Jump to content

Kan dårlig bensin føre til olje i sylinder på påhengsmotor, en utrolig historie..

KDB

Recommended Posts

Historie som følger. Etter vinteropplag skulle jeg starte en Yamaha 9.9 4 takt oppjustert til 20 hk 2012 mod. Startet med en gang, men etter 5 min begynte den å ryke blått og stoppet. Hadde mistanke til gammel bensin gjenstående i forgasser. På tank var det ny 98 v power. Demonterte forgasser, mulig feil på nål, renset denne og forgasser, ingen start. Kjøpte ny forgasser ingen start. Det var olje på plugger, disse ble byttet, ingen start. Tok motor med til Yamaha verksted, sjekket timing, byttet registerreim sjekket coil, fant ingen feil. Drog og drog i snora og til slutt startet den hostet og harket i begynnelsen, men testkjørte en time og den gikk som en klokke. 

Tok motor heim, startet med spylemuffe bare for å sjekke, men etter 5 min samme igjen blå røyk og stopp. Olje på plugger. Motor tilbake til Yamaha, de fikk start og testkjørte en time.

Dette var like før ferien og hadde ikke lyst å få problemer med jolla i ferien og kjøpte en ny 25 hk Yamaha 4 takt 

Ny tank ble fylt med 98 v power og alt vel med den nye motoren.

Så etter ferien tenkte jeg å ferskvannskjøre 25 hesteren. Fant da frem den gamle tanken til 9.9 hesteren som nå hadde 2-3 mnd gammel 98 v power. Startet motor, gikk i ca 10 min, så stoppet den. Det samme skjedde med 25 hesteren, olje i begge sylindrene. 

Så til spørsmålet hva er årsaken til dette?

bare for å ha det avklart, du frakter motorene liggende rett vei, slik at olja holder seg der den skal?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 21 minutter siden:

bare for å ha det avklart, du frakter motorene liggende rett vei, slik at olja holder seg der den skal?

Ja, de er fraktet riktig. 25 hk har kun vært fraktet stående. Dette var verkstedet opptatt av også, så det er ikke årsaken.

KDB skrev for 2 timer siden:

Det er enten bensinen, tanken eller slangen. Dårlig forbrenning av bensinen slik at litt bensin ligger igjen i kompresjonstakten og lager trykk i veivhus?

Det høres rimelig søkt ut. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis det er motorolje du har i sylindrene og du vet at det er ren bensin på kanna (ikke oljeblandet eller noe dieselrester) ville jeg gått til forhandleren med den nye motoren. Det må jo være en reklamasjon, så lenge du er sikker på at drivstoffet er rent. Du har ikke for mye olje på motorene?

Det er ikke for mye olje på motorene. Etter bytte av plugger, olje, filter og bensin fra den nye tanken går motoren som normalt igjen.  Tanken som fører til problemer, var helt tom og ble fylt direkte opp på stasjonen med 98 v power og tatt med i båten. 

Kallethekid skrev for 8 timer siden:

Hvis det er motorolje du har i sylindrene og du vet at det er ren bensin på kanna (ikke oljeblandet eller noe dieselrester) ville jeg gått til forhandleren med den nye motoren. Det må jo være en reklamasjon, så lenge du er sikker på at drivstoffet er rent. Du har ikke for mye olje på motorene?

Er ikke dette noe sent å reklamere på ?  Motoren er vel en 2012 modell slik jeg forstår.

KDB skrev for 14 timer siden:

Ny tank ble fylt med 98 v power og alt vel med den nye motoren.

Så etter ferien tenkte jeg å ferskvannskjøre 25 hesteren. Fant da frem den gamle tanken til 9.9 hesteren som nå hadde 2-3 mnd gammel 98 v power. Startet motor, gikk i ca 10 min, så stoppet den. Det samme skjedde med 25 hesteren, olje i begge sylindrene. 

Så til spørsmålet hva er årsaken til dette?

Bytt til den nye tanken og er da alt vell,  så har du svaret 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

KDB skrev 1 minutt siden:

Det har jeg gjort og alt fungerer, men har lyst til å finne årsaken.

Da må det vil være  innholdet i den gamle tanken. Få analyse av innholdet.

moralen er når en motor har virket og en fyller på ny drivstoff og motoren stopper.

Sjekk drivstoffet før en sender motoren til doktoren,.

Roger jo skrev 1 time siden:

Da må det vil være  innholdet i den gamle tanken. Få analyse av innholdet.

moralen er når en motor har virket og en fyller på ny drivstoff og motoren stopper.

Sjekk drivstoffet før en sender motoren til doktoren,.

Har sjekket drivstoffet for vann, finner ingenting. Hvor kan en få dette sjekket? 

Enig i din analyse, men at drivstoffet fører til olje i sylinder er ennå en gåte.

KDB skrev 28 minutter siden:

Hvor kan en få dette sjekket? 

Hvis du er sikker på at du bare har ren bensin på den gamle  tanken.

Så hadde jeg kjøpt  en flaske clas Ohlsen Artikkelnr.: 44-4452-2

Ristet tanken godt  fylt flaske  og forklart stasjonen der du kjøpet bensinen ,hva denne bensinen gjør med to motorer og bedt de analysere innholdet. 

Tok en test av problembensin og ny bensin. Hadde litt i bunn av en panne. Den gamle fikk jeg ikke fyr på med fyrstikk, måtte bruke en gassbrenner. Den nye tente med en gang jeg heiv fyrstikk nedi. Store flammer ny bensin gammel liten flamme.

Hva kan være galt med bensinen?

Tenker å høre med stasjonen der jeg fylte.

IMG20230726115244.jpg

IMG20230726115849.jpg

KDB skrev 1 minutt siden:

Den gamle fikk jeg ikke fyr på med fyrstikk, måtte bruke en gassbrenner.

Diesel? Ren bensin FÅR du fyr på, ikke noe å diskutere...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
KDB skrev 3 minutter siden:

Du tenker det er diesel i bensinen? Den har svak bensinlukt og ser blank ut.

Kan ikke fri meg fra tanken på han som hadde fylt bensin på Kambo Marina og mente motoren hans skar seg på grunn av den. Han påstå at bensinen ikke luktet nok oktan... 

Edit: Vet ikke om den tråden ble slettet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...