NilsPils Svart 3.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2024 Komodo skrev for 6 timer siden: Nå har jeg snakket med to forskjellige som har fått bra med makrell i helgen. Det er i området rundt Torbjørnskjær. Hvis du kommer til Tisler fra Vikane kan du legge turen om Søster/Vaugerbrottet, og sikte deg inn mot Mefjordsbåen og Djupekrakk. Får du ikke fisk da så er det ikke fisk. Takker. Det skal vi prøve. Ellers vil nok turen foregå i litt rask dorgefart med krokene ute . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 4.September.2024 Link til dette innlegget Svart 4.September.2024 Når legger dere ut fra Vikane? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
_Bliss_ Svart Mandag 19:57 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:57 Er det det noen som vet hvorfor noen av krabbe/ hummerteinene som selges har 4stk fluktåpninger? Jeg har noen eldre biltema teiner som har 4stk, 2 stk på hver side. De de selger idag ser ut til å ha 1 stk på hver side. https://www.biltema.no/fritid/fiske/bur/hummer-krabbeteine-pro-2000041377 Jula selger noen som ser ut til å ha 4stk: https://www.jula.no/catalog/fritid/fiske/bur-og-garn/ruser-og-teiner/krabbe-hummerteine-000962/ Jeg tenker å montere nye fluktåpning av typen kombi. Men ser ikke vitsen i å montere 4stk på hver teine om det ikke er ett krav. Eneste jeg kan lese meg frem til er krav om 1stk fluktåpning på hver side. Noen som vet mer om dette? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart Tirsdag 06:10 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 06:10 Krav til fluktopning Fluktopningar er permanente opningar, som gjer det mogleg for små individ å komme ut av teina. Fluktopning må ikkje bli forveksla med rømmingshol som er tette under fiske, men som vil opne seg etter ei gitt tid i sjøen, som til dømes ved tap av fiskereiskapen. Alle teiner som vert sette ut til fangst av hummar skal ha minst to fluktopningar; ei på kvar side av reiskapen. For teiner sette ut til fangst av krabbe gjeld kravet om minst to fluktopningar, ei på kvar side av reiskapen, frå svenskegrensa til og med statistikkområde 00-38 (tidlegare Tysfjord kommune). Kravet om fluktopningar gjeld likevel ikkje for mannstallsførte fiskarar som fangstar krabbe for omsetjing med merkeregistrert fartøy i Trøndelag og Nordland. Unntaket gjeld ikkje i statistikkområde 00-38 (tidlegare Tysfjord kommune). Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart Tirsdag 19:42 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:42 hanto1 skrev for 13 timer siden: Krav til fluktopning Fluktopningar er permanente opningar, som gjer det mogleg for små individ å komme ut av teina. Fluktopning må ikkje bli forveksla med rømmingshol som er tette under fiske, men som vil opne seg etter ei gitt tid i sjøen, som til dømes ved tap av fiskereiskapen. Alle teiner som vert sette ut til fangst av hummar skal ha minst to fluktopningar; ei på kvar side av reiskapen. For teiner sette ut til fangst av krabbe gjeld kravet om minst to fluktopningar, ei på kvar side av reiskapen, frå svenskegrensa til og med statistikkområde 00-38 (tidlegare Tysfjord kommune). Kravet om fluktopningar gjeld likevel ikkje for mannstallsførte fiskarar som fangstar krabbe for omsetjing med merkeregistrert fartøy i Trøndelag og Nordland. Unntaket gjeld ikkje i statistikkområde 00-38 (tidlegare Tysfjord kommune). Det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor noen er utstyrt med 4stk. Da øker det bare kosten, uten at det har noen nytte? Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart Tirsdag 20:05 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:05 Kanskje det er noe som er laget da forkriften kom? Jeg klarte aldri å forstå forskriten. Kontaktet derfor kystvakta og spurde om de kunne forklare hvordan dette skulle gjøres. Svaret var kontant NEI, da de heller ikke ikke forstod forskriften. Laget derfor fire hull i noen teiner. En stund senere kontaktet jeg direktoratet. De kunne hjelpe sa de , men da jeg begynte å stille spørsmål måtte det vurderes av en juris. Noen som tror jeg ble klokere av hans svar? Ja, ja, man kan jo alltid håpe at den som vår Herre gir et embete også får litt vett og forstand med på kjøpet. Men sikker er jeg ikke lengre. -Ta et par stripps over de ekstra hullene så har du to åpninger i teina du også. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Handlet inn nye kombi fluktåpninger til teiene idag. Tenkte da å blende ett av fluktåpningene på hver side. Så på biltema teinene at de fortsatt har 4stk fluktåpninger som de på jula. Så da ble jeg i tvil om jeg skal blende på mine likevel. Samtidig ser jeg mange andre selger med kun en fluktåpning på hver side. Ser også på rømningsåpningene at det ikke åpner seg mer enn det som viser på bilde. Er det innafor? Disse teinene har også bare råtnetråd på den ene åpningnen. Men jeg tolker det slik at det er godkjent så lenge det er i sovekammer? (Uansett lite inngrep å montere på begge) @Komodo er ikke du ekspert på teinefiske😊? Har du noen inspill? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden _Bliss_ skrev for 14 timer siden: @Komodo er ikke du ekspert på teinefiske😊? Har du noen inspill? Takk for det @_Bliss_, men noen ekspert er jeg nok ikke 😅 Uansett, spiller vel liten rolle om du har to eller fire fluktåpninger. Poenget er jo bare at undermålerne skal komme seg ut. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden _Bliss_ skrev for 14 timer siden: Handlet inn nye kombi fluktåpninger til teiene idag. Tenkte da å blende ett av fluktåpningene på hver side. Så på biltema teinene at de fortsatt har 4stk fluktåpninger som de på jula. Hvorfor det? Det flykter vel ikke mer med to åpninger enn en? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
_Bliss_ Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Komodo skrev for 3 timer siden: Takk for det @_Bliss_, men noen ekspert er jeg nok ikke 😅 Uansett, spiller vel liten rolle om du har to eller fire fluktåpninger. Poenget er jo bare at undermålerne skal komme seg ut. Ja, sant nok det. Hva tror du om rømningsåpningen? Er det noen som blir sjekket hvor mye de åpners seg? De vil vel uansett åpne seg mer når/hvis de krabber seg ut.. index skrev for 3 timer siden: Hvorfor det? Det flykter vel ikke mer med to åpninger enn en? Jeg tenkte å skifte kun 2stk på hver teine iht krav. Hvis jeg lar de to andre stå igjen og de måler <80mm, er jeg usikker på om det vil få konsekvenser? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden _Bliss_ skrev 25 minutter siden: Ja, sant nok det. Hva tror du om rømningsåpningen? Er det noen som blir sjekket hvor mye de åpners seg? De vil vel uansett åpne seg mer når/hvis de krabber seg ut.. Tenker du på den åpningen som skal åpne seg med råtnetråd? I de teinene der jeg har klippet hull og sydd igjen med råtnetråd, så har jeg tatt i så jeg er sikker. Men foretrekker den løsningen med ei luke som åpner seg helt når tråden råtner av. _Bliss_ skrev for 18 timer siden: Disse teinene har også bare råtnetråd på den ene åpningnen. Men jeg tolker det slik at det er godkjent så lenge det er i sovekammer? Det er riktig. Det er kun krav til at den siden som har sovekammer skal åpne seg med råtnetråd. Dette er beskrevet på fiskeridir. sine sider. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
_Bliss_ Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Komodo skrev 24 minutter siden: Tenker du på den åpningen som skal åpne seg med råtnetråd? I de teinene der jeg har klippet hull og sydd igjen med råtnetråd, så har jeg tatt i så jeg er sikker. Men foretrekker den løsningen med ei luke som åpner seg helt når tråden råtner av. Det stemmer. Luken legger seg ikke ned, blir ikker rare åpningen. Med løsningen som du har skal det vel være plass til en sylinder på 150mm, hvis jeg ikke tar feil? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.