Jump to content

Fiske i Oslofjorden - nybegynnertips?

Alias_Knagg

Recommended Posts

image.png.f9722b96d759a013eac93ad1031fea07.png

Hei folkens,

Jeg trodde jeg kunne litt om å fiske, men nå begynner jeg å tvile.

Redskap og metoder fra tidligere sommere ut i fjordene vest for Bergen har i alle fall ikke gitt ett napp så langt i år.

Nærmere bestemt så har vi tøffet rundt i Bunnefjorden og langs Nesoddlandet og forsøkt oss fram med klassisk hekle / harpe med lodd og gummimark, vekselvis som dorg eller bunnsnøre. I år har jeg laget meg et lite juksahjul og det funker supert sånn teknisk sett, men det bryr ikke fisken seg noe om :-)

Vi har også et lite ekkolodd, som faktisk fanger opp hekla når den går opp og ned, men fisk har vi ikke sett stort av.

Dessverre så kjenner vi ingen i lokalmiljøet som kan fortelle oss hva vi gjør feil, eller om det i det helte tatt finnes fisk i fjorden.

Er det noen her som kjenner Oslofjorden og kan dele noen tips?

image.png.cec474751e4c2b29c4ccd6d708043986.png

( jeg tror muligens Garmin "clear vu" skal klare å se makrellen..)

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Alias_Knagg skrev 1 time siden:

image.png.f9722b96d759a013eac93ad1031fea07.png

Hei folkens,

Jeg trodde jeg kunne litt om å fiske, men nå begynner jeg å tvile.

Redskap og metoder fra tidligere sommere ut i fjordene vest for Bergen har i alle fall ikke gitt ett napp så langt i år.

Nærmere bestemt så har vi tøffet rundt i Bunnefjorden og langs Nesoddlandet og forsøkt oss fram med klassisk hekle / harpe med lodd og gummimark, vekselvis som dorg eller bunnsnøre. I år har jeg laget meg et lite juksahjul og det funker supert sånn teknisk sett, men det bryr ikke fisken seg noe om :-)

Vi har også et lite ekkolodd, som faktisk fanger opp hekla når den går opp og ned, men fisk har vi ikke sett stort av.

Dessverre så kjenner vi ingen i lokalmiljøet som kan fortelle oss hva vi gjør feil, eller om det i det helte tatt finnes fisk i fjorden.

Er det noen her som kjenner Oslofjorden og kan dele noen tips?

image.png.cec474751e4c2b29c4ccd6d708043986.png

( jeg tror muligens Garmin "clear vu" skal klare å se makrellen..)

Første bud er å sette seg inn i dette: https://viken.no/tjenester/idrett-og-friluftsliv/friluftsliv/jakt-og-fiske/fritidsfiske-i-sjoen/ Det utstyret du har bilde av er vel egentlig tiltenkt torskefiske som er forbudt. 

Grunnen til at du ikke får fisk, er at det er ikke noe fisk. I Bunnefjorden var det masse fisk på 50-tallet. På 80-tallet var det nesten ikke noe. Nå er det stort sett dødt. Dog, det kommer vel noe makrell i siste halvdel av august. 

Da jeg var gutt på 50-tallet var det minst tre flyndrearter, fjesing, ål, ulke, hvitting, lange, torsk, sild, horngjel, makrell, ørret og sikkert mange fler. Vi lagde røkeovner av tomfat og røkte ål og makrell. 

Tore B skrev 51 minutter siden:

torskefiske som er forbudt

Er klar over det, men det jeg har vel tenkt at da kaster man den bare pent tilbake.

På vestlandet husker jeg at torsk var mere sjeldent på denne redskapen. Det var mere "pale" og "lyr" vi fikk til daglig.

(hva nå det egentlig er på bokmål ;-)  Også makrell da, på dorg i kveldingen.

Hulda skrev 1 time siden:

Grunnen til at du ikke får fisk, er at det er ikke noe fisk.

Uff da. Ja da man har jo lest ting i avisen når jeg tenker meg om.

Det med Torsken gjelder vel et større område, men her i indre fjord så sprengte de vist alle gytegrunnene for noen år siden om jeg har forstått det rett, så det har vel også hatt sin virkning :-(

(det var vist yrkesfiskere som satt og gråt i salen da dette ble behandlet på Nesodden i sin tid, har jeg hørt)

Da er det stort sett bare å vente på makrellen da. Vi fikk noen stusselige sådanne i fjor.

Makrellen er der nå, men fiskelykken varierer. I går kveld var det heller dårlig med bitevillig fisk innerst mot Oslo. Hadde bedre fiskelykke for noen uker siden.

Jeg dorger med bryparavan foran makrellblinken. Når jeg treffer på makrellen slår jeg av motoren og bruker hekle. De billigste utgavene fra Biltema funker bra.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev for 1 time siden:

Makrellen er der nå

Så bra! Da er det håp :-)

Har du noen mer konkrete tips?

Jeg vet den er "pelagisk" og kan være hvor som helst i prinsippet, men det må vel være noen holdepunkter?

Morgen / kveld? Flo / fjære? Solskinn / gråvær? Blikkstille / oppkavet? Grunner eller tangbakker?

Ser du åtet den går etter på ekkolodd? Måker på vannet?

På vestlandet er det bestemte nes og sund jeg går etter, men Oslofjorden er en helt annen type fjord føler jeg.

Alias_Knagg skrev for 1 time siden:

Morgen / kveld? Flo / fjære? Solskinn / gråvær? Blikkstille / oppkavet? Grunner eller tangbakker?

Ser du åtet den går etter på ekkolodd? Måker på vannet?

Min erfaring sier at kveldstimene under og etter solnedgang er best. Morgentimene er kanskje også bra, men da sover styrmannen min . . . :smiley:  Men jeg har også hatt kjempefangster midt på dagen. Men ikke i år . . .

Ellers har jeg inntrykk at den kan stå over alt, men ofte inne i viker og over grunner. Måker på vannet er et godt tegn, og helst måker som tar sild i overflaten. Men det ser man sjelden nå.

Tidlige, stille morgener. Eller rett før solen går ned. Vi dorget som regel, med robåt som gikk stille gjennom vannet. Dorgen hadde gjerne minst fem meter sene før første blinken. Som regel hadde blinkene røde eller sorte felter. Veldig ofte fulgte vi måker og terner. Den gangen var det masser av terner. Skal vi ha en makrell nå tildags, får vi dem i blikkboks med tomat. Eller så henger vi et par snører etter båten når vi seiler. 

Admiralen ombord elsker å fiske, men har ikke fått et napp iår. Idag seilte vi i 2-6,5knop mens hun dorget, og det var ingenting. Dette var i området Husøy, Bolærne øyene mot Mågerø, Tjøme.

Vår erfaring er at fisket tar seg opp i Kragerø skjærgården og sørover. Rundt Tjøme er det desverre lite trafikk rundt krokene våre. Vi har heller ikke hatt fiskelykke på svenskekysten (lengst syd vi har vært er Molløsund/Kærringøn).

Ifjor sommer var vi på biltur til Lofoten. Der var det helt Texas - fisk på hvert eneste kast fra land. Så sies det at man skal være inkompetent som fisker for å klare å ikke få fisk i Saltstraumen, men det klarte vi. Ikke et napp. Men vi fisket på mye strøm i vannet, og det er nok ikke ideelt. Det bare ble slik med timing og ferge fra Bodø..

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Skulle jeg fiska i indre Oslofjord for hobby, hadde det blitt enten sjøørret etter artsfiske, kystmeite kan gi endel forskjellige type arter (Oslofjorden har blitt kalt Norges beste ørretvann), de som er interessert burde se salt sjøørret på flue, med Runar kabbe. 

Hvis ikke så er sabiki hekle og en stingsild slager for makrellen 

Jeg fisker litt makrell i Bunnefjorden, og kan dessverre ikke si jeg ser noe klart mønster. Den må letes opp. Men det er i alle fall ikke slik at den alltid går høyt i vannet. Tidvis må

man ned på 15 meter. Jeg ville vurdert å bytte hekla med noe mer flue-artig. 

Makrellen har vært til stede siden i vår, men nå er det mest liten pir det går i. Jeg fikk to svære makrell tidligere i juni, i dag fikk jeg ingenting bortsett fra en god del tang på to timer dorging. (Nøtterøyskjærgården) Flott tur med fruen uansett!

Jeg har fisket endel med harpe tidligere, men da med kombinert skje/mark. En kollega bruker uten unntak svarte kroker og får nok mer enn meg på den. (Sandefjord og sydover) Treffer du stimen, får du fort fullt snøre.

Jeg har fisket de to siste årene kun med stang og ymse sluk, Toby (fås billgst i trepakk på Jula) skal være en vinner jeg skal prøve, jeg har hittil brukt endel blå stingsildvarianter og skjeer fra Nordsjø etc.  Jeg vil helst ha sjøørret, men den er nok lenger uti enn vi gidder dra nå. (Har fått tre hvorav en var helt brukbar, så jeg er nok inne på noe.) 

Som flere sier er det lite fisk, jeg ser også kun sjeldent noe på ekkoloddet, og da er det like gjerne havbruk eller tangklaser siden det oftest er på samme sted neste gang jeg kjører over. Før kunne man bruke krok med agn og dra opp hvitting og småsei, de er det dårlig med. Noen skylder på urenset kloakk, andre på bøndene og medisiner. Dette går nok uansett i bølger så lenge det fiskes med bunnutstyr.

Noen tips: https://www.visitoslofjorden.no/slik-fr-du-fisk-i-oslofjorden

Hent også appen 'fiskher', den viser hvor fisken står og om det er begrensninger etc.

Lærte av en lokal fisker at hvis du skal fiske etter makrell med gummimark, klipp av den delen av marken som er under kroken. Makrellen (spesielt pir) er såpass «kort i bittet» at du risikerer at de bare biter i gummien. 
De fine «fiskebuene» du får på ekkoloddet noen ganger er gjerne fra fisk med svømmeblære. Det har ikke makrellen. Er ingen ekspert på dette, men fikk beskjed når jeg kjøpte ny plotter/lodd at det er vanskeligere å se makrellen pga manglende svømmeblære. 

NilsPils skrev for 15 timer siden:

Min erfaring sier at kveldstimene under og etter solnedgang er best. Morgentimene er kanskje også bra, men da sover styrmannen

Det var alltid det vi gjorde i min barndom, ut å trekke garn i grålysningen og dorge rundt nessene i kveldingen.

Helle en vannskvett på keipene på Strandebarmeren så årene ikke skulle knirke og skremme fisken.

Her i huset er forøvrig faktisk kvelden som er problematisk, så da får vi prøve en morgen. Men soloppgang er 10 på 5 for tiden står det, og det tror jeg selv morgenfuglene her syns er litt tidlig :-)

Honduras skrev for 1 time siden:

Lærte av en lokal fisker at hvis du skal fiske etter makrell med gummimark, klipp av den delen av marken som er under kroken. Makrellen (spesielt pir) er såpass «kort i bittet» at du risikerer at de bare biter i gummien. 
 . . . .

Kansje det er grunnen til at jeg sjelden får noe på gummimarken . . Kanskje også grunnen til at svarte kroker fisker så bra . . ?

Takker og bukker for all responsen!
Diverse ting å ta fatt i her, og greit og vite at det ikke bare er meg som ikke får stort.

Tor ikke jeg orker å spesialisere meg på ørret eller denslags, men noen svarte kroker må jeg åpenbart skaffe, og "stusse" gummimarken skal være fort gjort :-)

TåT skrev for 13 timer siden:

Tidvis må

man ned på 15 meter. Jeg ville vurdert å bytte hekla med noe mer flue-artig. 

Det er interessant. Jeg vet ikke helt hva du mener med flue-aktig, kan du gi et eksempel?

Tenker du sånne?

image.png.16f0679fa8a059e2f27b1d51bfafe453.png

Honduras skrev for 1 time siden:

De fine «fiskebuene» du får på ekkoloddet noen ganger er gjerne fra fisk med svømmeblære. Det har ikke makrellen. Er ingen ekspert på dette, men fikk beskjed når jeg kjøpte ny plotter/lodd at det er vanskeligere å se makrellen pga manglende svømmeblære. 

Ja det har jeg også hørt, men da vi fikk litt makrell her for to år siden så innbilte jeg meg at jeg kunne se "åtet" som den gikk etter. Det var som store "skyer" i sjøen rundt 5 meter nede, merkbart sterkere bilde en fra tang.

Som nevnt så har min sonar også denne "clear vu" funksjonen som vel består av at den bruker en høyere frekvens (200 khz?) som fanger opp mer men ikke går så dypt. Hvis jeg bare kunne finne noe makrell, så er jeg veldig spent på om den kan se dem :-)

Men  det er ikke alltid nok å finne makrellen. Den må være bitevillig også. Jeg har stått på brygga og sett makrellstimen uten å får et napp. Det blinket i makrell som krydde rett under beina mine i lang tid og jeg fikk ingen ting. Så når man har hatt bomtur behøver det ikke bety at det ikke er fisk.

Alias_Knagg skrev for 2 timer siden:

Det er interessant. Jeg vet ikke helt hva du mener med flue-aktig, kan du gi et eksempel?

Tenker du sånne?

image.png.16f0679fa8a059e2f27b1d51bfafe453.png

Ja det har jeg også hørt, men da vi fikk litt makrell her for to år siden så innbilte jeg meg at jeg kunne se "åtet" som den gikk etter. Det var som store "skyer" i sjøen rundt 5 meter nede, merkbart sterkere bilde en fra tang.

Som nevnt så har min sonar også denne "clear vu" funksjonen som vel består av at den bruker en høyere frekvens (200 khz?) som fanger opp mer men ikke går så dypt. Hvis jeg bare kunne finne noe makrell, så er jeg veldig spent på om den kan se dem :-)

Ja, jeg tenkte på ymse makrell-hekler med enkle fluer. Den du har bilde av ser fin ut. Jeg  foretrekker at fluene ikke er så store. 

Man kan definitivt se makrell med et moderne ekkolodd, men signalene blir ikke like sterke som fra fisk med flyteblære. 

NilsPils skrev 18 minutter siden:

Men  det er ikke alltid nok å finne makrellen. Den må være bitevillig også. Jeg har stått på brygga og sett makrellstimen uten å får et napp. Det blinket i makrell som krydde rett under beina mine i lang tid og jeg fikk ingen ting. Så når man har hatt bomtur behøver det ikke bety at det ikke er fisk.

Det er min erfaring også - den makrellen du kan se, kan være vanskelig å få. Tidvis ser man makrell gå i sirkel inne i båthavner. Den er ofte helt umulig å få på kroken. 

En gang kom vi over en slik stim i en bukt på svenskekysten. Jeg trodde barna skulle være siktet fangst, men alt av sluker ble neglisjert. Til slutt klarte jeg å lure én da jeg fant en liten våtflue i slukboksen, som jeg knøt over et lite søkke. 

TåT skrev for 3 timer siden:

Ja, jeg tenkte på ymse makrell-hekler med enkle fluer. Den du har bilde av ser fin ut. Jeg  foretrekker at fluene ikke er så store.

Det du og jeg synes er fint, er ikke nødvendigvis det samme fisken vil ha. Min erfaring (på Sørlandet) er at svarte kroker er overlegent det meste.

Kjør med sakte fart eller bare driv, slipp snøret helt nedom trekk opp igjen. På den måten får du fisket på ulik dybde og finner ut hvor dypt fisken går. 

Hvis du da treffer på makrell, kan utfordringen heller være å klare å slutte i tide.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...