hvis du har flaks så sitter du igjen med 2/3 av jobben 

Link to post
belbert skrev for 8 timer siden:

Hva tror du er forventet "levetid" på en sånn lakk/overflate? Klarte du lakkjobbbn alene eller må man ha hjelp av flere?

Lakken jeg brukte blir brukt (så vidt jeg vet - har blitt fortalt) av nederlandske båtbyggere. De kan også bygge båter som holder i Nederland :thumbsup: (https://www.dycas.no/20-batprodukter , men kjøp gjerne lakken fra Chilli Solbris her på forumet) Hvor lenge lakken holder vet jeg ikke. Jeg er pr. idag 75 år og hvor lenge jeg har båten vet jeg ikke (det har noe med fysisk helse å gjøre). 

Etter tips her på Baatplassen.no (jeg husker ikke fra hvem) gikk jeg fram først som Eika skisserer. Jeg vasket, skrubbet, rubbet og polerte. Båten forble stygg (for meg skal en båt skinne - hvis du skjønner :smiley:)! Da fikk jeg tips om å mattslipe hele båten for så å lakkere den med 2 komponents DD lakk. Jeg har ikke peiling på lakk og lakktyper, men da jeg fikk vite at lakken brukes av Nederlandske båtbyggere tenkte jeg at nederlendere er jo ikke dumme. Hvis lakken er bra nok for dem så er den også bra nok for meg - var min konklusjon. Eika jobber profft med shinings av båter, han har mye kunnskap og mye av det han sier er riktig. For meg ble det et pris-sp.mål. Skulle jeg ha lagt ned såpass mye arbeid som blir foreskrevet her hadde jeg nok ikke vært ferdig enda (med artroser i håndledd, muskelsvinn i venstre overarm og et høyre kne som skulle vært byttet). Jeg gjorde jobben alene, det var veldig arbeidsomt men jeg var flink til å ta pauser. Når jeg skulle lakkere kjøpte jeg et garasjetelt fra Dancover for å unngå direkte sol og annet nedfalls som pollen og regn. Jeg fulgte instruksen for lakkering nøye, lakkerte 3 strøk/lag og ble kjempefornøyd. Folk i marinaen hvor jeg har båten liggende nekter å tro at båten er lakkert. Med RULLE (mohair-rulle fra Biltema).

Legg gjerne ut bilder fra arbeidet ditt og fortell gjerne hvilken løsning du går for - lakk eller gelcoat. Fint å få høre dine erfaringer :thumbsup: :smiley: Lykke til med jobben :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Vi brukte Shipolin og rulle på skroget til 27 foteren vår. Ble meget fornøyd. Det er viktig å pusse overflaten grov nok til at det sitter fast. Vi brukte 60 papir på eksentersliper. Jeg sparklet og pusset, kona malte. Dette ble gjort i 2006, så nå trenger den en ny omgang. Ikke pga. flassing, men fordi styrbord side har hatt noen uheldige møter med brygga og noen gamle skruehull ble sparklet for dårlig.

Gelcoat er etter min mening til å bruke i former.

Jeg har også brukt bengalakk med godt resultat.

Pass på at det ikke er for varmt i været. 10-18 grader er bra. Det må heller ikke være fuktig/dogg.

Link to post
paxo skrev 40 minutter siden:

Gelcoat er etter min mening til å bruke i former.

Jeg har også brukt bengalakk med godt resultat.

 

Gelcoat er for proffer som vet hva de gjør, vet man ikke hva man gjør så blir aldri resultatet bra 

 

Bengalakk er ufattelig mye bedre enn 2k lakk. Da kan man ta frem malingsfjerneren og en høytrykkspyler når driten skal vekk :) 

 

Bare se på det resultatet her, jeg trenger vel ikke si så mye mer ? 

https://vm.tiktok.com/ZGJq83yYQ/

 

Her er båten til en kamerat, var lei fargeforskjell fra ny og gammel gelcoat (noen som husker den f23'n jeg bygde opp etter at den hadde revna midt på ? Here it is again 

https://vm.tiktok.com/ZGJqNRTvT/

 

Link to post

Nå er Eika en kompromissløs perfeksjonist. Jeg har hatt gleden av å besé en rekke hollandske stålbåter. Fra enkelte produsenter kommer det stålbåter med Cadillac-finish. Og de holder seg bra årevis. 

 

Vi andre lurvene maler båten med rull og 2k skipsmaling. De blir ikke glansbillder holder ikke i all evighet, de heller.

 

I hovedsak er det som Eika og tom Cognac hevder, det blir et kompromiss mellom arbeidsomfang, kostnad, varighet og akseptabelt resultat. Som er godt nok for brukeren.

 

Det er egentlig ikke noe å krangle om. Mine bryggenaboer synes Hulda har blitt kjempefin med rullemaling. Trolig fordi Hulda så helt jævelig ut for tre uker siden. En skam for brygga, var damen. 

Link to post
Hulda skrev 30 minutter siden:

Nå er Eika en kompromissløs perfeksjonist. Jeg har hatt gleden av å besé en rekke hollandske stålbåter. Fra enkelte produsenter kommer det stålbåter med Cadillac-finish. Og de holder seg bra årevis. 

 

Vi andre lurvene maler båten med rull og 2k skipsmaling. De blir ikke glansbillder holder ikke i all evighet, de heller.

 

I hovedsak er det som Eika og tom Cognac hevder, det blir et kompromiss mellom arbeidsomfang, kostnad, varighet og akseptabelt resultat. Som er godt nok for brukeren.

 

Det er egentlig ikke noe å krangle om. Mine bryggenaboer synes Hulda har blitt kjempefin med rullemaling. Trolig fordi Hulda så helt jævelig ut for tre uker siden. En skam for brygga, var damen. 

 

Godt sagt :) men hvis ikke jeg er perfeksjonist så kommer klagene fra kunder som ikke er fornøyd med det de har betalt for. Jeg mener det ikke som krangling, men som gelcoat mann så gjør det litt vondt i sjela at noen skal ødelegge gelcoat'n med noe annet :p yrkesskade ? Hehehhe 

 

Stålbåter kan holde seg bra i mange år, hvis grunnarbeidet tilsier det. Kan få en finish som selv bilgutta står og sikler på.

 

Men det er stor forskjell på en lakkert plastbåt og en lakkert stålbåt 

Link to post
Eika skrev for 7 timer siden:

Når jeg ser sånt som dette, så får jeg vondt i sjela :) hadde det ikke vært for at det var lakk, kunne jeg gjort det pent igjen ganske enkelt 

 

Noen dråper lakk og litt sliping og polering, så er det pent igjen ganske enkelt dette også:wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Å si at lakk forringer båten er noe skikkelig vås @Eika og @Komodo . På hvilket grunnlag kan dere påstå noe slikt? Så det vil si at en Chevrolet Corvette Stingray fra 67 er ødelagt fordi glassfiberen er lakkert? En håpløs påstand!
Det skulle tatt seg ut for totalverdien på min Storebro om jeg satte deg @Eika i arbeid med å legge ny gelcoat på 50 fot båt. 
Hadde jeg hatt fullstendig ubegrenset med midler så ville jeg KANSKJE vurdert ny gelcoat!

Så båten til @Knude er forringet fordi han har valgt lakk?

Dette blir kort og godt idiotisk lesning!

Det går helt fint å lakkere båten og vedlikeholde det!

Det som avgjør hva man velger er å ta med i beregningen hva vedlikeholdsintervallene blir kontra kostnader. 
Så får hver enkelt ta sine valg!

Utseende blir aldeles nydelig med blank lakk akkurat som det blir med blank gelcoat. 

Du er dyktig i jobben din @Eika, men det gir deg definitivt ingen rett til å påstå at du har den endelige fasit i ett og alt. 
 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Chilli Solbris skrev 25 minutter siden:

Å si at lakk forringer båten er noe skikkelig vås @Eika og @Komodo . På hvilket grunnlag kan dere påstå noe slikt? Så det vil si at en Chevrolet Corvette Stingray fra 67 er ødelagt fordi glassfiberen er lakkert? En håpløs påstand!

Nja, det er nå min mening da- mest basert på lakkerte båter som flasser. Forskjell på å lakkere en bil og en båt. Men alt til sin tid, og trådstarter må jo selv vurdere hva som er riktig for ham å velge. Og på en 50 år gammel Mekling hadde jeg nok gått for lakk. Skulle jeg lagt gelcoat og utført jobben selv hadde jeg nok aldri blitt ferdig med å slipe, og hadde sikkert ikke blitt fornøyd med resultatet heller. 

 

Og en ting til. Meklingen har vel "bordganger" i skroget på samme måten som Draco. Blir noe helt annet å slipe et slikt skrog opp til høyglans etter å ha sprøytet eller rullet gelcoat kontra et slett seilbåtskrog. Noe å ta med i betraktningen. 

 

Men det første jeg ville gjort var vel antagelig som Eika foreslår å slipe vekk gammel lakk og se om det er mulig å shine opp den originale gelcoaten, og heller sparkle skader. 

Link to post
Komodo skrev for 4 timer siden:

Nja, det er nå min mening da- mest basert på lakkerte båter som flasser. Forskjell på å lakkere en bil og en båt. Men alt til sin tid, og trådstarter må jo selv vurdere hva som er riktig for ham å velge. Og på en 50 år gammel Mekling hadde jeg nok gått for lakk. Skulle jeg lagt gelcoat og utført jobben selv hadde jeg nok aldri blitt ferdig med å slipe, og hadde sikkert ikke blitt fornøyd med resultatet heller. 

 

Og en ting til. Meklingen har vel "bordganger" i skroget på samme måten som Draco. Blir noe helt annet å slipe et slikt skrog opp til høyglans etter å ha sprøytet eller rullet gelcoat kontra et slett seilbåtskrog. Noe å ta med i betraktningen. 

 

Men det første jeg ville gjort var vel antagelig som Eika foreslår å slipe vekk gammel lakk og se om det er mulig å shine opp den originale gelcoaten, og heller sparkle skader. 

Lakkerte båter som flasser har fått et for dårlig forarbeid. Og kanskje til og med feil lakk. På samme vis som en gelcoat båt forfaller om den ikke blir gnikketåp og gnidd og polert hvert eneste år. 
Lakk er i tillegg diffusjonstett. Det er ikke gelcoat. Så det er fordeler med lakk som gelcoat ikke har. 
Så at lakk forringer båten mener jeg er en oppfatning basert på fullstendig feil grunnlag. Personlig mening eller ei. Det fortjener å bli motsagt. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Chilli Solbris skrev for 4 timer siden:

Å si at lakk forringer båten er noe skikkelig vås @Eika og @Komodo . På hvilket grunnlag kan dere påstå noe slikt? Så det vil si at en Chevrolet Corvette Stingray fra 67 er ødelagt fordi glassfiberen er lakkert? En håpløs påstand!

 

Lakk forringer båtens verdi, den meninga står jeg og alle kollegaene mine for. Man kan ikke reise til ett normalt båt verksted og fikse båten mer, da normale verksteder ikke holder på med lakk. 

 

Når jeg har sett forskjellige båter som blir lakkert og hører hvorfor de skal lakkere båten, så blir jeg skeptisk, det blir somregel brukt til å skjule snarveier som for eks sparkel, bare ett flippe prosjekt for eks. 

 

Og igjen, når man først har begynt med lakk driten, så må man desverre holde seg til lakk, blir som en trebåt som må lakkeres annet hvert år, bare for å dekke småriper osv som normalt kunne rubbes vekk på gelcoat. 

 

Og ja, båten til knude er faktisk verdt mindre etter at den blei lakkert vs når det bare var gelcoat, men så er det bruksverdien til knude, den har sikkert fått opp, siden den nå er jevn blå, ikke noe fargeforskjell mer, lettere og holde blank en liten stund. 

 

Sammenligne bil og båt ? Lakk og bil hører sammen på samme måte som gelcoat og glassfiberbåt :) 

Link to post
Eika skrev 6 minutter siden:

 

Lakk forringer båtens verdi, den meninga står jeg og alle kollegaene mine for. Man kan ikke reise til ett normalt båt verksted og fikse båten mer, da normale verksteder ikke holder på med lakk. 

 

Når jeg har sett forskjellige båter som blir lakkert og hører hvorfor de skal lakkere båten, så blir jeg skeptisk, det blir somregel brukt til å skjule snarveier som for eks sparkel, bare ett flippe prosjekt for eks. 

 

Og igjen, når man først har begynt med lakk driten, så må man desverre holde seg til lakk, blir som en trebåt som må lakkeres annet hvert år, bare for å dekke småriper osv som normalt kunne rubbes vekk på gelcoat. 

 

Og ja, båten til knude er faktisk verdt mindre etter at den blei lakkert vs når det bare var gelcoat, men så er det bruksverdien til knude, den har sikkert fått opp, siden den nå er jevn blå, ikke noe fargeforskjell mer, lettere og holde blank en liten stund. 

 

Sammenligne bil og båt ? Lakk og bil hører sammen på samme måte som gelcoat og glassfiberbåt :) 

Dette er kort og godt sludder og vås @Eika! Her uttaler du deg om ting du definitivt ikke har grunnlag for. Du kan ikke generalisere hva båtverksteder rundt om i landet bedriver. Du har rett og slett ikke vært i kontakt med mange nok til å si det du kommer med. Og rent faglig har du definitivt inne grunnlag for dine påstander. 
Jeg har respekt for jobben du gjør men definitivt ikke et snev av uttalelsene dine!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Han her skulle bare høytrykkspyler vannlinja si, jaggu spruta det lakk overalt. Har ikke sett det med gelcoat ennå 

 

Nå er det 4år siden den blei lakkert, båten ligger på vannet 11-12mnd i året og nå burde den lakkeres igjen, eieren velger heller å kassere båten og kjøper seg en ny, for lakken har ødelagt hans glede på bruksbåten, før var alt enkelt og fikse, men nå må alt sendes avgårde for og fikses.

IMG_20230726_172841.jpg

Link to post
Chilli Solbris skrev 2 minutter siden:

Dette er kort og godt sludder og vås @Eika! Her uttaler du deg om ting du definitivt ikke har grunnlag for. Du kan ikke generalisere hva båtverksteder rundt om i landet bedriver. Du har rett og slett ikke vært i kontakt med mange nok til å si det du kommer med. Og rent faglig har du definitivt inne grunnlag for dine påstander. 
Jeg har respekt for jobben du gjør men definitivt ikke et snev av uttalelsene dine!

 

Selvfølgelig mener du det, for du selger lakk. Akuratt som jeg holder på med gelcoat og sier at gelcoat er best. Men hvis lakk er så bra, hvorfor er ikke alle båter lakkert ? Men alle båter har gelcoat :) 

 

Jeg jobber rundt på 8 forskjellige verksteder og opplag, kun 1 av de holder på med lakk men vil slutte med det pga all den ekstrajobben det medfører. 

Link to post
Eika skrev 23 minutter siden:

 

Selvfølgelig mener du det, for du selger lakk. Akuratt som jeg holder på med gelcoat og sier at gelcoat er best. Men hvis lakk er så bra, hvorfor er ikke alle båter lakkert ? Men alle båter har gelcoat :) 

 

Jeg jobber rundt på 8 forskjellige verksteder og opplag, kun 1 av de holder på med lakk men vil slutte med det pga all den ekstrajobben det medfører. 

Hva jeg selger er i denne sammenhengen fullstendig irrelevant og det vet du godt! Jeg selger like mye gelcoat, gelcoatsparkel, polyester med tilbehør som lakk! Snarere mer!

Så det argumentet kan du dra dit pepperen gror med! 
Gelcoat er helt utmerket og lakk er ikke nødvendig når båten er fersk og støpt. Det vet du også veldig godt! Lakk blir et alternativ den dagen man er der trådstarter er! Hvor mange år med sviktende vedlikehold blir et problem! Da er lakk et alternativ! Og i mange tilfeller et godt alternativ! Det ene utelukker ikke det andre!

Jeg vet om verksteder som tilbyr lakkering som er alternativ til en meget dyrere løsning med gelcoat!

Så din ensidighet er det som er helt håpløst!

Å påstå at jeg forsvarer lakk ut i fra et salgsperspektiv blir direkte toskete! Fortjenesten er bedre på gelcoat!!

Nei min gode mann! Lakk forringer ikke båtens bruksverdi eller salgsverdi! Det er det dårlig håndverk og dårlig vedlikehold som gjør!

Bruksverdien blir definitivt ikke forringet! 
Du har enda til gode å komme med ett eneste faglig perspektiv for hvorfor lakk forringer båten. Personlig synsing er en ganske annen sak! Og ikke det trådstarter er på jakt etter!

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...