Fulmar33 Startet 1.August.2023 Del på Facebook Startet 1.August.2023 Hei, hadde en litt ubehagelig første seiltur med "nye" båten da forseilet ble revet ut av sporet like etter det var rullet ut. Jeg hadde først en del problemer med dette da jeg først skulle heise seilet opp på rullen, men håpet at det skulle klare seg da hele seilet var tredd inn og lasten ble jevnere fordelt over hele sporet. Det ser ut som det er plastinnlegget som er skadet. Jeg skal prøve å få tak i nye og bytte ut. Noen som har lignende erfaringer? Rullen er fra Plastimo og det står "910" på trommelen. Jeg klarer knapt å finne spor etter en modell som heter noe med 910 på Internettet, men jeg tror det er del nummer 26179 jeg trenger. Den skal visst passe til 810-S 811-S mm. Har funnet den på utenlandske nettbutikker (lenker nedenfor). Er heldigvis ikke særlig dyrt, men blir 1000 kr i frakt. Jeg har sendt forespørsel til Seatronic om de kan få tak i det. https://www.oceanchandlery.com/plastimo-pvc-liner-for-single-groove-reefing-systems.html https://jimmygreen.com/plastimo-jib-reefing/80175-plastimo-plastic-luff-grove-15m-26179 Båten er en Alo 33. Alt jeg vet er at de var bygget i perioden 1975-1980 i følge sailboatdata.com. Jeg vet ikke om riggen er original, men den er jo potensielt ganske gammel. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 1.August.2023 Del på Facebook Svart 1.August.2023 Hei, og velkommen på forumet👍 Jeg kjenner ikke fabrikatet, og det sporet ser utvilsomt for bredt ut. Enten mangler det noe i profilen, eller så er det for mye tykkere forlikstau. Det ser jo gammelt ut. Ny båt for deg, så jeg hadde vurdert å be om høst-tilbud på nytt rullesystem om det blir kostbart å fixe på det eksisterende. Da hadde jeg skiftet forstag i samme runden. Den riggen nærmer seg vel 50 år, så jeg hadde bedt en rigger se over hele riggen om dette er din første seilbåt / om du ikke er rigg-kyndig. Fordelen med å kjøpe gammel og billig båt er jo at da er det penger igjen til oppgraderinger. Bare å bytte tau og blokker gir en ny opplevelse, og nye seil så er du jo i mål. Sitér dette innlegget Link to post
Fulmar33 Svart 1.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2023 Takk for det :). Jeg kjenner forrige eier og det viste seg at de hadde seilt med en større genoafokk, mens jeg heiste det første seilet jeg fant som jeg tror var en stagfokk. Jeg kan dog ikke se at forlikstauet er tykkere på det ene enn det andre. Jeg fikke skuta for 15.000 kr og hadde ikke tenkt å koste på den så mye. Den flyter og motor går og seilene og riggen skal være helt ok. Merker at det er mye motstand i alt som skal bevege seg, så noen tau og blokker er kanskje ikke så dumt. Har båten på Svalbard, så tror ikke jeg får tak i en sakkyndig rigger med det første. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 1.August.2023 Del på Facebook Svart 1.August.2023 Hvordan er seilet ditt festet nederst på profilen. Det står vel ikke bare i sporet. Sitér dette innlegget Link to post
Fulmar33 Svart 1.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2023 Ja det er godt poeng. Jeg hadde litt problemer med å rulle seilet inn siden falltauet i toppen bare surret seg rundt forliket, så jeg satt på en taustump mellom fokken og innfestningen i bunnen for å få seilet ca. 40 cm høyere opp. Det kan jo være jeg burde ha litt kraftigere spenn i falltauet også, men jeg prøvde å ha den litt slappere for å få mindre motstand i rullen. Jeg har funnet frem genoafokken nå, så skal jeg se om den dekker mer av forliket og lar seg rulle enklere. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 1.August.2023 Del på Facebook Svart 1.August.2023 Er det nede eller oppe det rives ut først? Hvis det er nede, kan du vurdere å ha stroppen oppe. Det beste er å ha en "stropp" som er sydd med eget forlikstau, så den går i sporet, som en forlengelse av seilet. Forlikstauet bør gå så langt ned at det står inne i selve feederen, som gjerne er trangere enn sporet. Sitér dette innlegget Link to post
Fulmar33 Svart 1.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2023 J-Å skrev 2 minutter siden: Er det nede eller oppe det rives ut først? Hvis det er nede, kan du vurdere å ha stroppen oppe. Det beste er å ha en "stropp" som er sydd med eget forlikstau, så den går i sporet, som en forlengelse av seilet. Forlikstauet bør gå så langt ned at det står inne i selve feederen, som gjerne er trangere enn sporet. Det løsner først midt på. Tror det er omtrent ved den tredje profilen. Man kan se på bildet at sporet er litt bredere der. Grunnen til at stroppen er i bunnen er for å få kortest mulig lengde på falltauet i toppen slik at det ikke skal bli med rundt forliket når fokken rulles. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 1.August.2023 Del på Facebook Svart 1.August.2023 Hvis det går ut midt på så er det ikke så lett å finne noen quickfix nei, annet enn å stramme mer på fallet. Jeg forstår grunnen til stropp, men du kan også ha den mellom seil og svivel oppe. Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 1.August.2023 Del på Facebook Svart 1.August.2023 En midlertidig løsning kunne vært å brette et lag eller to med seiltape rundt forliket for å gjøre det litt fyldigere. Denne her, f.eks.: https://www.watski.no/-115ny Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 1.August.2023 Del på Facebook Svart 1.August.2023 Fulmar33 skrev for 6 timer siden: Har båten på Svalbard Hvordan er beredskapen der, RS har vel ikke båt der? Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke vil sette i stand en båt bare fordi den er billig i utgangspunktet. Men jeg har aldri seilt der, mulig Yr har full kontroll. Overlevelsesdrakt, nødpeilesender og VHF, er det utstyr man har ombord der? Det er også en facebookside ‘sails and rigging’ med mange kompetente riggere om du ikke finner utav det. Sitér dette innlegget Link to post
Fulmar33 Svart 2.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2023 J-Å skrev for 13 timer siden: Jeg forstår grunnen til stropp, men du kan også ha den mellom seil og svivel oppe. Å ja, selvfølgelig. Tenkte ikke på det. tor_ef skrev for 13 timer siden: En midlertidig løsning kunne vært å brette et lag eller to med seiltape rundt forliket for å gjøre det litt fyldigere. Ja det er ikke så dumt, men blir det kanskje vanskelig å ta av igjen når jeg får satt ny plastprofil hvis det blir for trangt? Code0 skrev for 12 timer siden: Hvordan er beredskapen der, RS har vel ikke båt der? Nei, ikke noe RS. KV Svalbard, Polarsyssel og helikopter står for redning i området, samt at det vrimler med cruisebåter i forskjellige størrelser. Har overlevelsesdrakter, VHF og satellittkommunikasjon. Værmeldingene er ganske gode for tre dager fremover og det er ikke så langt mellom gode havner. Har satt nye plastprofiler i bestilling. Koster ca. 1500 kr, men tar noen uker å få det levert. Kan prøve med litt forlikstape frem til da. Tenkte også kanskje jeg kunne sette en knute på rullelinen slik at det blir igjen en runde eller to på forstaget. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 2.August.2023 Del på Facebook Svart 2.August.2023 Fulmar33 skrev 21 minutter siden: Tenkte også kanskje jeg kunne sette en knute på rullelinen slik at det blir igjen en runde eller to på forstaget. Hvis det blir tomt på rullen før du har dratt seilet helt inn og fått et par runder med skjøte på forstaget, så kan du bare trekke begge skjøtene frem og ta skjøtene noen ganger rundt forstaget til det ser greit ut og så rekke skjøtene tilbake til cockpit igjen. Jeg forstår ikke hva du mener med å sette knute på tauet. Sitér dette innlegget Link to post
Fulmar33 Svart 2.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2023 Code0 skrev 24 minutter siden: Jeg forstår ikke hva du mener med å sette knute på tauet. Altså sette knute på tauet man bruker for å rulle fokken inn, slik at det ikke blir mulig å rulle den helt ut. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 2.August.2023 Del på Facebook Svart 2.August.2023 Mye kunnskap og gode tips å få i fb-gruppen "oppussing og reparasjon av seilbåter" også. Kan være du finner noen som har erfaring med den type rull. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 2.August.2023 Del på Facebook Svart 2.August.2023 Fulmar33 skrev for 3 timer siden: slik at det ikke blir mulig å rulle den helt ut. Aha, da bør du heller kjøpe en fall-lås som innrullingslina går gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.