Jump to content

Teinefiske. Samletråd for erfaringer og innspill.


NilsPils

Recommended Posts

NilsPils skrev 24 minutter siden:

Men for meg er det negativt at det ikke følger med store krabber også så langt inne i fjorden. Riktignok er det meldt om noe taskekrabbe ved Nesoddlandet.

Du får hente opp noen kasser med krabbe på Tisler og sette dem ut inne i fjorden. De krabbene ser ut til å formere seg noe voldsomt :giggle: 

Link to post
Share on other sites

Artikkel om hummerfisket i Fredrikstad Blad i dag

 

https://www.f-b.no/tusenvis-av-hummertener-i-sjoen-na-enda-flere-driver-spokelsesfiske-hele-aret/s/5-59-3090276

 

Denne uken åpnet hummerfisket, med opp mot 10.000 tener i sjøen utenfor Hvaler og Fredrikstad. På bunnen er det fra før av trolig enda flere tapte tener.

 For abonnenter

– Torsdag var det «kanonväder», og vi så mange ute på sjøen, som koste seg i det fine været. Da ble det nok dratt mange tener, sier skipsleder for redningsskøyta på Skjærhalden, Johan Leandersson.

Fikk nesten én hummer per tene

Fredriksstad Blad har snakket med en onsing som var ute ved Nordre Missingene torsdag:

– Jeg satte ti tener. Fikk sjekket ni av dem i går. I de ni tenene var det 16 humre. Åtte av dem var enten under minstemål (25 cm), over maksmål (32 cm) eller hadde rogn, sier han.

– De ble kastet ut igjen, men åtte på ni tener er utrolig – det har jeg aldri opplevd før, meldes det fra Onsøy.

Vår fisker er én av 943 i Hvaler og Fredrikstad kommuner som har registrert seg som hummerfiskere. Nesten alle er som han fritidsfiskere og kan fiske med inntil ti tener hver i sjøen.

Det betyr nesten 10.000 tener til sammen – bare i de to kommunene.

Yrkesfiskere kan fiske med inntil 100 hummertener i sjøen.

Hos Brødrene Skogen i Engelsviken går hummerne levende i kum denne uken.

– Her ute i Engelsviken er det bare hobbyfiskere igjen. Vi har et par leverandører, en yrkesfisker fra Vestfold og en fra Hvaler, sier Nils Johan Skogen, som også kan fortelle at fiskeren fra Hvaler leverte 60 hummer forleden dag fra 90 tener.

– 890 kroner per kilo

– Vi har fortsatt en del igjen som går i kummen her hos oss, men jeg regner med at de blir solgt i løpet av helgen. Folk er kanskje litt mer forsiktige i disse tider, sier han.

Planlegger du hummerlag i helgen, må du ut med 890 kroner per kilo hos Brødrene Skogen.

– Utover i sesongen vil vi få inn hummer fra flere leverandører, mener Skogen.

Minsteprisen til fiskeren er 340 kroner per kilo.

– Men det er det ingen som betaler, sier han.

Selv vil Skogen ikke si hva han betaler for hummeren.

– Fjorden full av blåser

Fiskeridirektoratets patruljebåt «Frey» var på tokt langs Skagerrak-kysten og i Oslofjorden i dagene rundt åpningen av årets hummerfiske.

Det meldes om lite bruk i sjøen i dagene før hummerfisket åpnet 1. oktober, men straks fisket åpnet, kom det store mengder tener i sjøen.

«Ytre deler av Oslofjorden ble fort full av blåser» heter det derfra.

– Det generelle inntrykket er at folk stort sett har orden på regelverket og fisker lovlig.

Stor fangst for små fiskere

En av dem er Kråkerøy-mannen Lars Martin Skovly. To ganger denne uken har han vært ute og sett til hummertenene sine.

Den siste gangen fikk døtrene Vilja Annie (5) og Olivia (3) være med pappa – og da ble det storfangst i Kråkerøy-holmene:

– Fjorden full av blåser

Fiskeridirektoratets patruljebåt «Frey» var på tokt langs Skagerrak-kysten og i Oslofjorden i dagene rundt åpningen av årets hummerfiske.

Det meldes om lite bruk i sjøen i dagene før hummerfisket åpnet 1. oktober, men straks fisket åpnet, kom det store mengder tener i sjøen.

«Ytre deler av Oslofjorden ble fort full av blåser» heter det derfra.

– Det generelle inntrykket er at folk stort sett har orden på regelverket og fisker lovlig.

Stor fangst for små fiskere

En av dem er Kråkerøy-mannen Lars Martin Skovly. To ganger denne uken har han vært ute og sett til hummertenene sine.

Den siste gangen fikk døtrene Vilja Annie (5) og Olivia (3) være med pappa – og da ble det storfangst i Kråkerøy-holmene:

 

Søstrene Vilja Annie (5) og Olivia (3) Westgaard Skovly fra Kråkerøy fikk tolv hummer på ett trekk. Pappa Lars Martin Skovly kan fortelle at tre av de 12 var rognhummere og måtte ut i sjøen igjen. Avbildet er også to hummere fra ett tidligere trekk. Foto: Privat 

 

 

Pappa Lars Martin har allerede kokt og fryst fangsten, siden han ikke kunne bruke sanke-tene:

– Flere krabber hadde allerede dødd i sanke-tena som hadde problemer med for mye ferskvann.

Store bøter for små hummere

Fiskeridirektoratet skriver at «Frey» gjorde noen beslag.

– Det vil bli innlevert anmeldelser med bakgrunn i beslagene, sier seniorinspektør Roy Rasmussen ombord i «Frey» til samme kilde.

Blir du anmeldt, er politiet lite smidig når bøtes skal skrives ut:

 

Å miste redskap er ikke straffbart, selv om konsekvensene kan bli store.

Fritidsfiskeren fra Onsøy Fredriksstad Blad snakket med tidligere i saken, fikk bare sjekket ni av ti tener.

Fikk tenetauet i propellen

– Vi fikk tauet til den ene tena i propellen. Tauet ble kappet, og vi må vende tilbake og sokne etter tena, sier han.

Om vår fisker da ikke finner tena og klarer å få den opp, slutter denne seg til armadaen av hummertener som bedriver «spøkelsesfiske».

 

I juli i år snakket Fredriksstad Blad med dykkeren Birger James-Olsen.

– Tapte tener utgjør en ond sirkel. Den fanger hele tiden. Fisken dør i teinen og omdannes til åte som trekker ny fisk til seg, og slik går syklusen i årevis.

 

Tapte tener fisker mye hummer

De siste årene er det plukket opp 5.000 tapte tener bare i de fire store nasjonalparkområdene i Oslofjorden og Arendal.

1.500 av dem i Ytre Hvaler Nasjonalpark.

– Men det ligger igjen ufattelig mye, sier prosjektleder og forsker ved Havforskningsinstituttet, Alf Ring Kleiven.

Mye mer hummer før

I et debattinnlegg i dn.no skriver han denne uken at hovedårsaken til at den norske hummerbestanden er så lav, er det omfattende fisket.

 

På 1930-tallet leverte yrkesfiskere alene på toppen nærmere 80 tonn hummer i Østfold. En hummer på minstemålet veier omkring en halv kilo. Det ble fisket hummer tilsvarende opp mot 150.000 hummere på minstemålet i 30-årene.

Fordelt på de 1448 hummerfiskerne fra kystkommunene i Østfold som registrerte seg før årets hummersesong tok til, vil en slik totalfangst tilsvare om lag 100 hummere på minstemålet – på hver fisker.

Fredet i 15 år – fem ganger så mye hummer

– Dette ser vi tydelig i fredningsområder for hummer, sier han.

 

Området rundt Kvernskjær, ytterst i Løperen, var et av de første «hummerreservatene» i Norge.

– Her er det kun lov å fiske med stang og snøre, ingen teiner, og dermed går hummeren fri. Etter femten år med fredning, har antall kilo hummer vi får i teinene på feltundersøkelsene våre økt med 500 prosent skriver Alf Ring Kleiven.

Vår fisker i Onsøy trøster seg med at den foreløpig tapte tena er utstyrt med råtnetråd.

– Dette ble påbudt å bruke i tenene i 2017. Tråden skal normalt vare en sesong og gå i oppløsning etter maks fem måneder i sjøen. Da åpner tena seg og den fisker ikke lenger effektivt, forteller han.

 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 6 timer siden:

 

Denne fra Biltema fungerer også utmerket.

Veier 9 kg.

Solid teine. Holder i mange år.

 

 

Jeg har en sånn også. Jeg lker ikke de fluktåpningene. Det er ikke så enkelt å skifte fra hummer til krabbe og tilbake igjen. . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 6 timer siden:

Du får hente opp noen kasser med krabbe på Tisler og sette dem ut inne i fjorden. De krabbene ser ut til å formere seg noe voldsomt :giggle: 

Ja hvorfor ikke. Kan hive noen uti når jeg drar forbi neste gang . .

 

Noen mener at både hummer og krabbe tar seg opp fordi torsken er borte . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 12 timer siden:

Jeg har en sånn også. Jeg lker ikke de fluktåpningene. Det er ikke så enkelt å skifte fra hummer til krabbe og tilbake igjen. . .

 

Nei disse fluktåpningene er ikke så greie å skifte fra hummer til krabbe. Jeg har derfor fjernet den minste ringen for godt, og bruker den største åpningen (8omm) både til krabbe og hummer. Tror det har meget minimal innvirkning på fangsten (men vet det selvfølgelig ikke sikkert). De fisker godt, både krabbe og hummer.

Link to post
Share on other sites

Kan dere fortelle meg hvorfor det brukes så små blåser? Er det av økonomiske årsaker? Er det fordi teinene som brukes er så lette så større blåser løfter de av bunn? Er det fordi de små får plass inni teina under lagring? 
 

uansett, det er ikke rart det mistes teiner. En solbleika gulhvit kork som såvidt er over vann? Vær så snill å sett disse lekeduppene ute av leia, og skal det fiskes i et trafikkert område bruk synlig blåse så vi som kjører større båter har sjans å se de. Blåser kan fanges opp på radaren, har ikke opplevd å fått inn en 7cm kork på radaren enda.. 

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 14 minutter siden:

uansett, det er ikke rart det mistes teiner. En solbleika gulhvit kork som såvidt er over vann? Vær så snill å sett disse lekeduppene ute av leia, og skal det fiskes i et trafikkert område bruk synlig blåse så vi som kjører større båter har sjans å se de. Blåser kan fanges opp på radaren, har ikke opplevd å fått inn en 7cm kork på radaren enda.. 

 

Fullstendig enig! selv om jeg ikke har stor båt. Det er rent utrolig hvor små og usynlige "dupper" enkelte bruker.

Fatter ikke hva de tenker, eller om hjernen er innkoblet i det hele tatt!

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 25 minutter siden:

Kan dere fortelle meg hvorfor det brukes så små blåser? Er det av økonomiske årsaker? Er det fordi teinene som brukes er så lette så større blåser løfter de av bunn? Er det fordi de små får plass inni teina under lagring? 
 

uansett, det er ikke rart det mistes teiner. En solbleika gulhvit kork som såvidt er over vann? Vær så snill å sett disse lekeduppene ute av leia, og skal det fiskes i et trafikkert område bruk synlig blåse så vi som kjører større båter har sjans å se de. Blåser kan fanges opp på radaren, har ikke opplevd å fått inn en 7cm kork på radaren enda.. 

 

Tiltredes av hele mitt hjerte. Problemet er kanskje enda større for oss andre fiskere som skal manøvrere rundt på hummerfeltet. Man ser til og med noen ganger små korker med flytetau mellom. Teineflagg burde være standarden. Da har man også mindre sjans til å miste egne teiner.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 55 minutter siden:

Her har jeg også opplevd fiskere som bruker svarte dobber... 

Jeg har vurdert å male mine blågrå. 

 

Timmeeh skrev for 1 time siden:

Kan dere fortelle meg hvorfor det brukes så små blåser? Er det av økonomiske årsaker? Er det fordi teinene som brukes er så lette så større blåser løfter de av bunn? Er det fordi de små får plass inni teina under lagring? 

Folk har sikkert ulike motiver, men jeg tipper de fleste ikke har noen voldsomme tanker om hvorfor de gjør som de gjør. Men store blåser vil gi for mye løft, da flytter teinene på seg, og enda flere vil gå tapt. Ei lita kule eller lita blåse er imidlertid for lite, i alle fall her ute hvor jeg fisker. Man må enten bruke to blåser, eller en som er relativt stor. Hvis ikke vil strøm, vind og bølger kunne trekke den under. Da er det fort gjort å kjøre over og få tauet i propellen. En årviss begivenhet rundt om kring. Så at redningsskøyta var ute og hjalp en båt utenfor her den 2. oktober, altså det første trekket. Da var det mye vind, og det blir fort kaos med tau og blåser på de grunnene som er tettest pepret med teiner. 

 

Timmeeh skrev 44 minutter siden:

a med lekter på slep så rekker man kanskje svinge unna med taubåten, men det er ingen garanti for at lekteren går klar hvis man har lang sleper..

Litt pussig at du nevner det, for utenfor her hos meg går det taubåter med lektere i fast rute. Har lagt merke til at de velger å gå rett over de grunnene hvor det er mest populært å sette teiner framfor å holde seg til hovedleia og dypt vann. Tror de gir blanke f... i hvor mange teiner de drar med seg på de turene sine. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 21 minutter siden:

 

Litt pussig at du nevner det, for utenfor her hos meg går det taubåter med lektere i fast rute. Har lagt merke til at de velger å gå rett over de grunnene hvor det er mest populært å sette teiner framfor å holde seg til hovedleia og dypt vann. Tror de gir blanke f... i hvor mange teiner de drar med seg på de turene sine. 

Skal ikke tale for hvordan holdninger andre har til dette, men i dagslys når jeg vet det pågår hummerfiske prøver jeg så godt jeg kan å svinge unna. Men når det ligger teiner i trange farvann med 60m passasje, og lekteren er 20m brei så er det ofte bare flaks at de ikke blir kjørt over. 
 

egentlig så er det et vanskelig tema dette med hummerteiner. For det er som du sier at man kan ikke bruke for store blåser på enkeltteiner, da nappes de vel av sted på utsatte plasser. Så det krever en del kunnskap for at det skal gå bra. Selv fisker jeg kun med teiner i lenke (kreps) og bruker lodd i hver ende, så lite erfaring med enkeltteiner. Jeg mener det er dumt å kun sette 1 og 1, da det er nesten umulig å sokne da. Heldigheten er at de ofte står grunt og kan dykkes på.
 

Og slik hummerbestanden er idag tenker jeg ikke å fiske etter den i det hele tatt!! Skjønner folk som har vokst opp med dette at det er årets høydepunkt men jeg tror det må begrenses mer i årene som kommer :thumbsup:

 

uansett, solbleika små gule vak i leia må bort! Her er det en gulhvit en midt i litt skum i overflata, enkel å se ja

 

IMG_3940.png

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev for 11 timer siden:

Kan dere fortelle meg hvorfor det brukes så små blåser?

Kan like gjerne være fordi man får kjøpt ferdige spleisede linesett.Screenshot_20231008_155457_Chrome.jpg.4bb642b2e4766b40102688fa9b7dbc40.jpg

Hadde forøvrig et sånn sett på krabbeteine utenfor Piksten fyr, Brattestø 4.august ble blåsa/teina borte, var sikker på at var stjålet. 6. Oktober fikk jeg en sms fra en fyr i Kristiansand,  hadde funnen den røde blåsa med en ti cm taustump..

Link to post
Share on other sites

Heiaas skrev 17 minutter siden:

Kan like gjerne være fordi man får kjøpt ferdige spleisede linesett.Screenshot_20231008_155457_Chrome.jpg.4bb642b2e4766b40102688fa9b7dbc40.jpg

Hadde forøvrig et sånn sett på krabbeteine utenfor Piksten fyr, Brattestø 4.august ble blåsa/teina borte, var sikker på at var stjålet. 6. Oktober fikk jeg en sms fra en fyr i Kristiansand,  hadde funnen den røde blåsa med en ti cm taustump..

Ja se her ja. Det der er også en uting. Har man kun en fløyt så er sjansen for at den glir langs skutesiden og ikke hekter seg på turen. Med to stk så går det fast i påhengs og drevbåter nesten helt sikkert. 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 25 minutter siden:

Ser ut som særdeles skikkelige saker det der ja. 

OK Marine er utsolgt, og det sier vel litt.

God teine det der ja. At den er utsolgt tror jeg er fordi de faser over til denne:

 

https://webshop.okmarine.no/hummerteine-3xl?parent=10187 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...