Jump to content

Mercruiser V6 4.5l går ikke på tomgang


EvenEB

Recommended Posts

20230723_215732.jpg.23fec233cca53016153764db29d8d44f.jpgHei kloke hoder!

 

Har en 2017modell mercruiser 4.5l V6 som ikke går på tomgang. Den starter lett, for så å jage 5sekunder på tomgang før den stopper. Får noen ganger feilmelding, men klarer ikke hente den frem (skjer ingen ting når jeg trykker på "show") eller den forsvinner før jeg rekker trykke. Hvis jeg ruser motor til over 1500rpm går den fint, men stopper hvis jeg slipper den ned under dette.

 

På kald motor har den også fungert uten problemer (men det er begrenset hvor mange ganger jeg har fått prøvd det). 

 

Byttet vannutskillerfilter og åpnet bensinfilter (papirfilter likt som verado), men så ingenting mistenkelig. 

 

I vinter hadde jeg glemt å koble fra batteriet slik at minuspolen hadde irret voldsomt og kabelskoene var irret istykker. Har byttet polklemme og kabelsko og batteriet virker til å være i toppform. Spenningen synker til 10v når motor starter, men stabiliserer seg raskt før motor stopper. Har heller Ingen problemer med å dra igang motor.

 

Noen tips for jeg søker (kostbar) profesjonell hjelp?

Link to post
Share on other sites

Forsøk å bytte IAC ventilen, det er den som regulerer luftmengden på tomgang. Det er et kjent problem at denne kan ryke. Jeg hadde en 2005 mod 4.3 MPI, og fikk et alarmsignal (tror det var 2 pip og så en liten pause). Det som skjer er at viklingene i Ventilen varmer opp enheten i tillegg til at den er plassert der den er, og smelter enhetwn innvendig. Den begynner først å bli treg frem til den kutter helt ut, enten i lukket eller åpen stilling. Vil anta at d7n 2017 modell har den samme ventilen...

Link to post
Share on other sites

Ble litt nysgjerrig på hvordan det fungerer på den nye Mercruiser 4.5 L V6 motoren, og ser at der er elektronisk gass spjeld. Det betyr vel at IAC ventilen er borte og at det er selve elektonikken som justerer dette.

 

Iom at du skriver at den ikke går på tomgang. Om du øker gassmengden litt når den først starter, går den da mer enn i 5 sekunder?

 

I såfall kan du se om du trenger å rense rundt gass spjeldet🤔

Link to post
Share on other sites

Den starter uten problemer, og hvis jeg legger turtallet på over 1500rpm så går den helt fint. Samme hvis jeg legger den i gir og tar en tur. Oppnår toppfart (og turtall) uten problemer.

 

Tømte innholdet fra vannutskillerfilteret over på en flaske og ser at bensinen var ganske grumsete. Må nok til med en rens tømming og rens av tankene. Er det sannsynlige at motoren oppfører seg sånn hvis filtrene begynner å gå tette? Jeg tenker at bensinpumpen trykker litt mere på når turtallet øker og dermed klarer å presse bensinen igjennom et delvis tett filter. Det ble riktignok ikke noe bedre ved å bytte vannutskillerfilter, men hadde ikke bensinfilter tilgjengelig (er bestilt).

 

Talk for gode råd så langt 🙂20230723_222509.jpg.555ce2c589aa1b9020eeac043b26e9fb.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja det er smart å ha ren bensin også😃. Men er ikke sikker på at det er problemet🤔.

Legger ved en link til hvordan du kan rense gass spjeldet og luft inntaket.

Skulle det være mye drit rundt der vil det også påvirke tomgangen.

Det er det samme om det er bil eller i båtmotor dette står i, inforhold til rense disse elektroniske gass spjeldene.

 

Håper at du finner ut av det 🤞

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...