Jump to content

Koble to målere til en giver. Tankmåler koblet til et digital og et analogt instrument


Chilli Solbris

Recommended Posts

Jeg har en vdo giver på hver dieseltank. Disse fungerer utmerket til mine gamle analoge instrumenter og viser helt riktig nivå. 
Men jeg vil gjerne ha tankmålere inn på min Simrad MFD, NSS EVO 3S 16”.

I oppsettet til Simrad sin måler (som for øvrig er både B&G og Lowrance) står det at det kun kan være koblet til én måler pr giver. 
Det er ikke tema å lage høl i tanken til en giver nr to!

Hvordan skal jeg koble dette opp for å beholde mine analoge instrumenter og samtidig få tilgang til tanknivå på plotteren?

Det er heller ikke tema å tømme tanken for å kalibrere den digitale måleren. Noe bruksanvisningen til Simrad synes å mene er nødvendig. 

IMG_3146.jpeg.cf16347ad1755084b0fd6a5e572afb9a.jpeg

 

IMG_3147.jpeg.f81d4dece634d1a0ec23f09df966c9cd.jpeg

 

IMG_3148.jpeg.f2bb883324e239bef34129699fe04119.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Link-up Gateway, 0-400 Ohm, analog-NMEA2000

Denne bør gjøre samme jobben som den Escaro linker til

@Chilli Solbris Denne får du fra grossisten din(Strøm) 

Men jeg har altid hørt at en kun kan koble et instrument pr tank sensor.

Men skal jagu meg prøve å splitte hos meg også, når jeg ellers får den J1939 til nmea2000 konverter, siden jeg har tilkobling for analog tank giver på kabelstokken til motor, det blir da konvertert vises på motor display, samt hva som ellers er koblet på CAN nettverket. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hei, har samme utfordring selv - har "vanlig" analog tankmåler, og ønsker tanknivå på NMEA200. Har kjøpt en konfigurerbar dings på aliekspress som konverterer analogt (motstands)signal til NMEA2000. Men har alltid trodd at den gamle måleren måtte kobles fra om jeg ønsker å bruke denne. Kan dere i denne tråden bekrefte at det faktisk fungerer å ha begge koblet til i paralell?
(ikke at jeg helt kan forstå hvordan det skal fungere, men det kan kanskje noen analogikere forklare?

Link to post
Share on other sites

emu-1-bas-emu-1-schematic.png?lb=true&alt=webp&v=637667781077830000

Eg brukar Actisense EMU-1 på Oljetrykk, temperatur, tankmålarar ( VDO ) og W-puls for turtal. Alle desse signala er tilkopla både EMU-1 og orginale instrument. ( parallell ) Eg kjenner ikkje dingsen du refererer til, men det er ikkje urimeleg at den fungerer på same måte.

Link to post
Share on other sites

Havlengt skrev for 2 timer siden:

emu-1-bas-emu-1-schematic.png?lb=true&alt=webp&v=637667781077830000

Eg brukar Actisense EMU-1 på Oljetrykk, temperatur, tankmålarar ( VDO ) og W-puls for turtal. Alle desse signala er tilkopla både EMU-1 og orginale instrument. ( parallell ) Eg kjenner ikkje dingsen du refererer til, men det er ikkje urimeleg at den fungerer på same måte.

Tror jeg skal putte deg ombord i Storebroen med ledninger, dingser og mat og se om du klarer å fikse tingene mine!😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Skamklipt skrev for 7 timer siden:

Hei, har samme utfordring selv - har "vanlig" analog tankmåler, og ønsker tanknivå på NMEA200. Har kjøpt en konfigurerbar dings på aliekspress som konverterer analogt (motstands)signal til NMEA2000. Men har alltid trodd at den gamle måleren måtte kobles fra om jeg ønsker å bruke denne. Kan dere i denne tråden bekrefte at det faktisk fungerer å ha begge koblet til i paralell?
(ikke at jeg helt kan forstå hvordan det skal fungere, men det kan kanskje noen analogikere forklare?


Tipper disse converterene bare måler spenningen på sensor og sammenligner med batterispenningen så da kan de antakelig koples i parallell. Enkelt å sjekke ved å måle motstand mellom inngang og GND på converter. Er denne høy, type 10-100k eller mer så kan de nok koples i parallell da det vanlige viserene/‘klokkene’ jobber med så lave motstander at parallelkopling med en veldig stor motstand ikke vil påvirke målingen merkbart. 

Link to post
Share on other sites

Regattafisker skrev 58 minutter siden:

Hva med å bruke bare digitalt og erstatte de analoge instrumentene med digitale som ser analoge ut?

Jeg forhandler VDO og pris på digitale instrumenter er ganske stivt!

Men det er vel ikke umulig å få tak i fra østen kanskje?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 58 minutter siden:

Jeg forhandler VDO og pris på digitale instrumenter er ganske stivt!

Men det er vel ikke umulig å få tak i fra østen kanskje?

Både KUS å Wema har vel digitale 52mm klokker. Mener jeg kjøpte sånne tidligere på Maritim.

Men ser ikke helt vitsen å ha både klokker å info på plotter.

 

Tok jo nettopp bort alle gamle klokker hos meg. Så nå er alt på plotter/nettbrett/mobil via nmea.

 

Men ja, VDO/Veratron vet hva de skal ha for ting.  Sjøl grosist/importør priser er lite hyggelige

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 2 timer siden:

Både KUS å Wema har vel digitale 52mm klokker. Mener jeg kjøpte sånne tidligere på Maritim.

Men ser ikke helt vitsen å ha både klokker å info på plotter.

 

Tok jo nettopp bort alle gamle klokker hos meg. Så nå er alt på plotter/nettbrett/mobil via nmea.

 

Men ja, VDO/Veratron vet hva de skal ha for ting.  Sjøl grosist/importør priser er lite hyggelige

Ja jeg har Wema også. Bedre priser der. Men inn på plotteren vil jeg ikke ha turtall, oljetrykk og temp uten å ha nok skjermkapasitet i hvert fall. Og plottere er også dyrt…..

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 9 timer siden:

Jeg forhandler VDO og pris på digitale instrumenter er ganske stivt!

Men det er vel ikke umulig å få tak i fra østen kanskje?


Ja, de digitale er litt stivere i pris. Kjøpte nylig en tankgiver fra wemu for å få tankmåler på plotteren, var enkel å installere, bare rett på nmea2000 nettverket, ingen kalibrering. Ikke brukt den på mer enn et par turer, men foreløpig ser det ut til å fungere bra.

 

Lenke til giveren: https://ahoy.no/motor/styring/malere/maler-drivstoff/wema-n5-tankgiver-nmea2000

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...