Jump to content

Hva med hensyn på sjøen?


Blondie

Recommended Posts

Jeg sikter til alle dere som har båter med stor fart.

 

Vi var ute for i sommer, at der kom en stor 34-og 38 fots båt ,og la seg klin opp i oss,og

med den store farta,slik at vi ikke fikk tid til å snu båten,mot bølgene av disse.

Det var flere båter rundt oss som blåste på dem,

Det er ikke noe artig å måtte "føle"kantrer vi nå?

Hvorfor kan ikke store båter ta mer hensyn til oss små,vi vil gjerne trives på sjøen vi også.

Eller når man ligger i et område der knopen står max 5,og båtene kjører mer,og du da steker,

mat i panna.Da kan jeg bli eitrende sint.

 

Så til alle raske og uvettige kjøredroninger,ta dere sammen til sommeren,og tenk ,dere om en gan til,før speeden går i bunn,kansje der er båter rundt dere.

Kokka

Link to post
Share on other sites

Nei detta problemet har jeg gitt opp! :headbang:

Akkurat som i trafikken går jeg utifra at de fleste kun tenker på seg selv. :sleep:

Dvs istedenfor å ta hensyn til andre og gi tydelige tegn på hva en har tenkt til å foreta seg, ser det ut som det er den største og sterkeste rett.

Men det finnes heldigvis mange hederlige unntak. :yesnod:

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er strafferamma for å sende avgårde et magasin med paintball børsa etter sånne folk som gir f. i alle andre en seg selv?

Jeg vet ikke strafferammen - men det etter min mening dårligere sjømannskap å gjøre noe slikt enn de som kjører for fort og for nærme. Jeg synes slike "antydninger om vold" er upassende
Link to post
Share on other sites

Hva er strafferamma for å sende avgårde et magasin med paintball børsa etter sånne folk som gir f. i alle andre en seg selv?

Vet ikke, men noen tusinger i bot skulle du nok få.

Han du ville skutt på hadde nok glatt sluppet unna.

 

Man får heller samle seg noen tauklyser og ha ombord og "miste" dem når du ser en som kommer til og fare forbi på kloss hold.

 

Har også opplevd dette med hekkbølger, båten farte forbi så nære at jeg ikke rakk og ta sjøen i baugen. Forsøkte dog.

 

Var jo den opprydingen i båten etterpå, alt i skaper var hulter til bulter :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg sikter til alle dere som har båter med stor fart.

 

Det var flere båter rundt oss som blåste på dem..............

 

Så til alle raske og uvettige kjøredroninger,ta dere sammen ......

Det er flere av oss her inne med båter som sikkert faller inn i denne kategorien ... meg med, men tror også at bidragsgiverene her inne vet hva som skjer med vår hekksjø, og tar hensyn til dette så langt som praktisk mulig (jeg gjør det hvertfall... og vi ha stor hekksjø som vil ha sterk innvirkning på selv på disse små 30 - 40 foterene også .. :lol: ).

 

Å blåse i de vanlige hornene som vi har på snekker og små planende båter på sjøen har jo svært liten virkning ... de fleste elektriske hornene jeg hører på sjøen blir druknet vekk av vind og bølgesus, samt en jevn og god dur fra maskin og eksosutløp .... nei disse er bare til pynt, og slik at du kan gi et lite pip i tilfellet noen leter etter deg, og forsøker å høre ... for å få disse herrer (og damer) i hurtiggående båter med eller uten flybridge til å reagere må du nok til med et skikkelig kompressorhorn, eller noe som høres ut som Stavangerfjord.

 

Nå må det jo sies at det ikke er kjøredoningene som er uvettige ... da jeg til dags dato ikke har møtt en kjøredoning med noe vett, så går jeg ut ifra at tu hentyder til førerene av disse ovenfornevte båtene, hvor jeg nok en gang vil fremheve at bidragsgiverene her inne mest sansynlig ikke tilhører den kategori av båteiere som du reagerer på her med dette innlegget dit.

 

Jeg har sympati for hva du sier, og full forståelse og er enig at vi alle (store og små) er på sjøen for å kose oss, og irirtasjonselemeter som du refererer til ikke er koselig for noen av oss. Kanske litt feil forum .... da brorparten her inne er hensynsfulle førere av alle slags fartøyer, fra slepebåt til jolle.....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hva er strafferamma for å sende avgårde et magasin med paintball børsa etter sånne folk som gir f. i alle andre en seg selv?

Ikke glem baatplassen torpedoen som jeg holder på å konstruere da.

Fordelen med denne er at ingen vet hvem som sendte den ut, og det blir dermed svært vanskelig å finne "synderen". :lol:

 

Bilde

 

Den vil komme i to størrelser og flere opsjoner mhp innhold.

Link to post
Share on other sites

Ikke glem baatplassen torpedoen som jeg holder på å konstruere da.

Fordelen med denne er at ingen vet hvem som sendte den ut, og det blir dermed svært vanskelig å finne "synderen". :lol:

 

Bilde

 

Den vil komme i to størrelser og flere opsjoner mhp innhold.

Jeg bestiller en slik omgående - nei, gi meg en hel kasse :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

Ikke glem baatplassen torpedoen som jeg holder på å konstruere da.

Bilde

Aj Aj Aj vår egen Champagne kjøler. Jeg trenger nok et par. Om de kan fås med festebraketter for fordekket og sminkespeil er det suverent :yesnod:

 

Ellers er vel avfyringsmekanismen basert på teknologien fra Nye Sjømålsmissilen - så hekkbølgeridderne lever nok trygt noen tiår til.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er det TÅKELEGGING på gang fra cigarr røkende kapteiner.

 

Nei, jeg foreslår at de små fartøy bestykker seg med blondiner på dekk.

Det skulle vel være den beste fartsdemper til sjøs noensine :eek::eek:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Ikke glem baatplassen torpedoen som jeg holder på å konstruere da.

Fordelen med denne er at ingen vet hvem som sendte den ut, og det blir dermed svært vanskelig å finne "synderen". :lol:

 

Bilde

 

Den vil komme i to størrelser og flere opsjoner mhp innhold.

Konstruere?

Dette er en Imagenex SportScan. Jobber på 300 og 800 kHz.

Serienummeret står på det lille skiltet over transduceren. Da kan du finne synderen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

En skal jo ikke spøke for mye med slike ting, men jeg husker en episode fra i sommer.

 

Jeg hadde vært ute en helg, og var på vei inn Dypingen en søndags ettermiddag, da en slik hekksjøid... lå i max bølgehøydefart og kloss opptil da han passerte. Det var nesten så portapotti`n snudde seg, så fine var ikke ordene jeg hylte etter denne krabaten.

 

5 minutter senere ser jeg at det plutselig velter hvit røyk ut av den samme båten, og det var opptil flere ombord. La jo om kursen, men det ville nå ta sine 10-15 minutter å nå dem med min maxfart. Heldigvis hadde noen fra land sett dette, og fikk dratt ut og hentet både folk og havarert båt.

Kan ikke annet enn å si at det var helt nydelig å kjøre forbi den bryggen de ble slept inntil, for deretter å putre pent videre.

 

Stygge tanker....ja, men siden folk klarte seg er de berettiget mener jeg.

 

PS: Det var ingen som drev med prøveutskytninger av torpedoer, vel? :lol:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Her er det TÅKELEGGING på gang fra cigarr røkende kapteiner.

Nei, jeg foreslår at de små fartøy bestykker seg med blondiner på dekk.

Det skulle vel være den beste fartsdemper til sjøs noensine :eek::eek:

Fra spøk til alvor:

 

Det finnes båteiere i bøtter og spann som ikke tar hensyn til andre eller miljøet rundt seg, og det finnes mange som ikke burde vært på sjøen pga manglende kompetanse. Det har lite med båttype å gjøre. Det er de som befinner seg ombord det er feil på.

 

Stor hekksjø, alt for høy fart, først til mølla, bråk og spetakkel, høy musikk, bøllekjøring med joller, forsøpling med engangsgriller jaging av "fremmede" båter osv. er en del av hverdagen langs vår kyststripe. Tidligere var jeg nokså opptatt av slike ting. Nå gir jeg fullstendig blaffen i hva andre foretar seg.

 

Har sluttet å irritere meg over tilstandene. Forsøker å unngå de værste stedene, og har gitt opp å mene noe særlig om fartsgrenser, brudd på sjøveisregler og alt det andre jeg observerer. Tilstandene blir bare værre og værre, og skal man ha noen glede av sjølivet tror jeg man må tenke slik:

 

"La dem drive på med sitt, så får jeg konsentrere meg om mitt".

 

Har forøvrig sluttet å lytte på K16. Folk for plapre løs som de vil for min del. Hører ikke etter lenger.

 

:sailing: Lasse

Link to post
Share on other sites

Er helt enig med LASSE, det har ikke med båttype å gjøre. Man kan faktisk lage bra bølger

med en Jeep også. Det har med holdninger å gjøre. Jeg tror faktisk at en del som lager

hekkbølger, ikke er klar over det selv. Noen båter lager store bølger i 5 knop også.

 

Tror faktisk at de som er genuint opptatt av sjøliv som BP medlemmer, er forhåpentligvis

foregangsfigurer til sjøs. :flag:

 

Har faktisk et blondinedekk i jeepèn, garantert flass-fri sone :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

ja her var der mange intresange innspill,når det gjaldt farten på store båter?,vist noen skulle ha oppfattet meg feil,så er det jo selvsagt den personen som styrer båten jeg siktet til.

og jeg er også enige i med flere at sjøen etter båten kan også være et problem,men er jeg så

blond at denne kommer av seg selv,må du ikke ha noe fart da???

 

tenk om alle kunne ha hatt det kos på sjøen heller,og ikke bare enkelte. :rolleyes:

følte nesten att noen tok det til seg,det håper jeg jo,da har jeg jo oppnåd noe med innlegget,men sett det ut i praksis,til sommeren,med å tenke at" man er ikke alene på sjøen."

Redigert av Blondie (see edit history)

Kokka

Link to post
Share on other sites

tenk om alle kunne ha hatt det kos på sjøen heller,og ikke bare enkelte. :rolleyes:

Etter min mening er det opp til hver enkelt hvor kos man vil ha det på sjøen. Man velger selv hvordan man vil reagere på andres adferd. Jeg synes at man i større grad skal fokusere på alt som er bra i stedet for det som er dårlig. En fin leveregel er å fokusere på det man liker med andre mennesker. Og er det ikke noe man liker ved en person - da fokuserer man ikke på den. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...