Jump to content

Død jabsco macromater septikpumpe

MR Swe

Recommended Posts

Nei det er ingen sikring i selve pumpen. Det sitter om korrekt oppkoblet en sikring mellom bryter og pumpe, gjerne på 15-20 ampere. Har du målt om det er gjennomgang i pumpen?

Vi opplevde i våres at vår septikpumpe ikke gikk rundt og dro sikringer. Det viste seg at impelleren i pumpen hadde svellet og låste da motoren fast.

MR Swe skrev 38 minutter siden:

Måler strøm fram til pumpen...

Mener du strøm eller mener du spenning? Jeg spør for noen bruker ordene feil....

Hvis du har spenning helt frem ( 12v på positiv og 0v på negativ) og ingen strøm så er det brudd i motoren.

Hvis du har strøm i gjennom pumpen så tyder det på at den har satt seg fast.

MR Swe skrev for 2 timer siden:

Hvordan måle igjenom pumpen

Koble fra ledningene til pumpen og måle motstand gjennom pumpen med multimeteret du målte spenning med.

Om du får O.L på meteret er det brudd i pumpen. Om du ikke får O.L, kan du også måle fra ledningene og til huset på pumpemotoren for å utelukke kortslutning mellom viklingene i motoren og huset.

MR Swe skrev for 7 timer siden:

Er noe i med pumpen som tar sikringen. Koble den direkte mot batteriert og da surrer den..men rett dåligt. Så må se om jeg finner noe i båtbutikken i hunnebostrand

Skrulokk skrev On 24.7.2023 at 18.29:

Vi opplevde i våres at vår septikpumpe ikke gikk rundt og dro sikringer. Det viste seg at impelleren i pumpen hadde svellet og låste da motoren fast.

Forsøk å ta ut impelleren i pumpen og kjør den via sikringen.

MR Swe skrev for 20 timer siden:

Er noe i med pumpen som tar sikringen. Koble den direkte mot batteriert og da surrer den..men rett dåligt. Så må se om jeg finner noe i båtbutikken i hunnebostrand

Da jeg overhalte min TMC septikpumpe, var det lagringen til pumpen som var defekt. Etter å ha økt størrelsen på sikringen et par ganger, var det ingen vei tilbake enn å plukke fra hverandre og sette inn nye slitedeler. Hos meg var elektromotoren som ny (nesten). Og nå kjører toalettet slik det skal.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...