Jump to content

Maling/merking av galvanisert kjetting......!

PelleFant

Recommended Posts

Hei!

Jeg har rundt 100m galvanisert kjetting om bord som er blitt litt smårusten enkelte steder.

Må få ordnet dette på en eller annen måte. Kan jeg male den med f.eks Hammerite ??

I samme slengen: Når jeg kjører ut kjettingen tar jeg tiden slik at jeg vet noenlunde hvor mye

jeg har ute, men dette er litt tungvint. Å kjøpe kjettingteller blir for dyrt. Noen som har forslag til en grei inndeling/merking

av kjettingen slik at jeg enkelt kan se hvor mye kjetting som er ute ??

(Har tidligere sett gode forslag i Practical Boatowner )

Helst et opplegg som gjør at jeg slipper "oversettelses-tabell" eller kuleramme......

Mvh

Pelle

Hei!

Jeg bruker HVIT Bengalakk, men det er ikke særlig permanet, men hvit farge er greit når det er mørkt.

Ankrer du mye må malingen jevnlig fornyes.

Med 100 meter kjetting ville jeg hatt hovedmerker ( kjettingen males i 2 meters lengde)ved 20, 50 og 80 meter

Delmerker ved( kjettingen males i 1 meters lengde) 30,40, 60,70 meter

Fra 90 meter ville jeg malt kjettingen hele veien.

Poenget er at du erfaringsmessig vet om du har 20 eller 50 meter ute, da blir resten lett

med hilsen

Cassie

Jeg er enig i mye av det Cassie skriver, men å ha merker på kjettingen for hver meter blir å skyte langt over mål etter min mening. Hver femte meter holder i massevis er min mening. Siden du har ankervinsj kan du jo finjustere litt til slutt, og med et nogenlunde øyemål kan du da anslå at du er ca mellom hver 5-meters markering. Jeg ville hatt forskjellig farge på 5- og 10-metersmerkene, og merket som følger:

(5 m: 1 strek) Kan sløyfes, du legger vel aldri ut mindre enn 10 meter?

10 m: 1 hvit strek

15 m: 1 strek (gul, rød e.l.)

20 m: 2 hvite streker

25 m: 1 strek (gul, rød e.l.)

30 m: Hovedmerking (kraftigere enn de andre merkingene, og gjerne en tredje farge)

35 m: 1 strek (gul, rød e.l.)

40 m: 1 hvit strek

45 m: 1 strek (gul, rød e.l.)

osv

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hei!

Jeg tror at Lars-Herman muligens har misforstått meg.

Jeg merker ikke kjettingen for hver meter, men hver 10 meter

Merket på kjettingen er henholsvis 1 eller 2 meter langt.

Et lite merke legger en ikke merke til dersom det er litt stress involvert i ankringen, eller det er mørkt.

Forøvrig vil jeg ønske alle en riktig god jul

Cassie

Jeg dro ut all kjetting fra båten i høst, for å merke denne slik som foreslått ovenfor.

Tok en tur til malingforhandler, for å anskaffe meg lakk i diverse farger.

Sto foran hylla der, og tenkte som så :

"Hva søren holder jeg på med egentlig, lakken holder en tidsbegrensa periode, ergo må der lakkes hvert år helst, til dèt trengs der lakk (6-7 hundre), koster, årlig pes med å dra ut 100 meter kjetting, lakken setter jeg sittert på en lur plass, slik at jeg ikke finner den igjen, ergo handle nye lakker samme sum, og bestemte meg for å ringe Maritim. Erindrer at det var rundt 3 store lapper for teller"

Der og da bestemte jeg meg for å heller se om jeg kan få tid til å montere kjettingteller istedet. Såååå mye besparelse er der tross alt ikke å lakke............ Regner jo med at telleren kan vare 4-5 år ihvertfall.

Et annet moment at svært ofte legger jeg til båten alene, mao ankrer samt tar i mot foran. Da er det veldig greit å slippe å telle etter hvert som kjetting går ut også :wink:

Hei!

Tar jo ut kjettingen hvert år for kontroll allikevel, og malingsboksen har ikke tørka inn på 5 år.

Slik jeg ser det så handler det om å få ut nok kjetting i forhold til dybden.

Jeg må inrømme at jeg ikke tenkte på at noen fortøyer til land, jeg ligger på svai.

Kjettingteller er jo helt topp, men kan den monteres på alle typer winch?

Cassie

Malinga sitter vesentlig bedre om du grunner på forhånd. Bruk Sea-Jet 017 2K epoxygrunning bla. beregnet på alubåter og drev. Skal du kjøpe winch, ikke kjøp frittfall. Kjøper du winch med motorutkjøring vet du at den legger ut 2m i sek. og du har en billig og pålitelig kjettingteller i klokka di.

It worked for me.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Der og da bestemte jeg meg for å heller se om jeg kan få tid til å montere kjettingteller istedet. Såååå mye besparelse er der tross alt ikke å lakke............ Regner jo med at telleren kan vare 4-5 år ihvertfall.

Et annet moment at svært ofte legger jeg til båten alene, mao ankrer samt tar i mot foran. Da er det veldig greit å slippe å telle etter hvert som kjetting går ut også :wink:

Jeg gjorde samme vurdering. Kjettingteller er bestilt til Bitteliten IV. Foran er det vinsj med Bruce anker og 33 meter kjetting. Kjettingtelleren koster ca 2700 kroner fra fabrikk. Jeg ser for meg at det blir enklere å ankre opp når man ser på ekkoloddet hvor dypt det er og så kan legge ut 4-5 ganger dybden med kjetting Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei!

Takker for inspill! Det er jo ulike problemstillinger etter hva man er vant til, og hvorledes man ankrer opp.

Det er nok i hovedsak Cassies råd som blir fulgt , vil jeg tro. Kjettingen bør uansett behandles fordi den er blitt slitt etter mye bruk. Så langt har jeg alltid brukt klokken; 40m i minuttet skulle bli 10 meter hvert 15. sekund. Slipper sjelden alt i en haug oppå ankeret, så jeg kjører gjerne litt ut om gangen mens jeg siger akterover. Selv om jeg også pleier å notere i loggen hvor mye kjetting som er ute, så går det gjerne litt i ball :crazy: dersom jeg legger ut mer senere om været skulle bli verre.

Har prøvde med strips for å merke av på lengden, det var bare fullstendig mislykket. :nonod:

Har sjelden bruk for alle 100 meterne, men det er godt å kunne uanstrengt ankre opp på 20 meters dyp dersom det er stor trengsel "på bayen".

Kjettingteller er i "kjekt å ha"-kategorien, kanskje en gang....?

Mvh

Pelle

På tidligere kjetting og nåværende blytau, har jeg benyttet merking ved hjelp av spayboksfarge. Har pleid å friske opp fargene før sesongstart, det er ikke rare jobben å utføre med spraymaling. Hvert av merkene har vært på 10cm og synes det har fungert greit.

Følgende merking er benyttet;

10m; 1 gult

15m; 1 gult + 1 rødt

20m; 2 gult

25m; 2 gult + 1 rødt

Etc.

Dermed har jeg hatt god kontroll (frittfall vinsjer, hvor det har vært vanskelig å se hvor mye det er igjen i kassa)

I tillegg har jeg sprayet gul farge siste 1-2 meter forran ankeret. Dermed varsles jeg når det er rett før ankeret er oppe. Fargen er imidlertid ikke ført helt ned til ankeret, slik at det kun er umalt kjetting/tau som synes når ankeret er parkert (den siste lange fargede delen er altså da inne i kassa)

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Det kommer jo an på hvor dypt det er vil jeg tro. Om det er 3 meter dypt blir det litt lang kjetting med 33 meter.

Men jeg har gjort refleksjonen på om det er nok kjetting - har ikke snakket med noen som har erfaring som sier at det er for lite.

Umidelbart vil jeg si at jeg synes 33m på en 37 foter høres ut som litt i korteste laget. Det går helt sikkert greit i 99 av 100 tilfeller. Men hva med den ene gangen du blir overrasket av uvær om natta og du kanskje ikke ligger helt optimalt?

Hilsen en med 35 foter med 70 foran og 50 bak.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hei!

Problemet med strips har ikke vært å få dem til å henge, men å se dem når de fyker over baugen.

Det er nok veldig mange metoder som kan passe den enkelte avhengig av hvordan man ankrer,hvordan kjettingen løper ut, lengde, om man er flere personer, hvor langt man er i fra vinsjen, om det er baug eller akter-kjetting osv. BEG hadde også gode forslag. Fint å vite når det nesten er slutt på kjetting, og når ankeret kommer dundrende mot ankerrullen.

Lengden på kjettingen får være opp til hver enkelt å bedømme(?). Det er jo flere parametre enn kjetting(tau)-lengde alene... Bruce, paraply-dregg, skålanker m.m...... og vekten på disse.

Jo lengre kjetting, dess større vekt. Sikkert et moment på planende båter....

Tar man forbehold på hvor man ankrer bør det vel gå greit? Ankervakt muligheten til vår etter hvert tilårskomne Garmin GPS 128 er jo også en herlig funksjon som vi har hatt mye glede av.

Vel, å ankre sikkert og greit kan være en prøvelse. Så vidt meg bekjent er det skrevet i hvertfall

en hel bok om emnet..... :rolleyes:

Mvh

Pelle

Det var dette trikset med fargete strips som ble presentert i ett engelsk båtblad, de hadde til og med vedlagt en del strips til dette bruket. Det nevnes tidligere i tråden at en kjettingteller koster nærmere 3 lapper. Hos Seatronic får du en quick kjettingteller komplett med giver som kan monteres på alle vinsjer. Dennne kan forhåndsprogrameres til å slippe ut ønsket antall meter. Fungerer ellers som vanlig bryterpanel og har flere funksjoner, bl. a klokke! Pris, ca kr 2000,-. Vel det får være nok reklame. Jeg har ikke erfaring med denne, men det ser jo flott ut.

Redigert av h2o (see edit history)

Med anker og kjetting som er dimensjonert for båt str. og båtvekt, er det vel en grei regel og legge ut 3 ganger dybden.

Enig, båtstørrelse og -vekt har ingenting å gjøre med hvor mye kjetting du bør legge ut. Kornelia har 50 meter kjetting ombord, men den er skjøtt på midten med en litt for stor sjakkel. Derfor har jeg full kontroll på om jeg har lagt ut mer enn 25 meter (må løfte sjakkelen over kabularet) Kun én gang har jeg lagt ut mer enn 25 meter, men så ankrer jeg ikke på så dypt vann heller. Med manuell ankervinsj blir det tungt å trekke hvis det er for dypt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

• 1 måned senere...

Hei!

Jeg har rundt 100m galvanisert kjetting om bord som er blitt litt smårusten enkelte steder.

Må få ordnet dette på en eller annen måte. Kan jeg male den med f.eks Hammerite ??

I samme slengen: Når jeg kjører ut kjettingen tar jeg tiden slik at jeg vet noenlunde hvor mye

jeg har ute, men dette er litt tungvint. Å kjøpe kjettingteller blir for dyrt. Noen som har forslag til en grei inndeling/merking

av kjettingen slik at jeg enkelt kan se hvor mye kjetting som er ute ??

(Har tidligere sett gode forslag i Practical Boatowner )

Helst et opplegg som gjør at jeg slipper "oversettelses-tabell" eller kuleramme......

Mvh

Pelle

Fikk siste nummer av Seilmagasinet i posten idag og der har de forslag til løsning. Gå inn på hjemmesiden www.osculati.it og der finner du noen små plaststykker som du kan smette inn i leddene.

De har dem for kjetting 6,8,10 og 12 mm og de kommer i fargene rød, gul, grønn, blå og hvit.

Kan være litt vanskelig å finne disse men se på katalogen deres undervaregruppe 01-02 anchorage and mooring og gå ned til side 7. Ser ut til å være løsningen på noe mange har lett etter. :flag:

Mye annet båtsnadder å finne på denne hjemmesiden også!

..

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 7 år senere...

Jeg var på jakt etter løsning for merking av kjetting da jeg kom over denne gamle tråden. (Ender alltid opp på Båtplassen når jeg leter etter løsning.) Etter litt leting på norske sider, fant jeg ut at flere nå tilbyr plastmerker for kjetting. F.eks. Maritim og Båtbua. Tror jeg skal teste ut dette. Burde være lett å lage et system uten å kjøpe mer enn et par farger, f.eks. basert på de sprayfargekodene som er foreslått i denne tråden. F.eks. én hvit for hver 5 m. og så 1 gul for 10 m., 2 gule for 20 m, 3 gule for 30 m. Evt. spe på med enda en farge for hver 2,5 m.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...