Jump to content

Handle epoxy hvor (eventuelt biltema?)

Erlendo

Recommended Posts

Hei og ho har kjøpt en 13 fot jeg fikser litt med, men alle mine epoxygreier er i seilbåten så trenger lamineringsepoxy, silica, light filler, high build primer, divinycell, vevd duk osv..

Hvor handler folk slikt her til lands? Sist kjøpte jeg Sicomin epoxy for et par hundrelapper per kg. Trenger kanskje 3 kg, blir litt saftig med west hos maritim.

Noen som har erfaring med Biltemas epoxy? Styrer helst unna den butikken vanligvis, men tenkte epoxyen kan være produsert av en anerkjent leverandør. 

Jeg fikk anbefalt https://shop.hp-textiles.com/shop/en/ - de shipper til det meste av Europa, men jeg aner ingenting om Norge.

Jeg har dårlige erfaringer med Biltema-epoxy, men det forekommer meg at jeg antageligvis ikke har vært nøye nok med blandingsforhold. Det gjelder egentlig epoksy generelt. Hp-textile angir blandingsforhold i masse og ikke i volum. Dersom man har en god vekt (gjerne med 0.1g nøyaktighet - men hp-textile selger bare med ett grams nøyaktighet) så er det mye bedre enn blandingsforhold i volum.

West Systems har god epoksy, men den er overpriset. De har også "ketchupdispensere" som er veldig greie for å få riktig blandingsforhold. Så lenge de fungerer. Griseri blir det uansett, det er ingen god idé å lagre epoxyen med slike dispensere.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Har gode erfaringer med Biltema's lamineringsepoxy sammen med vevd glassfibermatte fra samme sted (både til skarereparasjon og baugthruster-montasje). En uting som nevnes er at det oppgis volum-forhold. Dette er rimelig irriterende siden det er så mye lettere med vektprosent. Imidlertid så er det en grei måte rundt dette å veie opp slik at man kan bruke vektprosent senere (mye lettere å gjøre mange raske blandinger).

Jeg var nøye med blandingene, og det herdet raskt og jevnt i kjølig vårklima (med litt hjelp av kunstig oppvarming)

Redigert av floano
Feil informasjon (see edit history)
floano skrev 1 time siden:

Har gode erfaringer med Biltema's lamineringsepoxy sammen med vevd glassfibermatte fra samme sted (både til skarereparasjon og baugthruster-montasje). En uting som nevnes er at det oppgis volum-forhold. Dette er rimelig irriterende siden det er så mye lettere med vektprosent. Imidlertid så er det en grei måte rundt dette å veie opp slik at man kan bruke vektprosent senere (mye lettere å gjøre mange raske blandinger).

Jeg målte derfor opp oppgitt 5:1 volumforhold til 9,1:1 vektforhold. (154g base mot 17g herder for min 1:5 volumblanding) for laminerinsepoxy'en til Biltema.

Jeg var nøye med blandingene, og det herdet raskt og jevnt i kjølig vårklima (med litt hjelp av kunstig oppvarming)

Synes ditt oppgitte blandingsforhold på Biltemas laminerings epoxy virker noe merkelig!

Jeg har nettopp benyttet produktet og iht til anvisning skal blandingsforholdet være 2 deler base og en del herder i volum. Epoxyen herdet perfekt! Forpakningen tilsier blandingsforholdet, i tillegg så er der en anvisning på forpakningen. Så, hvor får du ditt blandingsforhold på 1:5 ifra (herder/base)?

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

7 hours ago, mateco said:

Synes ditt oppgitte blandingsforhold på Biltemas laminerings epoxy virker noe merkelig!

Jeg har nettopp benyttet produktet og iht til anvisning skal blandingsforholdet være 2 deler base og en del herder i volum. Epoxyen herdet perfekt! Forpakningen tilsier blandingsforholdet, i tillegg så er der en anvisning på forpakningen. Så, hvor får du ditt blandingsforhold på 1:5 ifra (herder/base)?

Takk for at du så feilen i innlegget mitt. Jeg så feil på notatene mine i går kveld og oppga blandingsforholdet for epoxy-primeren (det var den som manglet vektprosent). Feilen slettet i mitt opprinnelige innlegg.

NilsPils skrev 29 minutter siden:

Har laminert en del med Biltemas produkter. Bare gode erfaringer . . . .

Men det går mest i polyester. Billigere, lettere å bruke, raskere, og som regel like sterkt og mer enn sterkt nok.

Jeg er enig i alt du sier om polyester, bortsett fra like sterkt. Epoxy er endel sterkere, faktisk for sterkt hvis det er på en båt som beveger seg mye, siden de 2 forskjellige resninene og glassfiber oppbyggingene oppfører seg forskjelligt, så vil de også bevege seg forskjelligt og kan da delaminere lettere. Forsterker man en plass, så flytter man bare problemet 

Det er forskjell på å lappe ett hull også det og prøve på å gjenopprette båtens opprinnelige stand. 

Epoxy holder jeg meg så langt unna jeg bare kan. Brukes kun når det virkelig trengs både av helsemessige årsaker og det at jeg liker å holde båtene så orginale som muligt med mindre det er oppgraderinger eller ombygginger det er snakk om 

Eika skrev 6 minutter siden:

Jeg er enig i alt du sier om polyester, bortsett fra like sterkt. Epoxy er endel sterkere, faktisk for sterkt hvis det er på en båt som beveger seg mye, siden de 2 forskjellige resninene og glassfiber oppbyggingene oppfører seg forskjelligt, så vil de også bevege seg forskjelligt og kan da delaminere lettere. Forsterker man en plass, så flytter man bare problemet 

Det er forskjell på å lappe ett hull også det og prøve på å gjenopprette båtens opprinnelige stand. 

Epoxy holder jeg meg så langt unna jeg bare kan. Brukes kun når det virkelig trengs både av helsemessige årsaker og det at jeg liker å holde båtene så orginale som muligt med mindre det er oppgraderinger eller ombygginger det er snakk om 

Jeg er helt enig i at man skal være forsiktig med å blande polyester- og epoxyarbeider. Jeg bruker å laminere med Epoxy kun når det gjelder å bygge beholdere, tanker og annet som skal være tett for vann eller diesel. Epoxyreparasjoner på polyesterskrog har jeg aldri drevet med.

Styrken bestemmes vel som regel av fibrene og ikke av om de er bundet i epoxy eller polyester? Jeg ser da bort fra bindingsstyrke mot andre overflater.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Epoxy'n i seg selv er endel sterkere enn polyester. Bland opp 100g av hver, la de herde i blandebegeret, så kaster du begge klumpene i bakken når de er ferdig herda 

Polyester er mer enn sterkt nok for 99% av befolkningen hvis man gjør grunnarbeidet og lamineringsjobben skikkeligt. Men hvilke type polyester som binder best burde man jo ta en prøve av da, knude har skrevet mye om vedheftsprøver her inne tideligere, så det er bare å søke litt. 

Selv så holder jeg meg til vinylester når det skal forsterkes eller på båter der polyester ikke gir tilfredsstillende vedheft, det er en oppgradert polyester. Noen kaller det en billig variant av epoxy, men det er en ester, akuratt som polyester, bruker samme herderen og blandeforhold

Men godt vedheft starter med godt grunnarbeid, derfor bruker jeg alltid denne som "siste finish" slip før støp

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/tilbehor-til-el-verktoy/kappeskiver-og-rondeller/sliperondeller/tungstenslipeskive-244010/

Skrev jeg at blandingsforhold i masse (vekt) er mye enklere å forholde seg til enn blandingsforhold i volum?  Jeg trekker det tilbake.  Å oppgi både blandingsforhold i masse og i volum er det beste.  Alt til sin tid.

Jeg begynte med blandingsforhold i masse mens jeg stod på land i Lisboa.  Det var forøvrig ett problem allerede da, når det blåser så kan vektmålingen hoppe opp og ned, og da blir det vanskelig å måle nøyaktig.

Nå ... i dag hadde jeg plutselig behov for små mengder epoksy, så det var frem med vekta igjen.  Vi står for anker, og det er relativt lite bølger nå ... men allikevel, alt for mye for å kunne blande sammen epoksy.  Hvordan i huleste skal man kunne måle 10g base og 3g herder når bølgene forårsaker at vekta spretter opp og ned med +/- 10g selv om alt jeg har på vekta er en tom plastkopp?  Og avvikene ble selvfølgelig ikke mindre etter at jeg begynte å blande epoksy.  Jeg kunne omtrent like godt ha blandet på øyemål ... hm ... håper jeg slipper å måtte repetere epoksyinnsatsen ved neste havneanløp.

tobixen skrev for 1 time siden:

Hvordan i huleste skal man kunne måle 10g base og 3g herder

Bland på volum og bruk engangs-sprøyter fra apotek.

NB! En sprøyte for resin og en for herder. Stikker du sprøyta som har vært i herder ned i resin er resten bare å kaste.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Ja, det er relativt billig å kjøpe 10ml og 20ml sprøytedispensere fra apotek, kostet fem til ti kroner pr sprøyte sist jeg handlet.

Biltemas herder er ganske sur, så sprøyten for herder varer ikke lenge. Griseri blir det uansett.

Sprøyter brukt for sammenblandet epoksy kan gjenbrukes dersom man vasker med aceton og tar ut stempelet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...