Jump to content

Navionics kart i Echomap kartplotter merker steiner på store dyp som fare


Erik

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har kjøpt meg ny kartplotter , Garmin Echomap UHD 72 SV og med den kart for hele Norge, Garmin Navionics Vision+ EU649L

 

Ett problem jeg ikke blir kvitt, er at steiner (altså kryss med dybde) viser med "rødt" merke rundt, hvis de er i nærheten av en aktiv rute.

Når jeg fysisk nærmere meg kommer det i tillegg opp advarsel, "potensiell fare forut"  (den kan jeg skru av tror jeg).

Steiner på på mindre enn 10 meter dybde er for så vidt greit at den viser slik men den gjør det på alle "steiner", den dypeste så langt på 72 meter dyp.

Og det er jo en del "steiner" på 15, 20, 30m  osv, så det blir litt å kontrollere på en rute, for jeg tørr jo ikke ignorere advarsler heller, plutselig er det en reelt skummel der.

 

Jeg husker tidligere på Navionics App på telefon at alle steiner var røde, uansett dybde, som var veldig uoversiktlig, men det forsvant/ble bedre etter hvert ryktes det om, og det er mange år siden, men da hadde jeg allerede kuttet ut Navionics primært pga det..

 

Jeg har lagt inn 2 meter dyptgående på eget fartøy, og foretrukket sikker dybdre på ruter til 5 meter. Dette påvirker rutevalgene i Auto-guide ruter, men det påvirker ikke advarslene/merkene den gir på dypvanns steiner.

 

Jeg har lett i menyer, i instruksjonsbok, og på Google, men finner ikke noe om det. 

Det kan jo være at det ikke går an å ta det vekk, men rart at ingen andre engang har lurt på det ?

 

Noen som har samme problem ? Og evt funnet en løsning ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hmmm..

Så det kan tenkes jeg løser det med å oppdatere ?

Jeg har ikke fått kjørt ActiveCaptain prosessen enda, da jeg ikke hadde ledig SD kort på max 32Gb liggende, så det er fortsatt på vei i posten.

 

Så da løser det seg kanskje selv etter update rett og slett ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ser ut for at du har rett @Snekkefart.
 

Det viste seg at vi var flere med dette problemet, så det var en tråd til, og der har Comfortseiler svart dette :

 

Da har jeg snakket med Garmin! De sa at det har vært veldig mye snakk om dette, og på den siste oppdateringen som heter 2023.0725, så er dette fjernet om man har Garmin Navionics vision kart. Hvis man har blue chart, må man kjøpe nytt kart for at det skal bli borte.

 

så da er det bare å kjøre oppdatering så er det borte. Skulle vel egentlig helst ønske det heller kom en mulighet for å stille inn sensitiviteten, men for min del har jeg det heller helt av enn sånn det er nå!

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Et av mine store ankepunkter mot garmin har vært nettop disse grunnene/ stenene på 10-80 meter uthevet i fet skrift over hele kartet som ikke kan filtreres vekk. Skvalpeskjær, jernstenger og annet drukner fullstendig blant grunner på mange titalls meter som for de aller fleste er totalt irrelevant informasjon.

 

Hadde håpet det skulle bli bedre med Navionics på Garmin, men nei da. 

 

Raymarine har all tid hatt menyvalget "skjul stener/ rocks dypere enn xx meter" og vips så er kartet mange ganger renere.

 

Husker en gang jeg hadde med representanter fra Garmin norge ut med en båt med 2 stk 24" skjermer og øvrig garmin utstyr for over en mill.

 

Viste de et område syd for verdens ende i passe zoom og spurte om hvordan man kan kjøre trygt i det orådet når både skvalpeskjær og jernstenger blir skjult av "grunne 38 meter"

 

Ved siden av stod iPad med navionics i røfflig samme zoom. Kartet er tydelig som dagen med relevant informasjon som står frem uansett zoom men irrelvenat som grunne 38 meter er i tynn og liten skrift.

 

Spurte så garmin herrene om hva som er poenget med å bruke 1 mill på garmin når en simpel iPad gjør at man navigerer tryggere, enklere og mer intuitivt.

 

De kunne ikke annet enn å se seg enige og "skulle bringe det videre". det var 5-6 åte siden.

 

Fremdeles har jeg ikke sett en ensete garmin plotter med valget om å skjule grunner dypere enn xx meter.

En annen ting jeg har irritert meg over er mange på mulighet til å forskyve måte i kartet ved nord opp visning. På garmin språket heter det "look ahead" og har frem til nå bare vært tilgjengelig med kurs eller baug opp.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Kan bekrefte at versjon 2023.0725 fjernet de røde ekstra advarslene på de dype steinene som lå nær ruten.

 

men den viser dem fortsatt som vanlige kryss/pluss da.

 

Men er det faktiske farer nær ruten, så skifter jo rute streken farge i området, så tror det skal bli greit å navigere slik det er nå. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...