Jump to content

20 fots båt på en henger tilhørende 18 fots båt...


Racccon

Recommended Posts

Det er to ting som er viktig for en opplagshenger:

 

1) At den ikke blir baktung 

2) At den gir nok støtte til båten slik at ikke bunnen presses skjev.

 

Hvordan din henger vil fungere med båten må du kanskje bare teste?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Skal hengeren kjøres på vei eller brukes som en ren opplagsvogn? Jeg vet ikke hvilken henger du har men den ser ikke så veldig kraftig ut. Et raskt søk gir at D55 veier rett under et ton med motor og litt utstyr, en Askeladden 635wa veier ca 400 kg mer og det tror jeg ikke hengeren din er beregnet for, men hvis det kun er i sakte fart på et havneområde kan det hende detr går bra. Har du litt mer info om henger, for eksempel regnummer vil det være lettere å hjelpe. 

Som de over har kommentert er det viktig med nok kuletrykk om hengeren skal kjøres på vei.

Link to post
index skrev for 15 timer siden:

3: At den har tilstrekkelig nyttelast.

Det er viktig ved kjøring på vei (registrert henger), men som opplagshenger er vel ikke det så viktig?

 

Jeg tenker i alle fall at opplagshenger er uregistrert og brukes til å flytte båt fra rampe til nær opplagsplass.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 54 minutter siden:

Det er viktig ved kjøring på vei (registrert henger), men som opplagshenger er vel ikke det så viktig?

 

Om man knekker akslingen på grunn av overlast så er det problematisk selv på et opplagsområde. Forrige eier måtte skifte aksling på min henger, da den stod med en relativt lett åpen båt på og det begynte å regne. Ble for tungt gett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 13 minutter siden:

Forrige eier måtte skifte aksling på min henger, da den stod med en relativt lett åpen båt på og det begynte å regne. Ble for tungt gett...

En bekjent kjøpte en åpen båt som hadde stått på henger i regnvær. Der hadde nok siderullene vært justert litt for høyt opp, for den var blitt selvlensende, hvertfall på land. Kanskje båthengerens måte å forsvare seg på så den ikke skal knuses av overvekt? 😀

Link to post

Ja, hvis vi begynner å snakke om mange hundre kilo med feil belastning er jeg enig. :smiley: Samtidig er nok en tilhenger laget for å tåle vesentlig mer vekt stillestående enn i 80 km/t langs med veien. Tillatt nyttelast tar vel primært for seg tillatt vekt ved bruk langs med vei? 

 

Uansett er det viktig med vektfordeling. Det er det mange båteiere som har oppdaget for sent.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...