Jump to content

sankthansaften


hschrde

Recommended Posts

Jeg lurer pŒ en ting. I almanakken min er sankthansaften pŒ mandag den 23, men sŒ vidt jeg kunne se sŒ er det mange som feiret i dag, l¿rdag 21! Er det den svenske midtsommernatt som smitter over til oss? Jeg mener Œ huske at svenskene feirer f¿r oss? Er det mange av dere som kommer til Œ dra ut pŒ mandagen, eller regner dere l¿rdagen som sankthansaften?

Link to post
Share on other sites

Sola snudde lørdag den 21. kl 2112 så da var vel St.Hansaften formellt sett på lørdag?

Svenskene har vært ganske smarte syntes jeg som legger den til nærmeste helg,det

burde kanskje vi også gjort?

Dagen i dag er  blitt ca 10 sekunder kortere allerede iht hva jeg leste på text tv.For første

gang på mange år gjør ikke det noe nå ser jeg frem mot å bytte ut den gamle grønne klumpen

med en nyere og sterkere grønn klump.

 

:headbang:

Link to post
Share on other sites

Er St.Hans formelt sett den dagen sola snur? Feierer vi ikke St. Hans etter en eller annen helgen og strengt tatt ikke etter når sola snur.

Forøvrig syne jeg svenkene har gjort dette på en grei måte for å få mest mulig ut av feiringen.

 

Vi tok forresten lokalarrangementet i går da det regnet på lørdag og vil regne igjen i dag (jeg bor rett utenfor Sandnes). Søndags ettermiddag var den eneste hvor det var varslet opphold. Fint vær på en slik kveld betyr for meg mer enn om det arrangeres den 21. eller 23.

Link to post
Share on other sites

Mener Πhuske at det nesten alltid er den 23. - to dager etter sommersolhverv.

 

Ser ut som om det feires litt ulikt, ja - bŒde fredag, l¿rdag, s¿ndag og mandag...

 

Grunnen til at jeg sp¿r, er sankthansaften for et par tre Œr siden som falt pŒ en l¿rdag med godt v¾r og bŒl utover hele fjorden. Har lyst pŒ en reprise, men i dag blir det torden og mange har vel allerede brent bŒlene - sŒ det fŒr nok bli et annet Œr...

Link to post
Share on other sites

Sankthans er 23.Juni!! Altså i dag/kveld!  :wink:

 

Derav båtkortesje og mengder av sankthansbål i kveld. Ihvertfall her i Sandefjord. Jeg for min del avlyser hele båtturen til fordel for grilling under partytelt hjemme i hagen! Årets høydepunkt er spolert, igjen! Møkkavær! :wink:

Link to post
Share on other sites

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Sitter tørt og varmt hjemme og kikker på live webcam fra kontorvinduet mitt i sandefjords-fjorden Det er ikke en båt på vannet!  :wink: Ble det overhodet noe av båtkortesjen? Det er ihvertfall første gang på MANGE år siden fjorden har vært så tom på Sankthans!!  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...