NilsPils Startet 30.Juli.2023 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2023 Jeg drar i gang denne igjen, men gjør den uavhengig av årstall. Jeg synes vi ikke behøver å starte nå tråd hvert år . . Sesongen nærmer seg og jeg har allerde inspisert og klargjort teinene. Alle har blitt merket med navn og adresse. Jeg stripset merket på innsiden, så de ikke så lett kan bli revet av. Nå er det om å gjøre å hanke inn makrell. Makrellfisket ser jeg som en hyggelig del av forberedelsene. Jeg har vært fraværende på hummerfeltet et par sesonger. Men nå kribler det allerede etter å få teinene ut. Det blir derfor litt krabbefiske i august og september som innledende manøver. For meg er det nytt av året at Saowanee, som før lå i Hankøsundet, nå ligger i Oslo. Spørsmålet som melder seg er da hvor jeg skal sette teiner. Jeg ser to mulige løsninger. Enten leie en plass i ytre Oslofjord, Hankø - Hvalerområdet, for en drøy måneds tid eller sette teiner innerst i Oslofjorden mellom Oslo og Drøbak. Det siste er litt fristende, da jeg der kan påregne smulere farvann. Jeg er egentlig litt lei av mye dårlig vær og høy sjø ytterst i fjorden sent på høsten. Spørsmål: Er det noen her som har erfaring med teinefiske innenfor Drøbak? Fortrinnsvis etter hummer, men eventuelt også krabbe og sjøkreps. Jeg pratet med en kar for en uke siden som fotalte at han hadde fått kjempestore taskekrabber på vestsiden av Nesoddlandet. Før het det seg at det ikke fantes krabbe innenfor Drøbak. For meg kunne det passe veldig bra og reise mellom for eksempel Oslo og Dragsund og røkte teiner under veis. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 31.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2023 Da har jeg endret tittelen fra "Hummerfiske" til "Teinefiske". Da blir den også mer sesonguavhengig. Ellers er jeg stadig spent på høre fra noen som måtte fiske med teiner innerst i Oslofjorden, dvs. innenfor Drøbak. Jeg ser en del blåser når jeg passerer på høsten. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 18.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2023 Da tiden nærmersg, tar jeg opp denne igjen. I år har jeg tenkt å delta i hummerfisket igjen, og det ser ut til å bli i Østfoll/Fredrikstadområdet som før. Teinene er forskriftsmessig merket og klargjort etter alle forskrifter. Krepseteinene er også klare, Jeg regner med å ta et par fisketurer til før oktober, men har dårlig erfaring hittil i år. Problemet er at det er dårlig med makrell i saltdunken hittil. Jeg var dessuten litt opptatt med andre ting i sommer enn makrellfiske. Spørsmålet er da alternativ åte (til en overkommelig pris). . . . ? Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 19.September.2023 Link til dette innlegget Svart 19.September.2023 Finnes det et fiskemottak i nærheten mon tro? I så fall hender det man kan få kjøpt frossen makrell av lavere kvalitet hos disse. Dvs det som har blitt sortert ut som lite salgbart til konsum. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 19.September.2023 Link til dette innlegget Svart 19.September.2023 Her er ca prisleie https://webshop.okmarine.no/sesongprodukter-1?size=24 Link to post
Komodo Svart 19.September.2023 Link til dette innlegget Svart 19.September.2023 600 kr for 20 kg frossen makrell på Egersund Trål i Utgårdskilen (Hvaler). For min del har jeg ikke fått fisket noe agn, kan se ut som om det ikke blir hummerfiske på meg i år. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 20.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2023 Det ser ut til å bli få deltakere på hummerfeltet i år . . ? Selv Komodo vurderer å stå over. Jeg har stor lyst til å være med i år da jeg stod over i fjor. Vi er to deltakere på båten min med 5 teiner hver. Da ser det ut til å bli å renske fryserne for gammel fisk først, prøve et par fisketurer innen 1. oktober og så vurdere å kjøpe frosset makrell eller noe annet. Før om årene har vi også hatt fiskelykke i løpet av hummersesongen. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 20.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2023 Da fikk jeg følgende forløsende ord fra styrmannen: Makrell til 25 - 30 kroner kiloen er vesentlig billigere enn den du fisker selv . . . Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
pipe Svart 20.September.2023 Link til dette innlegget Svart 20.September.2023 NilsPils skrev On 20.9.2023 at 12.58: Makrell til 25 - 30 kroner kiloen er vesentlig billigere enn den du fisker selv . . . Vis hele sitatet Ja,det samme kan sies om to hummere i fiskedisken til kr 1200,- Tenkte å kjøre det sporet i år. Ikke like gøy men veldig tids besparende. Link to post
NilsPils Svart 20.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2023 Det later til at det er mange som planlegger å følge det sporet i år, da det ikke er mye respons her. Kan dårlig makrellfiske være en medvirkende årsak . . ? Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 20.September.2023 Link til dette innlegget Svart 20.September.2023 NilsPils skrev On 20.9.2023 at 19.32: Det later til at det er mange som planlegger å følge det sporet i år, Vis hele sitatet Men da blir det jo mer hummer på deg Nils Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 21.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2023 Komodo skrev On 20.9.2023 at 22.18: Men da blir det jo mer hummer på deg Nils Vis hele sitatet Det gjenstår å se . . Men jeg er optimist av natur . . . Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 21.September.2023 Link til dette innlegget Svart 21.September.2023 NilsPils skrev On 20.9.2023 at 12.58: Makrell til 25 - 30 kroner kiloen er vesentlig billigere enn den du fisker selv . . . Vis hele sitatet Det er det i alle fall ingen tvil om. Den dyreste fisken er den du fisker selv! Men så får du en båttur på kjøpet da, det hjelper jo litt...;-) "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 21.September.2023 Link til dette innlegget Svart 21.September.2023 Er forsiktig optimist her på Sørlandet, leppefiskere har de senere år rapportert økende mengde småhummer som bifangst ( fordobling på få år ) Dette i kombinasjon med færre fiskere kan jo gi bedre fangster på sikt, men hummerbestanden er fremdeles lav her. Alt er kart for kvalitetstid på søen. Link to post
NilsPils Svart 21.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2023 index skrev On 21.9.2023 at 8.39: Det er det i alle fall ingen tvil om. Den dyreste fisken er den du fisker selv! Men så får du en båttur på kjøpet da, det hjelper jo litt...;-) Vis hele sitatet Og vi gamlinger får bekreftelse på at det fremdeles er liv i oss . . . Målsetningen er 20 lovlige hummere og masse krabbe i løpet av oktober. Vi får se . . . Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 21.September.2023 Link til dette innlegget Svart 21.September.2023 NilsPils skrev On 21.9.2023 at 9.53: Og vi gamlinger får bekreftelse på at det fremdeles er liv i oss . . . Vis hele sitatet Vi trenger å luftes iblant. Sånn er det bare. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
lurvetass Svart 5.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2023 Hvordan går det med dere som fisker hummer? Ble helt stille i denne tråden? Hilsen Lurvetass Link to post
hanto1 Svart 5.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2023 Økte fangster på Sørlandet, noe som er positivt og vi føler bestanden er på vei opp. Veldig mange fikk ca en halv hummer pr teine på første trekk & medregnet rognhummer / over/undermåls fikk relativt mange en stk pr. teine Dette var fangster vi bare kunne drømme om for 10-15 år siden. Link to post
nomen Svart 5.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2023 Jeg hørte på radioen det er 30 000 registrerte hummerfiskere i år, det er forventet at de fisker opp 2-300 000 hummer. Det værste er at de forventer at 14000 teiner vil bli mistet. Jeg kaster inn en fakkel her, kan vi holde på slik? Jeg tviler på at hummerfisket er en viktig del av økonomien til så mange menneskerat vi bør tillate dette i slikt omfang i fremtiden. Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
hanto1 Svart 5.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2023 Antallet registrerte hummerfiskere har sunket mye i Agder, fra ca 11000 i 2017 til ca 5300 i 2023. Dagens redskap har både råtnetråd og rømningshull så spøkelsesfiske er strekt redusert på lovlig redskap. Teiner på bunnen er jo et probem, men om folk melder inn mistet redskap så kjører jo flere aktører opprydningstokt på bunnen. Fordelen med opprydning av hummerteiner kontra garnlenker er at de fleste teiner står på "grunt" vann og er tilgjenngelig for dykkere. Link to post
index Svart 5.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2023 nomen skrev On 5.10.2023 at 11.16: Det værste er at de forventer at 14000 teiner vil bli mistet. Vis hele sitatet At hver andre fisker mister en teine høres da ikke mye ut? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pappa_wolf Svart 7.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2023 Jeg har vært med på mitt første hummerfiske i år. Og må si at det ga mersmak. En kompis lurte på om jeg kunne hjelpe han, da kona måtte jobbe. Steppet opp, og har hatt noen flotte dager på fjorden. Så nå sitter man og saumfarer finn etter billige teiner, og annet moro Link to post
NilsPils Svart 7.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2023 pappa_wolf skrev On 7.10.2023 at 6.16: Jeg har vært med på mitt første hummerfiske i år. Og må si at det ga mersmak. En kompis lurte på om jeg kunne hjelpe han, da kona måtte jobbe. Steppet opp, og har hatt noen flotte dager på fjorden. Så nå sitter man og saumfarer finn etter billige teiner, og annet moro Vis hele sitatet Jeg kjøpte en hummerteine hos Jula i år. Ca 800 kroner mot ca. 1200 hos andre for tilsvarende teine. Den noen cm. kortere, men ellers grei. Desverre henger teinene mine fremdeles på garasjeveggen. Det ble ikke noe hummerfiske på meg i år heller, grunnet et par uheldige omstendigheter. Men som uhelbredelig optimist regner jeg med å være tilbake neste år . . . Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 7.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2023 NilsPils skrev On 7.10.2023 at 9.09: Jeg kjøpte en hummerteine hos Jula i år. Ca 800 kroner mot ca. 1200 hos andre for tilsvarende teine. Den noen cm. kortere, men ellers grei. Vis hele sitatet Har ikke studert den, men ser at enkelte av de billigere teinene ikke holder helt den samme standarden som Carapax teinene. Det går på f.eks. hvordan kalvene er, tykkelsen på notlin som er brukt mm. Ser at Carapax teiner på 9 kg nå koster 1299,- på Stokken. https://nettbutikk.stokken.no/p/13204/hummerteine-med-2-innganger-og-soverom Her er en litt billigere variant fra OK Marine. Står at den veier 9kg den også, men i url-en står det 8kg... https://webshop.okmarine.no/hummerteine-krabbeteine-8kg NilsPils skrev On 7.10.2023 at 9.09: Desverre henger teinene mine fremdeles på garasjeveggen. Det ble ikke noe hummerfiske på meg i år heller, grunnet et par uheldige omstendigheter. Men som uhelbredelig optimist regner jeg med å være tilbake neste år . . Vis hele sitatet Det var kjedelig Nils! Jeg hadde egentlig slått fra meg å fiske noe i år da jeg har fått motorhavari på dykke/fiske-jolla, men fikk tilbud om å være med en bekjent ut og trekke. Så da ble det til at jeg satte ut noen teiner allikevel. Vi har trekt tre ganger, og fangstene har vært bra Har også hørt om mange andre som har fått gode fangster i år. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 7.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2023 Komodo skrev On 7.10.2023 at 9.39: Har også hørt om mange andre som har fått gode fangster i år. Vis hele sitatet Det har jeg også. En som setter teiner langt innafor Drøbak meldte om 18 stykker på to dager på 8 teiner og tre eller fire trekk. Men for meg er det negativt at det ikke følger med store krabber også så langt inne i fjorden. Riktignok er det meldt om noe taskekrabbe ved Nesoddlandet. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn