Chilli Solbris Startet 28.Juli.2023 Del på Facebook Startet 28.Juli.2023 Jeg har en vdo giver på hver dieseltank. Disse fungerer utmerket til mine gamle analoge instrumenter og viser helt riktig nivå. Men jeg vil gjerne ha tankmålere inn på min Simrad MFD, NSS EVO 3S 16”. I oppsettet til Simrad sin måler (som for øvrig er både B&G og Lowrance) står det at det kun kan være koblet til én måler pr giver. Det er ikke tema å lage høl i tanken til en giver nr to! Hvordan skal jeg koble dette opp for å beholde mine analoge instrumenter og samtidig få tilgang til tanknivå på plotteren? Det er heller ikke tema å tømme tanken for å kalibrere den digitale måleren. Noe bruksanvisningen til Simrad synes å mene er nødvendig. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Escaro Svart 28.Juli.2023 Del på Facebook Svart 28.Juli.2023 Jeg har en slik koblet mellom tankmåler/giver og Raymarine instrument (digitalk) og et VDO instrument (analog). Begge instrumenter viser da nivå på tanken med stor nøyaktighet. https://maxmarineelectronics.com/product/offshore-dynamics-oceanic-systems-3135-analog-to-nmea-2000-tank-fluid-level-new/ Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 28.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2023 Så egentlig er det bare å koble til og prøve. For det er jo NMEA 2000 hos meg også. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Okkaby Svart 28.Juli.2023 Del på Facebook Svart 28.Juli.2023 Link-up Gateway, 0-400 Ohm, analog-NMEA2000 Denne bør gjøre samme jobben som den Escaro linker til @Chilli Solbris Denne får du fra grossisten din(Strøm) Men jeg har altid hørt at en kun kan koble et instrument pr tank sensor. Men skal jagu meg prøve å splitte hos meg også, når jeg ellers får den J1939 til nmea2000 konverter, siden jeg har tilkobling for analog tank giver på kabelstokken til motor, det blir da konvertert vises på motor display, samt hva som ellers er koblet på CAN nettverket. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Skamklipt Svart 23.April Del på Facebook Svart 23.April Hei, har samme utfordring selv - har "vanlig" analog tankmåler, og ønsker tanknivå på NMEA200. Har kjøpt en konfigurerbar dings på aliekspress som konverterer analogt (motstands)signal til NMEA2000. Men har alltid trodd at den gamle måleren måtte kobles fra om jeg ønsker å bruke denne. Kan dere i denne tråden bekrefte at det faktisk fungerer å ha begge koblet til i paralell? (ikke at jeg helt kan forstå hvordan det skal fungere, men det kan kanskje noen analogikere forklare? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 23.April Del på Facebook Svart 23.April Eg brukar Actisense EMU-1 på Oljetrykk, temperatur, tankmålarar ( VDO ) og W-puls for turtal. Alle desse signala er tilkopla både EMU-1 og orginale instrument. ( parallell ) Eg kjenner ikkje dingsen du refererer til, men det er ikkje urimeleg at den fungerer på same måte. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.April Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April Havlengt skrev for 2 timer siden: Eg brukar Actisense EMU-1 på Oljetrykk, temperatur, tankmålarar ( VDO ) og W-puls for turtal. Alle desse signala er tilkopla både EMU-1 og orginale instrument. ( parallell ) Eg kjenner ikkje dingsen du refererer til, men det er ikkje urimeleg at den fungerer på same måte. Tror jeg skal putte deg ombord i Storebroen med ledninger, dingser og mat og se om du klarer å fikse tingene mine!😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Fantino Svart 23.April Del på Facebook Svart 23.April Skamklipt skrev for 7 timer siden: Hei, har samme utfordring selv - har "vanlig" analog tankmåler, og ønsker tanknivå på NMEA200. Har kjøpt en konfigurerbar dings på aliekspress som konverterer analogt (motstands)signal til NMEA2000. Men har alltid trodd at den gamle måleren måtte kobles fra om jeg ønsker å bruke denne. Kan dere i denne tråden bekrefte at det faktisk fungerer å ha begge koblet til i paralell? (ikke at jeg helt kan forstå hvordan det skal fungere, men det kan kanskje noen analogikere forklare? Tipper disse converterene bare måler spenningen på sensor og sammenligner med batterispenningen så da kan de antakelig koples i parallell. Enkelt å sjekke ved å måle motstand mellom inngang og GND på converter. Er denne høy, type 10-100k eller mer så kan de nok koples i parallell da det vanlige viserene/‘klokkene’ jobber med så lave motstander at parallelkopling med en veldig stor motstand ikke vil påvirke målingen merkbart. Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart 23.April Del på Facebook Svart 23.April Hva med å bruke bare digitalt og erstatte de analoge instrumentene med digitale som ser analoge ut? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.April Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April Regattafisker skrev 58 minutter siden: Hva med å bruke bare digitalt og erstatte de analoge instrumentene med digitale som ser analoge ut? Jeg forhandler VDO og pris på digitale instrumenter er ganske stivt! Men det er vel ikke umulig å få tak i fra østen kanskje? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Okkaby Svart 23.April Del på Facebook Svart 23.April Chilli Solbris skrev 58 minutter siden: Jeg forhandler VDO og pris på digitale instrumenter er ganske stivt! Men det er vel ikke umulig å få tak i fra østen kanskje? Både KUS å Wema har vel digitale 52mm klokker. Mener jeg kjøpte sånne tidligere på Maritim. Men ser ikke helt vitsen å ha både klokker å info på plotter. Tok jo nettopp bort alle gamle klokker hos meg. Så nå er alt på plotter/nettbrett/mobil via nmea. Men ja, VDO/Veratron vet hva de skal ha for ting. Sjøl grosist/importør priser er lite hyggelige Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Chilli Solbris Svart 24.April Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April Okkaby skrev for 2 timer siden: Både KUS å Wema har vel digitale 52mm klokker. Mener jeg kjøpte sånne tidligere på Maritim. Men ser ikke helt vitsen å ha både klokker å info på plotter. Tok jo nettopp bort alle gamle klokker hos meg. Så nå er alt på plotter/nettbrett/mobil via nmea. Men ja, VDO/Veratron vet hva de skal ha for ting. Sjøl grosist/importør priser er lite hyggelige Ja jeg har Wema også. Bedre priser der. Men inn på plotteren vil jeg ikke ha turtall, oljetrykk og temp uten å ha nok skjermkapasitet i hvert fall. Og plottere er også dyrt….. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Regattafisker Svart 24.April Del på Facebook Svart 24.April Chilli Solbris skrev for 9 timer siden: Jeg forhandler VDO og pris på digitale instrumenter er ganske stivt! Men det er vel ikke umulig å få tak i fra østen kanskje? Ja, de digitale er litt stivere i pris. Kjøpte nylig en tankgiver fra wemu for å få tankmåler på plotteren, var enkel å installere, bare rett på nmea2000 nettverket, ingen kalibrering. Ikke brukt den på mer enn et par turer, men foreløpig ser det ut til å fungere bra. Lenke til giveren: https://ahoy.no/motor/styring/malere/maler-drivstoff/wema-n5-tankgiver-nmea2000 Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 24.April Del på Facebook Svart 24.April Denne signalconverteren du tenkjer å bruka, er sett opp for 33-240ohm står det. Har målarane dine same motstandsområdet? VDO er vel normalt 180-0ohm.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.