Jump to content

mercruiser 2.8 liter 210hk diesel, sort røyk

Kaptein KGB

Recommended Posts

jeg har en Uttern dti 680 motor er mercruiser 2.8 liter 210hk diesel. Den har gådd som en kule fram til litt siden. Men etter en liten stund i mitt eie så har det oppstod noen problemer, nå trenger jeg hjelp. Når jeg er ute å kjører og kommer opp i 6 knop og skal gi på etter det så går den sakte opp med svart røyk som kommer ut. Er dette et kjent problem?

Det som da skjer er at kjører til 6 knop så skal jeg gi på, da går det saktere en før og kommer svart røyk, røyken forsvinner ettervært.

Har en liten anelse på hva dette kan være:

-defekt turbo

-noe med wastegateklokka

Noen som kan hjelpe?

Redigert av Kaptein KGB
Melding fra moderator (see edit history)

Velkommen som medlem.

Endre tittelfeltet slik at det er i tråd med forumreglene. Lag den beskrivende og presis, da er det lettere å få hjelp. (Og tråden blir ikke stengt.)

Feks "Mercruiser 2.8 liter 210hk diesel - svart røyk"

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Kaptein KGB skrev for 1 time siden:

Når jeg er ute å kjører og kommer opp i 6 knop og skal gi på etter det så går den sakte opp med svart røyk som kommer ut. Er dette et kjent problem?

Det kan være turboen som henger. Ta av eksosbend eller luftinntak slik at du kommer til å kan kjenne på om den roterer fritt eller sitter. 

Og en ting til, rett opp tittelen iht. reglene, ellers slettes denne tråden fort. 

Komodo skrev for 22 timer siden:

Det kan være turboen som henger. Ta av eksosbend eller luftinntak slik at du kommer til å kan kjenne på om den roterer fritt eller sitter. 

Turboen får hjelp av wastegate klokka som bestemmer hvor mye turboen skal lade. Det er da altså noe rundt der hvis jeg ikke tar feil. etter som at det kommer svart røyk. Jeg har lest et annet innlegg her inne, samme problem der var det wastegate klokka.

URL:

Jeg tror også det er noe slikt med min båt, men det er vanskelig å si. får ta en titt når det blir fin vær. Det er sikkert ikke så lett på vann, men jeg prøver.

mvh- Kaptein KGB

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...