Jump to content

Finnmaster 501, 40hk 4-takt er for tung


Garrian

Recommended Posts

Hei,

 

Fikk tak i en 40hk firetakter til min Finnmaster 501 som har stått lenge uten maskin. Fikk sjøsatt denne i går, og ettersom denne maskinen er veldig tung, så tar båten inn vann gjennom selvlensingen, selv uten passasjerer og nesten tom bensintank.

 

Så, er usikker på hva jeg burde gjøre videre nå. Har satt en propp i selvlensingen foreløpig. 
 

Hva ville dere gjort her? Vurderer å blende av selvlensingen permanent, og lage til automastisk lensepumpe.

 

Setter stor pris på alle tips 😁

Link to post
Share on other sites

til nye forumbrukere , jo bedre beskrivende tittel du lager på tråden , jo større sjanse for å få gode svar på det man spør om.  Se  https://baatplassen.no/i/terms#baatforumet

 

Hvilken 40hk er det du har satt på?    De tyngste i det segmentet bikker vel fort 100 kg, mens en typisk 2t 25hk som båten ble bygd for veier en plass rundt 50.

Hvordan er båten å kjøre med den motoren på? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Du kan enkelt tette selvlensingen permanent ved å bruke en passende kork og Tec7 rundt denne. Da er den enkel å fjerne mekanisk etterpå (gjenopprette selvlensing) hvis det er ønskelig med en annen motor.

 

Har gjort det på min, og det er enkelt og fint. Kork må settes på fra utsiden  for da vil vanntrykket hjelpe Tec7. 

 

Både selvlensing og automatisk lensepumpe må ettersees med jevne mellomrom,  spesielt på regnværsdager der det regner mye. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Den virker ikke. Man tetter permanent slik trådstarter spurte etter. 

 

Det er derfor automatisk elektrisk lensepumpe trengs. Den må også ettersees.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...