Albatroz Startet 29.Juli.2023 Del på Facebook Startet 29.Juli.2023 Hei nest siste dag av båtferien…ligger strandet på Ula etter motorstopp med barn og kone og litt hast med å komme oss hjem 😥. Håper på hjelp! Hadde kjørt et par timer i 20knop, nærmet oss havn og Kjørte i 6knop i 10 minutter. Alt normalt. merket at motoren fusket litt i noen minutter. Gikk med normal lyd i noen sekunder, for så å endre litt karakter - lyd som om nesten mistet noe turtall og tror også den mistet litt kraft 2-4 sekunder. Dette repeterte seg over et minutt eller to før motoren stoppet stille. Var likt uavhengig av om jeg gasset litt mer på. Var ulikt følelsen når man går tom for diesel (skal ha rikelig) at det var taktfaste endringer over mer tid enn den mer plutselige surklingen og hostingen og harkingen før stopp når man går dieseltom. Alle filtre skiftet før sesongen. Dieselen i «koppen» på Grovfilteret der helt krystallklar ut. Luftfilteret ser bra ut. ingen synlige lekkasjer. Ideer? Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 29.Juli.2023 Del på Facebook Svart 29.Juli.2023 Tett dieselfilter, hadde sjekket dette først. Sitér dette innlegget Link to post
Albatroz Svart 29.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2023 Takk, kdb! Dette er aktuelt selv om grovfilteret ser helt fint ut?og Kan grovfilteret være tett selv om dieselen i koppen ser helt fint ut? Og: dersom jeg får av dieselfilteret - vil det være tydelig å se at det er tett? Hvordan renser man det evt? Har ikke ekstra filter med ser jeg. Takknemlig for svar Sitér dette innlegget Link to post
Halvlitern Svart 29.Juli.2023 Del på Facebook Svart 29.Juli.2023 Har du sett noe unormal temperatur? Kan jo også være indikasjoner på noe som har plutselig tettet seg delvis på eksosutløpet. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 29.Juli.2023 Del på Facebook Svart 29.Juli.2023 Racor filter kan hvertfall gå tett uten skit i glassbolle, har selv erfart det. Hvilken type har du? Filter blir gjerne sorte innvendig når de er tett. Rens av engangsfilter er nok vanskelig. Er finfilter på motor byttet? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.Juli.2023 Del på Facebook Svart 29.Juli.2023 Klar diesel i koppen er ikke noen sikker indikasjon på at grovfilteret ikke er tett . . . Når du nevner glassbolle regner jeg med at du har et Racorfilter eller tilsvarende . .? Jeg hadde en lignenede episode for et par år siden. Det viste seg å være en liten bit plastfolie som satt fast i tilbakeslagsventilen i Racorfilteret. Det er et svakt punkt i Racorfilteret som ikke alle er klar over, selv om plastfolie neppe er vanlig dieselforurensing. Det tok litt tid før vi fant ut det . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Albatroz Svart 30.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2023 Hei, takk til alle - ingen indikasjon på trøbbel med kjøling. Filtre skiftes hvert år men jeg må innrømme at jeg ikke er helt overbevist om grovfilteret. Det ser ut til å kunne ha sittet på noe lengre spør du meg. Legger ved bilde av det. Ellers er det søndag og jeg har ikke ekstra filtre i båten - burde sikkert hatt det - så da anser jeg sjansene for å fikse på stedet nå som rimelig vanskelig og det blir nok buss hjem og en strafferunde tilbake etterhvert…? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2023 Del på Facebook Svart 30.Juli.2023 Hvis du kjørte hjemover i går var det kanskje fremdeles en del dønninger som gjorde at dieselen kan ha skvalpet i tanken? Når du ligger i plan så legger jo dieselen seg akterover, og når du sakker av så legger dieselen seg litt annerledes i tanken. Dermed kan det være derfor feilen oppstod først etter å ha kjørt sakte noen minutter. Et par timer i 20 knop tilsier også at det er mer plass til skvalping (og riste løs dritt i tanken). Sett familien i land med ett eller annet koselig gjøremål et par timer (mine liker i alle fall ikke diesellukt), og sjekk grovfilteret. Da får du sett om tett filter er sannsynlig feil eller ikke. Det kan også være noe i tanken som har tettet sugerøret / stigrøret. Det kan arte seg likt tett dieselfilter. Jeg koplet en gang fra dieselslangen (fra filter) og blåste inn i tanken. Var tett, men blåste hardere og til slutt løsnet det. Endte opp med at jeg måtte vaske tanken, for det var mye grums i den som virvlet opp ved kjøring i en del sjø med 1/3 full dieseltank. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 30.Juli.2023 Del på Facebook Svart 30.Juli.2023 Hvis filteret er like misfarget på innsiden som på utsiden, vil jeg tro at det ikke har vært skiftet i år. Din observasjon er symtomatisk for tett dieselfilter, blant annet. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.Juli.2023 Del på Facebook Svart 30.Juli.2023 Jeg ville absolutt sjekket for grums i tanken (hvis mulig). Og så ville jeg skiftet det filteret og prøvd å starte igjen. Men jeg ville ikke lagt ut på tur uten å ha sjekket tanken. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ove T Svart 30.Juli.2023 Del på Facebook Svart 30.Juli.2023 Du har ett CAV filter,om det är kopplat enligt pilarna lägger sig föroreningarna på toppen av filtret och du har bara rent bränsle i koppen, vatten tar sig förbi och hamnar i koppen men inte föroreningar. Hälsninga Ove Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Juli.2023 Del på Facebook Svart 30.Juli.2023 Ref. forklaring fra @Ove T, personlig er ikke videre imponert over disse filtrene. Jeg har montert Racor og hva-det-nå-heter-igjen som sender tankinnholdet ned i bollen, før dieselen går gjennom filterelementet. Sitér dette innlegget Link to post
Pedaltom Svart 30.Juli.2023 Del på Facebook Svart 30.Juli.2023 Jeg hadde CAV-filter i min båt, men har byttet til et vaskbart filter. CAV-filteret bruker jeg nå for å pumpe/rense tanken hvis jeg skulle få dieseldyr eller andre urenheter i tanken. Jeg har derfor liggende et par slike filterelementer i båten min nå, i Skjellvika. Det er 19 km fra Ula marina iflg Google. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 30.Juli.2023 Del på Facebook Svart 30.Juli.2023 Hulda skrev for 6 timer siden: Ref. forklaring fra @Ove T, personlig er ikke videre imponert over disse filtrene. Jeg har montert Racor og hva-det-nå-heter-igjen som sender tankinnholdet ned i bollen, før dieselen går gjennom filterelementet. CAV-filter bör bytas mot något bättre t.ex Racor 500 FG där skräpet hamnar i botten först och där insatsen lätt går att byta utan att behöva lufta och man slipper hålla på med flera packningar. På CAV-filter kan man byta anslutningarna och sätta tvärs emot vad pilarna visar, då hamnar skräpet först i botten, varför pilarna sitter som dom gör kan man undra. Bör ändå bytas. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.