eivindch Startet 31.Juli.2023 Del på Facebook Startet 31.Juli.2023 Har nettopp kjøpt 2 stk. av denne fra AliExpress: https://www.aliexpress.com/item/1005005179592426.html?spm=a2g0o.productlist.main.15.4ef330ecIJDyJy&algo_pvid=f9d528d1-fa5c-4dc0-9d65-1a01135dcfcd&algo_exp_id=f9d528d1-fa5c-4dc0-9d65-1a01135dcfcd-7&pdp_npi=3%40dis!EUR!43.72!24.48!!!345.58!!%40211bf4c516897532551654299d0776!12000031992142315!sea!NO!702889544&curPageLogUid=Lpb0sIIjyG7K Jeg har en bank bestående av 2 stk 110Ah blybatterier og en bank bestående av 1 stk. 100Ah LiFePO4 batteri. Har foreløpig begrenset erfaring med sistnevnte, men den er så langt positiv. Med et instrument til hver bank vil jeg få bedre oversikt over tilstanden til hver av dem. Hvis ikke pengene spiller noen rolle, kan man jo gjerne kjøpe tilsvarende fra f.eks. Victron (har vel noen flere funksjoner som ikke jeg trenger) til mange ganger prisen. Ellers har denne sendingen satt rekord blant mine sendinger fra AliExpress. Denne tok 10 dager. Jeg er vant med 4-6 uker. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2023 Del på Facebook Svart 31.Juli.2023 Kjøpte du 350A versjonen, og har du fått testet dem nå? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
eivindch Svart 31.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2023 Nei, jeg kjøpte 100A versjonen. Det holder jo i massevis for meg. Men 350A versjonen er jo ikke mye dyrere. Instrumentene er montert, og de virker overbevisende foreløpig. Jeg var mye på youtube før jeg kjøpte dem. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 31.Juli.2023 Del på Facebook Svart 31.Juli.2023 Bra med hjelpemidler som kan si noe fornuftig om batteritilstanden. Hva er det du er mest ute etter av data fra denne enheten? Volt, A, Ah inn/ut? Når det gjelder spenning ved hviletilstand eller tilnærmet, som også sier noe om batteriets tilstand, så er det vel viktig at voltmeteret er veldig nøyaktig, og har minst 2 desimaler for LiFePo4 batterier. Ladekurven er jo som kjent veldig flat. Denne enheten har 2 desimaler? Jeg har selv en mindre avansert batteriminitor (og et ekstra voltmeter som er ganske nøyaktig), og ser en del på Ampere inn og ut, men det gir jo bare en slags dagsbilde på hva som skjer mht lading. Så skikkelig telling av amperetimer hadde jo vært bra. Synes likevel coloumbmeter (riktig betegnelse?) virker å bli litt mye styr, selv om det jo helt sikkert er bedre enn ingenting. Men det er vel heller ikke helt nøyaktig, og feil vil akkumuleres over litt tid? Lurer også på hva egenforbruket av strøm på disse enhetene er?. Med display konstant på, så er det vel litt. Ikke så farlig for de som sjelden går over lengre tid uten batterilading, men for de som er "off grid" over lengre tid så gjelder det å holde antall små "usynlige" strømtyver nede. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 31.Juli.2023 Del på Facebook Svart 31.Juli.2023 Den ligner mistenkelig på den 350A som Sparelys selger for 795 kroner. https://www.sparelys.no/batterimonitor-bm1-350a Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
floano Svart 31.Juli.2023 Del på Facebook Svart 31.Juli.2023 Ja, denne har jeg brukt i snart to sesonger. Har god erfaring med den (gjør jobben og holder oversikt over forbruksbatteriet). Jeg har 350A-versjonen, men den måler bare forbruksbatteriet, så det går sjelden store strømmer der. Lagde en brakett med bryter for å slå den av siden den er koblet utenfor hovedstrømbryteren hos meg. Mener den bruker mellom 1 og 10mA. Er spec'et til 0.6mA ved "standby". Er ikke i båten nå, så får ikke sjekket konkret forbruk. Flasher til med baklys når forbruket øker over en viss grense (100mA?) - det er mulig den da bruker litt mer strøm for å gi baklys. Brakett til 3D-print Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 6.August.2023 Del på Facebook Svart 6.August.2023 Victron forteller hvor mange Ah som er brukt og beregner hvor lenge du kan holde på med det momentane forbruket. Forteller også momentantforbruket i A og W og har V på forbruk og en bank til. Spesielt brukt Ah synes jeg er meget nyttig. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Taskeladden Svart 6.August.2023 Del på Facebook Svart 6.August.2023 samme som sparelys selger det der. Jeg har den fra sparelys. gjør det den skal, fungert smertefritt i ett år nu :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.