Hekri Startet 27.Juli.2023 Del på Facebook Startet 27.Juli.2023 Spenning forbruk synker jevnt. 4 stk 115 Ah koblet 2x2 til 24v. Batteriene ble kjøpt nye nå i mai. Kun Smart-Boat-One er tilkoblet. Ingen lensepumper har vært i drift. Ingen andre forbrukere er tilkoblet. Lader er heller ikke i drift nå, koblet ut den sist vi la til brygga den 17.07. Som bildet viser har laderen stått på fra den 08.07. Lite spenningsdropp ca den 14.07 da var jeg i båten og brukte strøm. Startbatterier (også 4x115 koblet 2+2 til 24v) som er 7 år gamle holder spenning helt jevnt uten at lader står på, og viser ingen tegn til "sykdom". Sensar Marine (SmartBoatOne) sier at den enheten ikke bruker så mye strøm som droppet viser. Noen Bp-"trikkere" som har noe idé om hvorfor spenninga dropper jevnt? Kan det skyldes en feil på 4 nye batterier? Neste blir å ta av batteripolene og bare koble til SBO for å se utviklingen. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Landcrab Svart 27.Juli.2023 Del på Facebook Svart 27.Juli.2023 Hekri skrev 7 minutter siden: Noen Bp-"trikkere" som har noe idé om hvorfor spenninga dropper jevnt? Kan det skyldes en feil på 4 nye batterier? Neste blir å ta av batteripolene og bare koble til SBO for å se utviklingen. Du er inne på det, neste steg er å koble fra batteriene og så måle med multimeter. Koble fra SBO også, og koble batteriene fra hverandre, så er det ikke noen feilkilder. Så er det bare å starte elimineringsmetode-prosessen😊 Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 27.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2023 Skal prøve det. Som du smart foreslår koble fra alle og alt. Skuta ligger på Sjøsenteret Vallø hvis du skulle seile med et multimeter i lomma Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Jonas Svart 27.Juli.2023 Del på Facebook Svart 27.Juli.2023 Hvis de fortsetter å synke unormalt etter 12,70v/25,4v, og de er helt nye, kan det være at de ikke er helt oppladet. Mange «smartladere» er veldig/for snille med batteriene. Kan jo også være feil på ett eller flere batterier, men er ser du trolig etter alle er frakoblet hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 27.Juli.2023 Del på Facebook Svart 27.Juli.2023 Hekri skrev for 11 timer siden: Noen Bp-"trikkere" som har noe idé om hvorfor spenninga dropper jevnt? Hvorfor spenningen har godt ned i fra 26,48V til 25,5V er jo naturlig da sist nevnte er hvilespenningen på to full ladet batterier. Jeg har møtt mange båteiere som er skrå sikkere på att ingen ting ombord drar strøm av batteriene. Glemt er den automatiske lensepumpa som har ett stand by forbruk,radio minne/klokke og sikkert flere ting. Joda sikkert beskjedent forbruk men ganget med antall timer,dager og måneder så opplever mange defekte batterier etter opplag. Ville begynt med å måle forbruket når du tror att det skal være 0. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 28.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2023 I dag, den 28.07 er spenningen 25,2 volt. Stått uten Lading fra den 17.07. Det er 11 dager og spenningsfall på 1,3 volt. Jeg ser hva dere viselig foreslår, men kan ikke skjønne hva som trekker strøm. Skal om litt ta noen dager i båten og koble fra batterier og pusle litt med septik. Da får nok tanken(e) annet fokus. Skal måle spenning og kommer tilbake med mulig konklusjon eller nye spørsmål...... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Olevine Svart 28.Juli.2023 Del på Facebook Svart 28.Juli.2023 Hekri skrev for 3 timer siden: Skal måle spenning og kommer tilbake med mulig konklusjon eller nye spørsmål...... Du får ikke det svaret du trenger bare ved å måle spenning. Få tak i et amperemeter og mål strømtrekket også. Da først kan du finne ut om noe trekker strøm, og også hvor mye. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 28.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2023 ....... @Olevine....for oss amatører mener du å måle eventuell motstand i hver krets? Jeg mener det finnes ca 40 av dem.... og da burde jo strømtyven være mulig å finne. Fordi spenning faller jevnt tenker jeg at fallet ikke kan skyldes ukjente varierende belastninger som feks lensepumper (som jeg er helt sikker på at ikke har vært aktivert).... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Olevine Svart 28.Juli.2023 Del på Facebook Svart 28.Juli.2023 Jeg ville først ha målt strømmen direkte fra batteribanken med et tangampermeter. Hvis det ikke er noen forbrukere om trekker strøm burde det vise 0A. Hvis det derimot er et strømtrekk, ville jeg tatt ut en og en sikring for å forsøke å lokalisere "tyven". Sjekk også ledninger som ikke har sikringer, typisk til starter. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 28.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2023 Ditt forslag vil bli utført til uka. Tyven arbeider kun på forbruk (4x115ah), startkretsen er helt jevn null fall (separate 4x115ah). Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Fantino Svart 29.Juli.2023 Del på Facebook Svart 29.Juli.2023 Hvor tar SmartBoatOne strømmen sin fra? Antar det er fra forbruk. Så hva med å bytte om og gi det et par dager. Om problemet da havner på startpakken vet du hva som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 29.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2023 Hmmmm... joda det er flere veier å gå. Sensar Marine sier at SBO skal kobles med ledninger + og - på forbruk, samt ledning nr 3 til + på startbatt. Hvis det kobles motsatt vil appen vise omvendt, og hvis det da vises spenningsfall heter "tyven" SBO. I dag er det null fall på start/truster batterier fra 2018. Her må det forskes......... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.