Jump to content

Pioner 15 Viking med 50 hk Honda

Grå i skjegget

Recommended Posts

Hei

Jeg har kjøpt meg en ny pioner 15 viking med Honda BF 50. God båt og motor, men jeg er litt misfornøyd med farten på båten. Jeg ser at i tester skal båten gjøre 27,5 knop med 40hk Yamaha? 

Min båt:

Propell: Alu 11,1 X 14

Motor montert slik at kavitasjonsplaten ligger 1 cm over bunnen av båten (motoren har lang stamme men kan ikke monteres lengre ned). Propell drar ikke luft.

Max fart: 25,5 knop 5800 rpm med 3 voksene i båten. 26 knop 5900 rpm med en person.

Masjfart: 20 knop og 4500 rpm.

Er det noen som har samme båt og motor? Propellvalg/fart?

Har hatt en uttern a56 (ca 200kg tyngre enn din båt) med både BF50 og BF 60.

Begge motorene likte samme propell (3x11x14 stål). BF60 gav kanskje en knop mer på topp og litt mer ooomph fra bunnen. Har testet med 3x11x13 stål og org honda 3x11x15 alu også. Fikk maks 5400rpm på WOT med alu. 14 pitch stål gav 6000rpm på BF50 og 6100 på BF60. 

Fart har vært 29,5 knop på wot og 20 knop på 4500 med BF60.

Tallene du oppgir rimer ikke helt. Bare en halv knop og 100rpm mellom 1 og 3 voksne i båten.

Har du trimmet ut til propell slurper luft og litt inn igjen når du skulle sjekke farten? Kan du ha testet mot strøm og eller vind alene og med strøm og eller vind med last?

.. og så har man jo det som heter "brosjyreknop" , oppmålt under ideelle forhold, og ikke så lette å oppnå ellers.    Men min erfaring med kjørefakta-dataene for min Yamarin 5940 stemmer ganske bra med virkeligheten.

Disse pionerbåtene er vel ikke de enkleste å få god fart på.   God bredde og moderat v-bunn gjør de lettplanende og stabile, men de klarer ikke å løfte seg godt ut av vannet når farta øker , noe som bremser på toppfarta
(Dvs, de klarer ofte å løfte hekken, slik at resten av skroget dyttes ned i vannet..)

Iflg spec fra Honda så høres jo propellen ut til å treffe bra på turtallet:

Full Throttle RPM Range

5,500-6,000 RPM

Rated Power   50 HP @ 6,000 RPM

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

7 hours ago, ivar said:

.. og så har man jo det som heter "brosjyreknop" , oppmålt under ideelle forhold, og ikke så lette å oppnå ellers.    Men min erfaring med kjørefakta-dataene for min Yamarin 5940 stemmer ganske bra med virkeligheten.

Disse pionerbåtene er vel ikke de enkleste å få god fart på.   God bredde og moderat v-bunn gjør de lettplanende og stabile, men de klarer ikke å løfte seg godt ut av vannet når farta øker , noe som bremser på toppfarta
(Dvs, de klarer ofte å løfte hekken, slik at resten av skroget dyttes ned i vannet..)

Iflg spec fra Honda så høres jo propellen ut til å treffe bra på turtallet:

Full Throttle RPM Range

5,500-6,000 RPM

Rated Power   50 HP @ 6,000 RPM

En annen ting med plastikkbåter er jo at skrogflatene ofte kuver innover, det gjør at du kan få et sug slik at det blir mer motstand

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hei

Da har jeg fått testet båt og motor ordentlig. Denne gangen var det blankt hav. Nå tiltet jeg motoren mer ut ved toppfart.

En person i båten.

Toppfart: 28,5 knop og 6100 rpm

Masjfart: 21 knop og 4500 rpm

Dette resultatet er jeg svært godt fornøyd med. Konklusjon: Riktig propellvalg (litt å gå på hvis det blir last i båten.:smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...