Jump to content

Best å ligge med båt i Trondheim?

sleipnern

Recommended Posts

Hei. Du har i grunnen 5 ulike alternativer når det gjelder gjestehavner. De to nyeste har kommet i løpet av sommeren, så de har jeg ikke prøvd enda. Trondheim havn har tre ulike lokasjoner; Skansen, Brattøra og Fosenkaia. Skansen blir litt utenfor allfarvei, men der har man tilgang til servicebygg. Brattøra er veldig enkel å komme til. Her har man mulighet til å bruke servicebygg et stykke unna. Går raskt å komme seg over fra Brattøra og inn til selve bykjernen. Verdt å merke seg at det blir litt roping på høyttaleranlegget på hurtigbåtkaia forholdsvis tidlig på morgenen. Fosenkaia blir veldig sentralt. Da blir man liggende på den andre siden av Sentralstasjonen i forhold til Brattøra. På Fosenkaia kommer du nok bare inn ved fjære sjø om du går fra Brattørsida. Er også en mulighet til å gå under jernbanebroa når/om denne åpner. 

Trondheim båtforening har åpnet opp to brygger for gjestebåter i sommer. En brygge med longsideplasser ved Royal Garden og en brygge med båser ved Solsiden. Usikker på om man har tilgang til vann og strøm på bryggene til Trondheim båtforening. Det kan kanskje noen andre her inne informere om? Også verdt å merke seg at man må gå under broer for å komme til disse bryggene. Broene er merket med 3,4 meter i Navionics. Man må da gå inn ved utløpet av Nidelva/ved Nyhavna. 

De røde ringene for Trondheim havn sine gjestebrygger, mens de grønne er for Trondheim båtforening sine. Trondheimgjestehavner.jpg.1c0552bc7ec6d823b646ef3199623fe8.jpg

Trondheim Båtforening har også gjesteplasser i Grillstad marina på Ranheim om man ikke ønsker å ligge i nærheten av sentrum. 

Går man opp Nidelva til Solsiden eller Royal garden er det et metermål på den første brua som viser aktuell fri høyde der og da. Jeg vil tro at med Viknes 1030 går du under på halv flo og lavere. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Trondheimsfjorden er, sånn generelt, lang og kjedelig. Men så finnes det steder som kan gi gode opplevelser. To steder jeg har trivdes godt er Levanger og Kjerknesvågen. I Levanger foretrekker jeg gjestehavna som ligger lengst opp i «elva». Der ligger man nærmest midt i sentrum og den gamle trehusbebyggelsen. Kjerknesvågen er lang mer landelig men en veldig trivelig havn. 

Omlag 25 nm fra Trondheim til Levanger om jeg ikke husker feil. Kjerknesvågen blir enda lengre, inn Skarnsundet og på sørsiden av Beitstafjorden. 

Redigert:

Måtte sjekke loggboka. 
Trondheim - Levanger 34 nm

Trondheim - Kjerknesvågen 39 nm

Som bekrefter at Trondheimsfjorden er lang. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Takk for info ang Trondheim! Ikke mye god info å finne hos Trondheim båtforening, men GoMarina var litt bedre.
Solsiden og Royal Garden var nytt for meg. Populære gjestebrygger vil jeg tro, eller er det muligheter for plass om man kommer en fredags ettermiddag? :worry:

sleipnern skrev for 9 timer siden:

Er det flere gode plasser å besøke lenger inne i fjorden tro?

Straumen / Inderøya!
Spennende å gå i norges nest sterkeste tidevannsstrøm. Samt å legge til kai i den. :)

Kan enten legge til på gjestekaia i strømmen der ved Rødbrygga (restaurant/pub med god pizza) eller gå litt lengre inn i Borgenfjorden (under bro på 12m) å legge til i småbathavna. Fint sted med vinmonopol, spritbrenneri, lekeplasser, kaféer, parker +++
Strømmen er borti 7-8knop på det sterkeste og snur ca 2timer etter oppgitt flo og fjære utenfor.

Brigg skrev for 9 timer siden:

Trondheimsfjorden er, sånn generelt, lang og kjedelig.

Trondheimsfjorden blir litt mer "spennende" om man går nærmere land, og ikke bare midt i har jeg erfart.
Ellers må jeg kanskje slå ett lite slag for Steinkjer, hvor jeg bor. :clap:
Sentrumsnær gjestebrygge (Jæktbyn) i gangavstand fra kjøpesenter, badeland, stor lekeplass med no skumle sklier, Biltema, Jula, Clas Ohlson, Vinmonopolet og slike viktige tilbud. ;)
Også må man under Skarnsundbrua for å komme dit. Imponerende bro som var verdens største i sitt slag når den ble bygd på 90tallet.

hansa82 skrev 47 minutter siden:

Ikke mye god info å finne hos Trondheim båtforening, men GoMarina var litt bedre.
Solsiden og Royal Garden var nytt for meg. Populære gjestebrygger vil jeg tro, eller er det muligheter for plass om man kommer en fredags ettermiddag?

Disse gjestebryggene er nye av året. Dvs, bryggene har ligget der tidligere, men bruken som gjestebrygge er ny. Derfor er det kanskje lite informasjon, og når få vet om tilbudet er det kanskje større sjanse for å få plass. 

Brigg skrev 13 minutter siden:

Derfor er det kanskje lite informasjon, og når få vet om tilbudet er det kanskje større sjanse for å få plass. 

Godt poeng *hysj* ;)
Var generelt dårlig info for alle gjestehavnene til Trondheim båtforening.
De henviser til Havneweb (forøvrig ikke verdens beste nettside), som igjen linker til Trondheim Båtforenings side. :crazy:

Ellers ser jeg at alle broene har minst 4m seilingshøyde i følge denne siden:
https://trondheimhavn.no/tjeneste/bruapning/

Er det ikke mye strøm oppe ved Royal Garden? husker da vi var der med MTB i 96 var litt trøblete å legge til der, men de ligger kansje nedenfor selve Royal Garden de bryggene? Da var ikke blomsterbrua så vi kunne gå med 11m høy båt dit

NK sa det var den kjedeligste fjorden han hadde seilt! :giggle: 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 14 minutter siden:

Er det ikke mye strøm oppe ved Royal Garden?

Jeg hadde fast plass der for drøye ti år tilbake. Om man er oppmerksom på strømmen er den ikke sterkere enn at man klarer å håndtere den. 

Gjesteplassene er longside en flytebrygge som ligger parallelt med hotellet, dvs man må fortøye enten med baug eller hekk mot strømmen. Strømmen i Nidelva påvirkes av høy/lavvann, floa går opp langt forbi Royal Garden. Men det som påvirker mest er kanskje kraftproduksjonen og hvor mye vann som slippes gjennom kraftstasjonene.

21 minutes ago, Brigg said:

Jeg hadde fast plass der for drøye ti år tilbake. Om man er oppmerksom på strømmen er den ikke sterkere enn at man klarer å håndtere den. 

Gjesteplassene er longside en flytebrygge som ligger parallelt med hotellet, dvs man må fortøye enten med baug eller hekk mot strømmen. Strømmen i Nidelva påvirkes av høy/lavvann, floa går opp langt forbi Royal Garden. Men det som påvirker mest er kanskje kraftproduksjonen og hvor mye vann som slippes gjennom kraftstasjonene.

Kan hende det var max ugunstige forhold når vi var der, men var veldig stramt på baugtrossa og vanskelig å få inn baugen!!  160tonn båt uten baugpropel! :giggle:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

sleipnern skrev for 8 timer siden:

Veldig mye bra her👏

Hørt også om vansvika på ytterøy, Nervika,  Skjelvågen, Leksvika samt Hasselvika hvor vi allerede har vært.

Setter pris på tilbakemld om disse plassene, kan bli trivelig dette😃

Ytterøya er ei veldig lun og idyllisk havn. Her er det toalettfasiliteter på land. Har ikke vært på Ytterøy i år, så vet ikke om de har fått på plass dusj i sanitæranlegget. 

Like over fjorden for Ytterøya har du Ekne. Her har de laget et veldig fint anlegg på land. Åpen kiosk på Ekne i helgene. Her er det toalettfasiliteter på land.

Så Levanger ble nevnt tidligere i tråden, det er ei veldig fin gjestehavn oppe i Levangersundet. Servicebygg like ved gjestebryggen. Bra utvalg med restauranter og ulike butikker i umiddelbar nærhet til havna.

Må også skryte av Leksvik siden jeg bor der selv. Ei populær gjestehavn, spesielt utenfor fellesferien. Umiddelbar nærhet til servicebygg og spisested samt en kort spasertur til matvarebutikk. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...