Jump to content

Liten lekkasje rundt kjølbolt, Jeanneau Fantasia

Shanti_83

Recommended Posts

Jeg har en liten lekkasje i den fremste kjølbolten på seilbåten min, en Jeanneau Fantastia 27. Det begynte å lekke etter at jeg hadde båten på land for vårpuss, så det har nok vært noe bevegelse i kjølen under denne prosessen. Har aldri gått på grunn, men vet ikke hva tidligere eiere har gjort.  Har også sett at det har vært en liten glipe mellom kjølen og skroget helt foran, som jeg la litt fugemasse rundt da jeg hadde båten oppe. Burde nok ha sett litt nærmere på skjøten mellom kjølen og skroget og vedlikeholdt tetningen litt de siste årene, noe jeg ikke har gjort.
Jeg tipper at kjølboltene trenger å strammes, men problemet er at mutrene har rustet fast i boltene, så det er vanskelig å gjennomføre. Sannsynligvis er boltene like gamle som båten, fra tidlig 80-tallet. Dette er en jernkjøl, og boltene er trolig gjenget inn i kjølen, muligens med en mutter inne i kjølen, men usikker på dette.

Jeg vet ikke hva som er lurest å gjøre med dette problemet, men har kommet frem til noen alternativer: 
1. Ta av kjølen og montere nye bolter. Dette er sikkert den beste løsningen, men mest jobb, og jeg tror ikke jeg klarer å gjøre det selv. Vet heller ikke om noen som gjør dette i området der jeg bor.
2. Montere noen ekstra bolter mellom de gamle kjølboltene. Evt. bore ut den kjølbolten som lekker og montere en ny, hvis det er mulig. Legge ny fugemasse rundt hele skjøten mellom kjølen og skroget.
3. Fjerne fugemasse rundt hele kjølen og legge på ny, uten å gjøre noe med kjølboltene.
4. Dykke ned under båten og forsøke å tette glipen i kjølen med fett eller tetningsmasse av noe slag. Vente til neste år med å ta båten på land og gjøre noe mer.

Jeg hadde egentlig sett for meg å selge båten snart, men så har dette hyggelige problemet dukket opp.. Det burde kanskje fikses før et eventuelt salg, hvis ikke må vel prisen reduseres en del. 

Gode råd mottas med takk!

Om du har glipe foran så ville jeg sjekket området rundt bakkant av kjøl. Bank rundt området innvendig og utvendig med liten hammer. Hard lyd er friskt laminat, dump lyd er knust laminat, noe som er typisk skade etter grunnstøting. Sjekk også sprekker mellom skrog og stringers/bunnstokker, skrog og skott ++

Vet ikke hvordan det er med akkurat denne båten, men på mange skal kjølboltene stå tørt. Dvs at det er en fuge rundt kjøl-/skrogsammenføyning som hindrer vann til der hvor kjølboltene sitter. Stramming av kjølbolt vil ikke tette lekkasje. 
Jeg opplevde dråper på en kjølbolt etter en grunnstøting. Kjølen ble tatt av og remontert (forsikring, kostet kr 65.000), men det var ingen skade i laminat. Altså var det kun fugen som var skadet, men de-/remontering av kjøl ble gjort for å inspisere laminat. 

Takk for svar! Mutterkløyver var noe jeg ikke visste om, men det var et lurt tips. Det kan jo hende det lar seg gjøre å få løs mutrene og at gjengene på boltene fortsatt er intakte. Jeg skal ta en kikk i området rundt bakdelen av kjølen i morgen for å se om det er tegn til noen skader der. Jeg aner ikke om boltene trenger å strammes eller ikke, det hadde jo vært enklest å bare reparere fugen rundt skjøten. Kjølboltene har tidligere vært dekket av et slags glassfiberlag, men jeg skrapet bort dette for å se på noen av de andre boltene, og disse var tørre, selv om de var temmelig rustne.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...