Jump to content

Vurdering av tilstand på Diesel grovfilter (VP)

Blouberg

Recommended Posts

Ny på diesel maskin, så litt usikker på hvordan et Racor dieselfilter bør se ut.

Etter siste dieselfylling har jeg hatt to vann i drivstoff alarmer på VP D6-370. Første gangen jeg drenerte vann måtte jeg "stake opp" Racor filteret da det ikke kom diesel fra tappeskruen i bunnen. Drenerte ut vel i alt et par liter. Tydelig innslag av det som ser ut som sand. 

Ca 7 driftstimer etter filtertapping fikk jeg ny alarm. Denne gangen ser det ut som litt gruset vann. Se bilde. 

Byttet også filteret denne gangen. Tydelig skittent i nedre halvdel. Filteret har totalt gått 21 timer.  Ser dette filtret greit ut? eller var det på høy tid å skifte.

/frode

PS: Takk til @Gabi for en ypperlig Guide til filterskift   

20230724_121232 (2).jpg

image.jpeg

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Blouberg skrev 6 minutter siden:

Filteret har totalt gått 21 timer.  Ser dette filtret greit ut? eller var det på høy tid å skifte.

Har samme type filter bare FG900, det filteret ditt er ikke det værste jeg har sett, men ille nok etter bare 21timer driftstid.

Etter 100timer på mine egne er dee renere enn dette, så greit å få byttet dine vil jeg si, så har du også mer kontroll ved neste sjekk.

Med så mye vann som du har hatt er det jo viktig å drenere på filteret ofte for å få ut alt og følge med på tilstand.

Hvis mulig ville jeg få tappet i bunn av tank og fylt bioprotect-2 på tanker for å forebygge mot dieseldyr.

Førstefender skrev 19 minutter siden:

Hvis mulig ville jeg få tappet i bunn av tank og fylt bioprotect-2 på tanker for å forebygge mot dieseldyr.

Takk for svar! Jeg har hatt på en drepende dose Bioprotect-2. 

Tenker også på å få drenert og sjekket tanken, men håper at det holder å ta dette til vinteren.

Bør fin-filteret byttes også? Har ikke fått tak i dette enda.

/frode

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Jeg må innrømme at jeg ikke bytter finfilter hvert år, men hadde en tilsvarende fylling i påska som du har hatt nå, bare jeg hadde sort graut i forfilter, etter 2 grofilter bytter ble det bra og ikke spor etter vann, men finfilter måtte byttes (fikk ikke maks turtall).

Så selv om alt hos deg fungerer som det skal, ville jeg også byttet finfilter etter en slik sjau..

Førstefender skrev for 1 time siden:

Så selv om alt hos deg fungerer som det skal, ville jeg også byttet finfilter etter en slik sjau..

Takk, da blir det bytte her og.

Irriterende å få dårlig fuel!
/frode

Skulle skifte finfilter i dag, men klarte ikke for bare livet å sku av det gamle filteret. Bruke et slikt filterverktøy som på bildet. Redd for å stikke hull på filteret, blekket bøyde seg litt innover så jeg pinglet ut..

Noen som har funnet et filterverktøy som er fint å bruke på en D6?

Kjørt tre timer i dag, det meste av tiden på 3000 rpm, litt sjø til tider. Ikke fått flere alarmer så langt. 

image.jpeg.c7725f047091c00a31d3ee4a6dc8cdbe.jpeg

Om du skrur riktig vei handler det bare om å tørre å ta i tilstrekkelig. Men klips av ledningen til vannsensoren først. 

Lagt til: Om du bruker verktøyet helt nederst på filteret er det stivere der og vil ikke gi så mye etter. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 1 time siden:

Lagt til: Om du bruker verktøyet helt nederst på filteret er det stivere der og vil ikke gi så mye etter. 

Ja, gjorde det, men feiget ut.. Skulle ut på tur så var redd for å stå med et ødelagt filter (:

Får manne meg opp når vi er tilbake i hjemmehavna.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...