nomen Startet 31.Juli.2023 Del på Facebook Startet 31.Juli.2023 I 2010 presenterte Risør stolt sin nye miljøbrygge med bl.a septiktømming. Nå er jeg her for å benytte meg av dette som så mange ganger tidligere, men nå er dette fjernet. Havneverten sa at det ble fjernet, og at septik tømmeanlegg ikke er å finne i Risør lengere. Så da har Risør kommune besluttet at tømming i sjø er beste løsning🙄 Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
BMF Svart 31.Juli.2023 Del på Facebook Svart 31.Juli.2023 Shit!! Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Havarita Svart 31.Juli.2023 Del på Facebook Svart 31.Juli.2023 Det ender vel opp samme sted uansett. Det enkle er ofte det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 31.Juli.2023 Del på Facebook Svart 31.Juli.2023 Finner det vel mer utrolig at ikke Risør by har fått på plass en skikkelig gjestehavn med en skikkelig bølegbryter. Hadde Risør ligget på svenskesiden hadde den hatt plass til 150båter i gjestehavn. Har vel vært diskutert i Risør i 10år.. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 31.Juli.2023 Del på Facebook Svart 31.Juli.2023 Førstefender skrev 12 minutter siden: Finner det vel mer utrolig at ikke Risør by har fått på plass en skikkelig gjestehavn med en skikkelig bølegbryter. Hadde Risør ligget på svenskesiden hadde den hatt plass til 150båter i gjestehavn. Har vel vært diskutert i Risør i 10år.. Kansje de har innsett at det kommer nok båtturister allerede og flere bryggeplasser vil koste mer enn det smaker ? Bare les på kv.no på mandagene, hver eneste helg er det bråk med båtfolket Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 31.Juli.2023 Del på Facebook Svart 31.Juli.2023 Eika skrev 17 minutter siden: Kansje de har innsett at det kommer nok båtturister allerede og flere bryggeplasser vil koste mer enn det smaker ? Bare les på kv.no på mandagene, hver eneste helg er det bråk med båtfolket Javisst båturister er bare trøbbel og bråk. Klart flere turister vil heller ikke ville skapt flere arbeidplasser eller trygge dem som er der, beste er vel å fjerne resten av gjestehavna også Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 31.Juli.2023 Del på Facebook Svart 31.Juli.2023 Risør hopper jeg over, ikke en koselig plass lenger. Har du med hund, kan du bare glemme uteservering. Andre byer kommer de med vannskål. De klarer seg sikkert fint uten oss båtfolk.. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 31.Juli.2023 Del på Facebook Svart 31.Juli.2023 Selv har jeg Risør som en av mine favoritter. Gjestehavna er nok ikke den beste med tanke på å ligge utsatt til for vind og vær, men ellers koser jeg meg der og har ingen negative opplevelser. Havnevaktene har også vært veldig hyggelige og hjelpsomme. Men så skal det sies at jeg jo aldri har vært der i fellesferien, men enten før eller etter, så det har stort sett vært få båter og stille og rolig både i havna og i byen ellers. Veldig god mat i kinarestauranten der! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
LAKA Svart 31.Juli.2023 Del på Facebook Svart 31.Juli.2023 Jeg trivs også veldig godt i Risør som båtturist, en av mine topp tre havner på Sørlandet (foruten uthavner). Har sjelden opplevd bråk. Men septiktømming kunne de gjerne hatt, selv om jeg har båt uten septiktank. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 31.Juli.2023 Del på Facebook Svart 31.Juli.2023 Førstefender skrev for 6 timer siden: Javisst båturister er bare trøbbel og bråk. Klart flere turister vil heller ikke ville skapt flere arbeidplasser eller trygge dem som er der, beste er vel å fjerne resten av gjestehavna også Ikke sagt vi bare er trøbbel, men det er noen blandt oss som har noen satans svære pop-anlegg i båtene, ligger på gjestebryggene å spiller for hele gjestehavna, hyler og skriker til hverandre, roper til kamerater som står på fastland 100m unna, holder folk og unger våkene hele natta. Selvfølgelig vil det gi flere arbeidsplasser, men til hvilke kostnad ? Vil de generere nok penger til at bryggeanlegget betaler seg selv ? Eller vil alle de ekstra turistene også medføre masse ekstra kostnader ? Jeg sitter heldigvis ikke i noe kommunestyre å bestemmer sånt :) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 31.Juli.2023 Del på Facebook Svart 31.Juli.2023 Kjører alltid innom og tømmer septikten i Risør. Sugestasjon eller ei 🚾 Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 1.August.2023 Del på Facebook Svart 1.August.2023 Må vel skyte inn at jeg synes det er litt merkelig at de legger ned septiktømmingen - så trådstarters tittel om å gå baklengs inn i framtiden er jeg absolutt enig i! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Blouberg Svart 1.August.2023 Del på Facebook Svart 1.August.2023 Worry II skrev for 14 timer siden: Risør hopper jeg over, ikke en koselig plass lenger. Har du med hund, kan du bare glemme uteservering. Andre byer kommer de med vannskål. De klarer seg sikkert fint uten oss båtfolk.. Er dette nytt av ået? Vært i Risør de to siste åra og hunden har alltid vært velkommen på uteserveringene. Er enig i at gjestehavna ikke manger litt fasiliteter. Vi lå sist under Risørsteinen da er det langt å gå for en dusj (: (For de som er på FB finnes det er gruppe med informasjon om hundevennlige spisesteder) Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
19 fot Svart 1.August.2023 Del på Facebook Svart 1.August.2023 Risør hadde hvertfall før småbåtbrygge i sentrum opp til et visst antall fot. Mener å huske at 15 var ok, men 19 ble for stort, stemmer det? Og hvor kan man isåfall legge til med 19 fot i sentrum for ærend på feks dagligvarebutikk, helst enkelt og uten å måtte betale mye for en liten tur iland? Forrige dagligvarehandel var Bunnpris arendal, neste blir vel matkroken kilsund, begge med grei plass til båt. Sitér dette innlegget Link to post
svaberget Svart 1.August.2023 Del på Facebook Svart 1.August.2023 Pir nr 2 på Solsiden, rett ved trebåtpiren, er åpen for alle som skal ærend (dvs ikke ligge over). Har selv benyttet denne flere ganger i år. Mener å huske jeg lå rett ved en 19 foter sist, men bredden er kanskje mere utfordrende enn lengden, på disse plassene. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 1.August.2023 Del på Facebook Svart 1.August.2023 Risør må vel som andre satse på hyttefolket. Da kan man legge på eiendomsskatt, kommunale avgifter, saksbehandlingsgebyrer osv, hvilke man ikke kan på båt turistene. Sånn sett bør det vel heller være flere plasser til skjærgårdsjeeper, og færre til «storbåtfolket»? Nå er det jo godt med fine øyer og steder en liten jolletur fra sentrum, så det er vel egentlig ganske fint å være båt turist i området. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.August.2023 Del på Facebook Svart 1.August.2023 svaberget skrev for 2 timer siden: Pir nr 2 på Solsiden, rett ved trebåtpiren, er åpen for alle som skal ærend (dvs ikke ligge over). En Jolle tur i fjor fra Bommen var risikosport. Brygge for korttidsfortøyning for småbåter Småbåter kan legge til for kortere tidsrom gratis på Solsiden Pir 2 for en handletur. Den nye gjestebrygga ligger nesten helt innerst i havna og det er kun den kjente trebåtbrygga (pir 1) som ligger lenger inne. Vi ønsker kun de aller minste båtene helt inn til Torget, det er ikke å anbefale å ta seg inn her med større fartøy. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
19 fot Svart 1.August.2023 Del på Facebook Svart 1.August.2023 Takk gor info fra begge to, pir 2 i Risør var jeg ikke klar over at var tilgjengelig for meg. Og bedre å fortøye i bås enn i mølje som man jo gjerne gjorde ved småbåtbrygga. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.August.2023 Del på Facebook Svart 1.August.2023 19 fot skrev 27 minutter siden: Og bedre å fortøye i bås enn i mølje som I fjor brukte jeg også båsene innenfor miljø brygga når det var ledig og jeg bare skulle handle på den siden Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JRK Svart 1.August.2023 Del på Facebook Svart 1.August.2023 For ca 10 år siden gjorde Sverige beregning for hele lystbåtflåten inklusive Norske gjester. De to viktigste ingrediensene for miljø i septik er Nitrit og Fosfat. Den totale lystbåtflåten står for Ca 0,3 og 0.5 %. Jordbruket alene står for 50%. Så ut fra algeoppvekst og annen forurensning er det vi skaper, neglisjerbart. Så for egen mening. Tar man med forurensningen som skapes ved denne tømmeordningen, kan man trygt stille spørsmål ved det hele. At det kan være et estetisk problem, og et problem der det er dårlig gjennomstrømming av sjøvann, eller områder som må vernes, er jo klart. Men vil tro de fleste tenker over hvor de tømmer. Til slutt så er det også slik at naturen selv er også en betydelig produsent av «septik». Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 1.August.2023 Del på Facebook Svart 1.August.2023 Antar kommunen ser at man kaster bort penger og resurser på noe som ikke monner eller har noen målbar effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.