Komodo Svart 11.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2023 Endred skrev for 15 timer siden: Så da er det slik å forstå at teiner fra Biltema og Jula er god kvalitet og ett greit valg? Ikke helt enig i det jeg da. Man får hummer i disse også, men jeg synes de er simplere enn Carapx teinene. hanto1 skrev for 3 timer siden: Skal teinene stå utsatt til så anbefales å kjøpe så tunge som mulig. Veldig enig i dette! Men det kommer jo også veldig an på hvor man fisker, og hvor utsatt det er for vær, vind og strøm. De standardteinene fra f.eks. Carapax som veier 9 kg synes jeg er for lette. Har testet litt med å legge i ekstra vekt, og kommer nok til å gjøre det på alle mine. Synes de bør opp i 12-14 kg for å ligge godt, da blir det også lettere å få kontakt med bunnen når man bratter opp. I tillegg har jeg bendslet på ekstra tau i bunnen på de fleste teinene slik at det er mer å slite på. Mye jobb, men teinene lever mye lenger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 11.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2023 Komodo skrev 10 minutter siden: Ikke helt enig i det jeg da. Man får hummer i disse også, men jeg synes de er simplere enn Carapx teinene. Javel, men ikke i den grad at det forsvarer over dobbel pris i forhold til Biltemateinene, er min mening. Mest hummer i 2 Biltamateiner, eller 1 Carapaxteine? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2023 Jannmar skrev 8 minutter siden: Mest hummer i 2 Biltamateiner, eller 1 Carapaxteine? Kan jo bare ha 10 teiner da Det betyr jo egentlig at 3XL teinene fra OK Marine burde være førstevalget Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Endred Svart 11.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2023 Kjøpte 4 fra Jula, blir moro å prøve! Hvordan setter dere teinene? Ser etter passe dybde og der man tror det er steinfylling/berg? Noe spes man bør speide etter når man skal finne en ok plass å sette? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 11.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2023 Endred skrev 13 minutter siden: Kjøpte 4 fra Jula, blir moro å prøve! Et godt valg. Lykke til! Hummeren liker å skjule seg mellom steiner o.l. Utenom det har jeg ingen råd å gi. Sitér dette innlegget Link to post
Endred Svart 11.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2023 Takker! Agn da? Har lagt noen makrell og småsei i en bøtte med salt. Tenkte de skulle få ligge der til neste uke før teinene settes. Har hørt folk bruker alt mulig, inkl å legge det i salt og edikk lake for å få det surest mulig.. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 12.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2023 Vi endte opp med en ukes hummerfiske, og 18 hummere som kom med oss hjem. 12 gikk ut igjen på grunn av størrelse og rogn. Teinene står nå fint lagret hjemme hos kompisen frem til neste sesong. På sommeren skal vi ut med båten min, og fiske agn til neste års hummerfiske. Jeg skal skaffe meg en liten fiskebåt, og teiner. Etter å ha kjørt tau fra dårlig merket teiner i propellen på båten hans, blir det til at jeg vil ha blåser med flagg. De er enklere å få øye på. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2023 Endred skrev for 11 timer siden: Hvordan setter dere teinene? Ser etter passe dybde og der man tror det er steinfylling/berg? Noe spes man bør speide etter når man skal finne en ok plass å sette? Se etter steinrøyser, fjellsprekker, bratte skråninger osv. Hummeren bor under steiner og i fjellkløfter, der gjemmer den seg. Går ut for å spise, særlig på nattestid. Bruk kart og ekkolodd for å finne de rette plassene og gjør deg kjent der du holder til. Flytt litt på teinene innimellom. Endred skrev for 11 timer siden: Agn da? Har lagt noen makrell og småsei i en bøtte med salt. Tenkte de skulle få ligge der til neste uke før teinene settes. Har hørt folk bruker alt mulig, inkl å legge det i salt og edikk lake for å få det surest mulig.. Aldri hørt om noen som bruker eddik i agnbøtta. Det med sur agner er i alle fall ikke jeg tilhenger av. Jeg fisker makrell, skjærer den i to, og hiver den i ei bøtte med salt. Etter ei uke eller mer er den salt og klar til bruk. Har også god erfaring med å bruke sild eller berggylte, den er fastere i kjøttet og varer lenger enn makrellen. Hvit fisk bruker jeg ellers helst ikke. pappa_wolf skrev for 1 time siden: Jeg skal skaffe meg en liten fiskebåt, og teiner. Hvis du er på disse kanter kan du kjøpe brukte teiner av meg, jeg har mange til overs. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Endred Svart 20.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2023 Trakk teinene i dag.. Tjukt med krabbe, ingen hummer. Egnet med saltet makrell som hadde ligger i en uke. Er det for lite? Luktet ikke jævlig, var bare skikkelig saltet.. Har egnet med pellets nå for å se om det blir noen forskjell Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2023 Hardsaltet makrell er helt topp, det bør overhode ikke lukte verken råttent eller surt. Men hvis det først går krabbe i teinene får du ikke hummer. Så at du får mye krabbe betyr ikke at det ikke er hummer å få. Hummer og krabbe trives på de samme plassene, men hummeren er redd for krabba. Men en forutsetning for å få hummer er uansett at det er hummer der 😉 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Endred Svart 20.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2023 Da prøver jeg litt til på samme plassen! Krabbe er jo også godt og nå er det i hvertfall litt færre krabber på den plassen:-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2023 Endred skrev 1 time siden: Krabbe er jo også godt og nå er det i hvertfall litt færre krabber på den plassen:-) Ja, det er skikkelig snadder med krabbe! Har akkurat dyttet innpå et lass med krabbe nå, i går var det hummer. Og når du får tømt området for krabbe er det slett ikke umulig at du får hummer 👍 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eika Svart 21.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2023 Komodo skrev for 2 timer siden: Hardsaltet makrell er helt topp, det bør overhode ikke lukte verken råttent eller surt. Men hvis det først går krabbe i teinene får du ikke hummer. Så at du får mye krabbe betyr ikke at det ikke er hummer å få. Hummer og krabbe trives på de samme plassene, men hummeren er redd for krabba. Men en forutsetning for å få hummer er uansett at det er hummer der 😉 Hva med de 2 gangene jeg har fått hummer, krabbe og sjøkreps i teinene samtidigt ? Det er tydeligt at det ikke er alle skalldyr som leser det vi leser Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2023 Eika skrev 58 minutter siden: Hva med de 2 gangene jeg har fått hummer, krabbe og sjøkreps i teinene samtidigt ? Du er ikke alene om å ha erfart det Eika, jeg har også fått det enkelte ganger. Og hummer og krabbe i samme teine er helt vanlig. Men du vet jo ikke hvem som har gått inn først 😉 Det at hummeren er redd krabba er veldig lett å se når vi dykker. Putter du ei krabbe inn i en fjellsprekk hvor det sitter en hummer, så piler hummeren ut. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eika Svart 21.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2023 Komodo skrev for 8 timer siden: Du er ikke alene om å ha erfart det Eika, jeg har også fått det enkelte ganger. Og hummer og krabbe i samme teine er helt vanlig. Men du vet jo ikke hvem som har gått inn først 😉 Det at hummeren er redd krabba er veldig lett å se når vi dykker. Putter du ei krabbe inn i en fjellsprekk hvor det sitter en hummer, så piler hummeren ut. Men det som har sjokka meg mest, er den sjøkrepsen som også har gått inn i samme teina. Den liker jo helt forskjellige forhold vs de to andre Krabber spiser hummer til frokost, middag og kvelds, hvis den får mulighet Sitér dette innlegget Link to post
Endred Svart 22.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 Komodo skrev On 21.10.2023 at 1.18: Ja, det er skikkelig snadder med krabbe! Har akkurat dyttet innpå et lass med krabbe nå, i går var det hummer. Og når du får tømt området for krabbe er det slett ikke umulig at du får hummer 👍 Skal ut å trekke teiner nå straks, så krysser fingrene! Krysser også fingrene for at jeg finner igjen en «druknet» teine som ble satt ut på akkurat litt for dypt vann😂 Man lærer stadig noe nytt.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 Endred skrev for 2 timer siden: Krysser også fingrene for at jeg finner igjen en «druknet» teine som ble satt ut på akkurat litt for dypt vann Akkurat det der er et stort problem, og årsaken til mye tapt redskap. Ser her ute at veldig mange fisker med for kort tau, og ofte i skråninger som går rett ned til 40-60m. Jeg har soknet opp mye redskap hvor blåsa har blitt dratt under vann. Når man fisker med 25m tau og det er en skråning som går rett ned til 50 meter ber man om trøbbel. Når det blir skikkelig dårlig vær får bølgene tak i blåsa og trekker redskapen vekk. Fisker du ned til 30 meter bør du ha over 40 meter tau. Pass også på å sette teinene slik at dårlig vær (sannsynlig vindretning her ute er gjerne sydvest) vil trekke redskapen opp mot grunnene, ikke av grunnene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bruflaat Svart 22.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 Endred skrev for 4 timer siden: Skal ut å trekke teiner nå straks, så krysser fingrene! Krysser også fingrene for at jeg finner igjen en «druknet» teine som ble satt ut på akkurat litt for dypt vann😂 Man lærer stadig noe nytt.. Og skulle du ikke finne teina meld ihvertfall ifra på den appen Fritidsfiske! Siden alle nå må ha merking på selve teinene som du selvfølgelig har, og den blir funnet på opprensningstokt uten at du har meldt den tapt får du en overraskelse på 6000 i bot, wii! Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 22.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 Bruflaat skrev 38 minutter siden: Siden alle nå må ha merking på selveteinene som du selvfølgelig har, og den blir funnet på opprensningstokt uten at du har meldt den tapt får du en overraskelse på 6000 i bot, wii! Hvor står det. Hvor er det opplyst om det? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 22.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 Bruflaat skrev for 2 timer siden: Og skulle du ikke finne teina meld ihvertfall ifra på den appen Fritidsfiske! Siden alle nå må ha merking på selve teinene som du selvfølgelig har, og den blir funnet på opprensningstokt uten at du har meldt den tapt får du en overraskelse på 6000 i bot, wii! Ikke at jeg fisker med teiner mer, så tar det ikke så nøie da fluestanga er mye morsommere. Men gjelder det fritidsfisker også eller kun yrkesfiskere ? Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 22.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 Eika skrev 20 minutter siden: Ikke at jeg fisker med teiner mer, så tar det ikke så nøie da fluestanga er mye morsommere. Men gjelder det fritidsfisker også eller kun yrkesfiskere ? Gjelder alle nå 😅 Er så mye greier at man går helt i surr snart. Jannmar skrev for 1 time siden: Hvor står det. Hvor er det opplyst om det? Står på sidene til fiskeridir.no ihvertfall! Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 22.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 Jannmar skrev for 2 timer siden: Hvor står det. Hvor er det opplyst om det? Bruflaat skrev 19 minutter siden: Står på sidene til fiskeridir.no ihvertfall! Vanskeligere å finne dette på fiskeridirektoratet sine sider, enn å finne igjen den tapte teina. Jeg finner det i alle fall ikke. Men at fiskeridir. ikke er enkle er ikke noe nytt. Fri og bevare meg vel. At opplysninger til befolkningen fra en offentlig instans skal være så vanskelig tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 22.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 Bruflaat skrev 25 minutter siden: Gjelder alle nå 😅 Er så mye greier at man går helt i surr snart. Lettere å forholde seg til c&r av all sjøørret som ikke er kroka såpass stygt at de må bøte med livet Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 Eika skrev On 21.10.2023 at 12.20: Men det som har sjokka meg mest, er den sjøkrepsen som også har gått inn i samme teina. Den liker jo helt forskjellige forhold vs de to andre Det sjokker ikke meg Eika. Har ved dykking observert hvordan dette er logisk. Man setter teina rett ved en fjellvegg eller steinrøys, men den havner på bløtbunn rett ved siden av. Hummer og krabbe trives best på fjell og stein, men krabba lever også mye på sandbunn og til dels leire. Men selv om begge helst holder til på fjell, går de ofte over bløtbunn på jakt etter mat. De sitter jo ikke i ro hele tiden. Krepsen er vel nærmest definert som et dypvannsdyr, men her ved Glommas utløp har jeg observert stor kreps helt opp på 15 meter. Min personlige teori er at det mørke brakkvannet i overflaten slipper gjennom så lite lys at det er mørkt på et mye grunnere dyp enn andre steder. Gjetningen min er at de har gått inn i følgende rekkefølge: Kreps, hummer, krabbe. Går krabba inn først går ikke hummeren frivillig inn etterpå. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Endred Svart 23.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2023 Fikk tak i teina så det ordnet seg🙂 Ikke noe hummer denne gangen heller, men fikk noe skikkelig gammel makrell av en venn som jeg egnet med. Flyttet to teiner til ny plass så nå er det bare å krysse fingrene! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.