Jump to content

fraktebåter


eysteind

Recommended Posts

Hei!

Skal neste helg til Trondheim å sjå på båt.

Før eg legger inn et evt. bud, hadde det vore kjekt å vite kor mykje det koster å få sendt den nedover. Har tenkt på å ta den sjøvegen, men det er litt usikkert.......

 

Strekningen er Trondheim-Stryn(sogn & fj.) og eg rekner med det billigaste alternativet blir å ta den på en båt til Måløy.

 

Veit nokon på dette forumet om båter som går nedover kysten som tar slike oppdrag?

Evt. kva ville noko slikt koste omtrent?

 

Liker å ha alt i orden før eg kjøper båten. Har akkuratt bygd mi eiga kai, så det skulle iallefall vere i orden...

Link to post
Share on other sites

Gratulerer tanken om ny båt..  Hva slags type er det du skal se på?  Bor selv i Trondheim

Jeg fikk brakt min båt fra Bømlo til Trondheim, Meget god service hos Ulvan rederi. Kan skaffe telefonnummeret hvis du vil ( Har det ikke her) De tok ca 5000 mindre en nærmeste konkurent.

Jeg vil abselutt anbefale å   ta turen selv da... . Tror normalprisen fra Bergen - Trondheim ligger på mellom 15 til 20 tusen.....

 

Mvh

 

Pjolter

Link to post
Share on other sites

Båten er en sollux 24.

Tanken på å gå med båten nedover er fristende..... men den er jo litt liten og går kanskje litt seint?

 

Og så er det jo hustavika og stadt som kan vere litt farlige då.  Er det ekskortetjeneste over disse havstykka om sommeren?

 

Veit nokon sånn circa kor langt det er frå yst i Trondheimsfjorden og til Måløy i nm?

Link to post
Share on other sites

Eystein

 

Distansen Trondheim - Måløy er nokså nøye 200 nm, og så kan du jo trekke fra ca 20 mil hvis det er ytterst i fjorden.

 

Hustadvika og Stadt kan være ille i ruskevære, men jeg har også gått over med "oljeblank sjø". Denne tiden på året er sannsynligheten for godt vær stor, og med stødig motor, godt utstyr og kanskje eskortetjenesten på de nevnte strekkene   -   da har du en fin tur i vente.

 

God tur!

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Eysteind

 

Jeg slutter meg til det Poseidon skrev, og kan opplyse om at Redningsselskapet har eskortetjeneste på følgende strekninger som vil være aktuelle i denne sammenheng:

 

Kristiansund - Bud og retur

Måløy - Stadt - Sandhamn og retur

 

Jeg vil derfor sterkt oppfordre deg til å melde deg inn i Kystpatruljen. Da støtter du også opp om en tjeneste som vi alle har bruk for (forhåpentligvis ikke, men allikevel)

 

Forøvrig vil jeg ønske deg en god tur om det blir en handel.

 

Lykke til............................

Link to post
Share on other sites

Dersom eg no kjøper denne båten, trur eg at eg satser på å ta den sjøvegen nedigjen.

Kjøper inn kart og kanskje en GPS skifter filter, olje ol. Benytter eskortetjenestene.

 

Dersom eg tjener 10-15000  på å køyre båten sjølv har  eg jo masse penger som eg kan bruke på utstyr og så får vi jo sikkert ein flott opplevelse. :sailing:

Dersom det er 200nm til Måløy og 50nm inn fjorden til meg og eg går i 7,5knop tar turen ca 34 timer. Rekner då med å bruke 3-4 dager på turen.

 

Håper at båten ikkje blir seldt og at den er verd sine penger!! :drink:

Link to post
Share on other sites

Du kan ta ein titt på: http://met.no/varsel/maritim/stad/stad.html for bølger og vind ved Stad.

 

Der viser dei figurar som vind

Bilde

 

Bølgehøgde

Bilde

 

og bølgeperiode

Bilde

Lykke til med eventuelt kjøp og tur nedover (ta med kamera).

 

(Sidan du skriv på nynorsk så får eg prøva det eg også, sjølv om det er nokre år sidan eg hadde det som hovudmål :sailing:.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...