Jump to content

Død jabsco macromater septikpumpe


MR Swe

Recommended Posts

Nei det er ingen sikring i selve pumpen. Det sitter om korrekt oppkoblet en sikring mellom bryter og pumpe, gjerne på 15-20 ampere. Har du målt om det er gjennomgang i pumpen?

Vi opplevde i våres at vår septikpumpe ikke gikk rundt og dro sikringer. Det viste seg at impelleren i pumpen hadde svellet og låste da motoren fast.

Link to post
Share on other sites

MR Swe skrev 38 minutter siden:

Måler strøm fram til pumpen...

Mener du strøm eller mener du spenning? Jeg spør for noen bruker ordene feil....

 

Hvis du har spenning helt frem ( 12v på positiv og 0v på negativ) og ingen strøm så er det brudd i motoren.

Hvis du har strøm i gjennom pumpen så tyder det på at den har satt seg fast.

Link to post
Share on other sites

MR Swe skrev for 2 timer siden:

Hvordan måle igjenom pumpen

Koble fra ledningene til pumpen og måle motstand gjennom pumpen med multimeteret du målte spenning med.

Om du får O.L på meteret er det brudd i pumpen. Om du ikke får O.L, kan du også måle fra ledningene og til huset på pumpemotoren for å utelukke kortslutning mellom viklingene i motoren og huset.

Link to post
Share on other sites

MR Swe skrev for 16 timer siden:

Hvordan måle igjenom pumpen

Strøm gjennom pumpen er det best å måle med et tangamperemeter. Hvis det ikke er tilgjengelig, så vil måling av spenningen før og under forsøk på start av pumpen gi en indikasjon. Spenningen skal droppe litt,  kanskje opp mot en volt. 

 

Link to post
Share on other sites

MR Swe skrev for 7 timer siden:

Er noe i med pumpen som tar sikringen. Koble den direkte mot batteriert og da surrer den..men rett dåligt. Så må se om jeg finner noe i båtbutikken i hunnebostrand

 

Skrulokk skrev On 24.7.2023 at 18.29:

Vi opplevde i våres at vår septikpumpe ikke gikk rundt og dro sikringer. Det viste seg at impelleren i pumpen hadde svellet og låste da motoren fast.

Forsøk å ta ut impelleren i pumpen og kjør den via sikringen.

Link to post
Share on other sites

MR Swe skrev for 20 timer siden:

Er noe i med pumpen som tar sikringen. Koble den direkte mot batteriert og da surrer den..men rett dåligt. Så må se om jeg finner noe i båtbutikken i hunnebostrand

Da jeg overhalte min TMC septikpumpe, var det lagringen til pumpen som var defekt. Etter å ha økt størrelsen på sikringen et par ganger, var det ingen vei tilbake enn å plukke fra hverandre og sette inn nye slitedeler. Hos meg var elektromotoren som ny (nesten). Og nå kjører toalettet slik det skal.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...