Jump to content

Lavt turtall og mistet 10 knop, aqad40

orrskar 27

Recommended Posts

Mistet plutselig turtall og fart på min orrskär 27 med aqad40 og 280 drev.

Prøvde alt som er og var mulig og sjekke ingen endring. Kjøpte en annen motor og satte inn men fortsatt max 3200 omd og max 13 knop . Tidligere var båten lett oppi 23 knop.  Noen som har tips til hva dette kan være?

Skjedde droppet i fart plutselig? Byttet du turbo på gammel motor før du byttet motor?

Er drevet det samme? Er propell sjekket? 

Hva var maks turtall før? 3650?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 20 timer siden:

Skjedde droppet i fart plutselig? Byttet du turbo på gammel motor før du byttet motor?

Er drevet det samme? Er propell sjekket? 

Hva var maks turtall før? 3650?

Husker ikke helt hva som skjedde den gang, er  snart 2 år siden . Byttet turbo ja og satte inn turbotrykksmåler, og turteller måtte jeg bytte da den gamle var defekt.

Sjekket diesel tilførsel.  Kjøpte fabrikk ny propell.  Sjekket ventiljustering.  Eneste jeg ikke sjekket på gammel motor var dieselpumpe da det ville kostet over 10 000 kr. Kom over motor med instrumenter, drev kabler,, ja absolut alt til en grei pris , byttet motor og instrumenter som fulgte med unntatt transom og drev. Fortsatt max 3200 omd og 13 knop

Hva var maks turtall før?

Har du sjekket turtall med ekstern måler? 

Har du kontrollert at gasswire drar gasshendel nede på dieselpumpen til maks? (Bare for å utelukke at gasswire/ gasshendel er årsaken)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Kan høres litt dumt ut, men spør: Har du prøvd å kjøre med motorluken åpen? (For å sjekke at det ikke har skjedd noe som stopper lufttilførsel)

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Hva var maks turtall før?

Har du sjekket turtall med ekstern måler? 

Har du kontrollert at gasswire drar gasshendel nede på dieselpumpen til maks? (Bare for å utelukke at gasswire/ gasshendel er årsaken)

Gassvajer er sjekket. Ikke sjekket med ekstern turteller men er rart at ny og gammel motor oppfører seg likt.

Jeg måtte som sagt skaffe turteller til forrige motor når disse problemene kom da den som var der når jeg overtok båten ikke virket.  Måtte jo ha noe og jobbe utifra ?.og selv etter motorbytte og instrumenter som fulgte med,,samme symptomer ?

hanto1 skrev 8 minutter siden:

Prøvd med ekstern dieseltank med fall ned til motoren, har du rusk i stigerøret eller tanken kan det hindre nødvendig flow. Evt suger litt falsk luft. Da hjelper det lite med ny motor. .

Har prøvd med 5 liters dunk rett på matepumpe 

index skrev for 5 timer siden:

Sikker på at du fikk riktig propell når du byttet?

samme problem med gammel 

Førstefender skrev On 29.7.2023 at 18.36:

Hva har du sjekket da?

Nærliggende å tro det har skjedd noe med propell/drev.

Sjekket ventiljustering, dieseltilførsel byttet turbo på forrige motor,  byttet propell 

orrskar 27 skrev Just now:

samme problem med gammel 

Da kan jeg ikke se for meg annet enn enten en alvorlig motstand i drevet eller en skikkelig tareskog under båten. Om det er drevet så varer det nok uansett ikke lenge . 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...