Jump to content

Motorstopp Volvo penta kad 43 etter få minutter «rytmisk» fusking


Albatroz

Recommended Posts

Hei 

nest siste dag av båtferien…ligger strandet på Ula etter motorstopp med barn og kone og litt hast med å komme oss hjem 😥. Håper på hjelp!

 

Hadde kjørt et par timer i 20knop, nærmet oss havn og Kjørte i 6knop i 10 minutter. Alt normalt. merket at motoren fusket litt i noen minutter. Gikk med normal lyd i noen sekunder, for så å endre litt karakter - lyd som om nesten mistet noe turtall og tror også den mistet litt kraft 2-4 sekunder. Dette repeterte seg over et minutt eller to før motoren stoppet stille. Var likt uavhengig av om jeg gasset litt mer på. Var ulikt følelsen når man går tom for diesel (skal ha rikelig) at det var taktfaste endringer over mer tid enn den mer plutselige surklingen og hostingen og harkingen før stopp når man går dieseltom.  Alle filtre skiftet før sesongen. Dieselen i «koppen» på Grovfilteret der helt krystallklar ut. Luftfilteret ser bra ut. 
ingen synlige lekkasjer. Ideer? 

Link to post

Takk, kdb! Dette er aktuelt selv om grovfilteret ser helt fint ut?og  Kan grovfilteret være tett selv om dieselen i koppen ser helt fint ut? Og: dersom jeg får av dieselfilteret - vil det være tydelig å se at det er tett? Hvordan renser man det evt? Har ikke ekstra filter med ser jeg. Takknemlig for svar 

Link to post

Klar diesel i koppen er ikke noen sikker indikasjon på at grovfilteret ikke er tett . . .

 

Når du nevner glassbolle regner jeg med at du har et Racorfilter eller tilsvarende . .? Jeg hadde en lignenede episode for et par år siden. Det viste seg å være en liten bit plastfolie som satt fast i tilbakeslagsventilen i Racorfilteret. Det er et svakt punkt i Racorfilteret som ikke alle er klar over, selv om plastfolie neppe er vanlig dieselforurensing. Det tok litt tid før vi fant ut det . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Hei, takk til alle - ingen indikasjon på trøbbel med kjøling. Filtre skiftes hvert år men jeg må innrømme at jeg ikke er helt overbevist om grovfilteret. Det ser ut til å kunne ha sittet på noe lengre spør du meg. Legger ved bilde av det. Ellers er det søndag og jeg har ikke ekstra filtre i båten - burde sikkert hatt det - så da anser jeg sjansene for å fikse på stedet nå som rimelig vanskelig og det blir nok buss hjem og en strafferunde tilbake etterhvert…?  

AC1B60FF-6C09-42CE-B0CE-C8E2F276D4A6.jpeg

Link to post

Hvis du kjørte hjemover i går var det kanskje fremdeles en del dønninger som gjorde at dieselen kan ha skvalpet i tanken? 

 

Når du ligger i plan så legger jo dieselen seg akterover,  og når du sakker av så legger dieselen seg litt annerledes i tanken. Dermed kan det være derfor feilen oppstod først etter å ha kjørt sakte noen minutter.

 

Et par timer i 20 knop tilsier også at det er mer plass til skvalping (og riste løs dritt i tanken).

 

Sett familien i land med ett eller annet koselig gjøremål et par timer (mine liker i alle fall ikke diesellukt), og sjekk grovfilteret. Da får du sett om tett filter er sannsynlig feil eller ikke.

 

Det kan også være noe i tanken som har tettet sugerøret / stigrøret. Det kan arte seg likt tett dieselfilter. 

 

Jeg koplet en gang fra dieselslangen (fra filter) og blåste inn i tanken. Var tett, men blåste hardere og til slutt løsnet det. Endte opp med at jeg måtte vaske tanken, for det var mye grums i den som virvlet opp ved kjøring i en del sjø med 1/3 full dieseltank.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg hadde CAV-filter i min båt, men har byttet til et vaskbart filter. CAV-filteret bruker jeg nå for å pumpe/rense tanken hvis jeg skulle få dieseldyr eller andre urenheter i tanken. Jeg har derfor liggende et par slike filterelementer i båten min nå, i Skjellvika. Det er 19 km fra Ula marina iflg Google. 

Link to post
Hulda skrev for 6 timer siden:

Ref. forklaring fra @Ove T, personlig er ikke videre imponert over disse filtrene. Jeg har montert Racor og hva-det-nå-heter-igjen som sender tankinnholdet ned i bollen, før dieselen går gjennom filterelementet. 

CAV-filter bör bytas mot något bättre t.ex Racor 500 FG där skräpet hamnar i botten först och där insatsen lätt går att byta utan att behöva lufta och man slipper hålla på med flera packningar. På CAV-filter kan man byta anslutningarna och sätta tvärs emot vad pilarna visar, då hamnar skräpet först i botten, varför pilarna sitter som dom gör kan man undra. Bör ändå bytas.

Hälsningar Ove

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...