Jump to content

Hvorfor har en del Amerikanske båter opptil 5 påhengere og ikke innenbords marinemotorer?


-morten-

Recommended Posts

Jeg ser en del videoer på nett som popper opp med Amerikanske båter i str 40-50-60 fot som har 4-6 påhengere på 350-450hk

Ja det ser imponerende ut, men blir det ikke et enormt forbruk og uforholdsmessig dyrt vedlikehold?  hvordan kontroleres motorene og hvordan funker motorovervåkimgen?

Ser for meg det må bli veldig med vannmotstand i forhold til antall HK, Når hele hekken er dekket av propeller og stammer!? synes sånn motorisering ser komisk ut! hvordan blir vektfordelinga med 1500-2000kg hengende utenfor båten? Må si jeg ikke skjønner logikken i dette opplegget!

 

På en sånn type båt hadde jeg heller sett for meg to MAN eller MTU med pod

brantoncig-1-1024x457.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Bedre plass i båten, hvis en motor streiker så er den bytta ut på ett par timer, man har 4-6 propeller istedenfor 2 propeller så det skyver mye bedre, vekt besparelsen og vektfordelinga gjør så man får mer løft i skroget og det er ofte bedre hydrodynamikk på girhusene de kjører med 

 

Men de oppsettene der har ødelagt speedbåt verden, før var det kun de spessielt interesserte som hadde såpass grove oppsett, nå kan alle og enhver bestille seg en 70-80knops 50foter. 

 

Fuelforbruk er det siste man tenker på, når man kjøper noe som dette. MEN hvis man tenker liter pr nm i marsjfart, så er det nok ikke så halvgærnt, selv om man kan bruke 500-800liter i timen på full fart 

Link to post
Shortcut skrev 14 minutter siden:

Tror det er "show" både.

Var i Florida for nogen år siden, hvor der var mange med adskillige påhængere 250 hk + (dengang)

Vi så aldrig nogen af dem der kørte med mere end 2 motorer af gangen.

Forklaringen vi fik var at de blev alt for ustabile i fart .

Årgang var cirka. 2016

 

Og nå ligger de helt stabilt i 70knop med en 50foter :) 

Link to post
8 minutes ago, Eika said:

Mange som kjøper sånt for å bygge nettverk i gutteklubben rik, like barn leker best. 

 

De fleste av oss hadde vel gjort akuratt det samme, hvis vi hadde tjent 5-10-15-20 mill i året 

Hadde jeg tjent 15-20 mill i året hadde jeg hatt båt med 2 MTU V12 Biturbo og ZF Pods! de spiser påhengere til frokost! :giggle:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

I USA så er jo bigger = better, og even bigger even better.

 

I enn sånn typisk 50- foting så får man vel greit plass til 3 store v-åttere, men disse må nok være ganske bra trimma for å komme i nærheten av feks 5-6 stk 450-hestere i samlet antall hk.    Og da blir det fort litt ekstra kostnader i drift/vedlikehold på motorer og drev..

 

Mistenker at dette HK racet var en av årsakene til at BRP kastet inn håndkleet med e-tec motorene - 300hk pr stk i multiinstallasjon taper mot 400/450 i samme antall

Og diesel i de miljøene der har vel ikke tatt helt av enda :giggle:..  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Må være såpass :giggle: 12 propeller, 72 sylindre, 3.600 hk....

 

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
-morten- skrev for 1 time siden:

Hadde jeg tjent 15-20 mill i året hadde jeg hatt båt med 2 MTU V12 Biturbo og ZF Pods! de spiser påhengere til frokost! :giggle:

 

Hvis du sier det så :) høyturtalls motorer som veier rett i overkant av 300kg pr stk, 3 av de nye 500r, veier det samme som en d6 med drev :) hva er det som går best av 1500 bensin hk og 400hk diesel ? 

 

Kamerat av meg hadde en 58foter som hadde 3x850hk seatek, vi kjørte Kragerø Strømstad på rett under 1time med den, men da hadde de beista slurpa i seg nesten 600l også. Motorrommet var som en ganske stor og fin akterkabin. 

 

Og i tilegg tar innenbords opp svært mye plass i båten. 

Link to post
andersb skrev 1 minutt siden:

kan du ha påhengere, velger du påhengere. 

 

utrolig mye billigere, og drastisk mindre vedlikehold. 

 

har 0 med å vise seg, flotte seg etc, aner ikke hvordan janteloven snek seg inn her, men vi er jo nordmenn.. 

 

Får jo 2stk splitter nye 450r, for prisen av en d6 med drev. Jeg er ikke i tvil om hva jeg helst ville hatt hengene bak båten 

Link to post
Eika skrev 59 minutter siden:

 

Får jo 2stk splitter nye 450r, for prisen av en d6 med drev. Jeg er ikke i tvil om hva jeg helst ville hatt hengene bak båten 

 

Men den behagelige maritime kraftfulle lyden av en turboladet diesel rekkesekser som maler pent kan ingen utenbordsmotor slå :giggle:

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 37 minutter siden:

 

Men den behagelige maritime kraftfulle lyden av en turboladet diesel rekkesekser som maler pent kan ingen utenbordsmotor slå :giggle:

 

 

 

Er du sikker på det ? Jeg har hatt d6, det er kjedelig lyd i forhold :) 

 

 

 

 

 

Og må jo bidra med litt lyd fra egen båt også 

 

 

 

 

Link to post

Noen liker dieseldyr og noen liker mygg :giggle:

 

Evt. noen liker gravemaskiner og noen liker F1-biler. Mange liker alt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Bedre med liten og rask ninjamygg enn svære, feite og treige dieseldyr :p hihi 

 

Svære dieseler er prøvd i pro v og class one, men idag kjører alle med bensin. Det sier vel igrunn sitt

 

Men i store og tunge halvraske båter som ikke inspirerer til aktiv kjøring, så tar jeg en diesel anyday :) 

 

Alt til sitt bruk :) 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...