Jump to content

Eldre 9 fot jolle, hva slags båt er dette?

Svennepenn

Recommended Posts

Hensikten med småbåtregisteret er jo ikke å ha en oversikt over båttyper, men hvem som eier hvilke båter slik at disse kan spores opp så merkelig hvis det skulle være noe problem at du ikke ver hvilken type det er.  
Så lenge du registrerer den og fester kjennetegnet på båten, så burde de være fornøyd. 

Denne har jeg også sett liggende på land i «jollehylla» i et par småbåthavner. Interessant sak egentlig, designet for stabilitet (i alle fall begynnerstabilitet), men ikke for å tåle særlig med sjø i fart (med mindre man abonnerer på prolaps). Kan dessverre ikke huske å ha sett noe navn på de jeg har sett, men det kan i alle fall virke som det finnes flere av samme sak.

En viss likhet med Kvaløy:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=104378499

Annonse er helt ny båt som blant annet har litt smalere "sideskrog". Også har den oppdriftelementer.

Ellers så synes jeg trådstarters båt bortsett fra baugen minnet veldig om en båt jeg har sett i fjæra i Finnmark som lettbåt for å komme ut til sjark i bøye. Husker ikke om det var en eller flere. Men den var litt kortere og hadde en baug som ikke er spiss, bare skrudd som en slede. Er nok litt mer motstand å ro en slik med rett baug, men den brukes jo kun kort strekning og rett baug gir jo bedre stabilitet når man skal ombord i baugen etter å ha dyttet båten langt nok ut.

Jeg lærte meg å ro i en båt som sannsynligvis er Kvaløy, og hvor det heller ikke var noe tekst, men det var en annen modell som minner om denne, men hadde setene på normalt vis, og flyteelement kun bak:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=165511783

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...