Jump to content

Yamaha V4 115 hk to takt 1988 mod. Stopper etter ca 5 min på 3/4 eller full gass

Blue39

Recommended Posts

Hei,

Er ny på forumet her og nylig blitt båteier av en Scand 550 med Yamaha V4 115 hk 1988 mod.

Fornøyd med både båt og i utgangspunktet motor, men i det siste har den fått nykker på 3/4 og full gass da den stopper etter ca 5 min. Den starter igjen etter stopp, enkelte ganger ned litt ruskete gange. Det kan også etter hendelsen med stopp være vanskelig starte da startmotor enten klikker eller "summer" før den etter 5-6 forsøk drar rundt og motor starter.

Motor går fint på tomgang og er lettstartet generelt. kjører fint på 2000 omdr. over lengre perioder .

Har skiftet plugger, bensinfiltre, Impeller samt sjekket slange for klem. Bensinpumpe er ikke byttet men kommer til å gjøre det.

Merker etter en halvtimes roolig kjøring at venstre sylinder rekke er litt over lunken når jeg legger hånda på den. Høyre sylinder rekke og spesielt den øvre er merkbart varmere.

Tenker å bytte termostater på begge sider samt demontere topper og rense kjølekanalene(tror ikke feilen er dårlig kjøling). Batteriet er nytt og blir vedlikeholdsladet jevnlig.

Kan det være noe feil/korresjon på El-anlegget? Coil? eller bensintilførsel på høye turtall? 

Har noen her på forumet noen gode råd til en fersking?

kjøp originalt eller merkevare, og med stor nok dimensjon.   De jeg har vært borti fra biltema har vært skrot. Stiv slange og koblinger som lekker

Blue39 skrev for 17 timer siden:

Kan det være noe feil/korresjon på El-anlegget?

Batterikabler svekkes over tid, masse tynne kordeler som vil oksydere og gi økt motstand og dermed spenningsfall ved belasning

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kjøpt original slange men stadig samme feil. Tror nok som du sier Ivar at batterikablene må byttes. Byttet hovedstrømbryter og så vel da at grønn irr fantes både på pluss og minus i tuppen og strekker seg sikkert innover i kablene.

Ja Roger jo, det sitter et lite et inne motor med koppholder, Nærmest ei fin sil som sikkert kan vaskes men jeg byttet det.

anbefaler også eksternt bensinfilter med vannutskiller. 

Når det gjelder bensintilførsel så er det mange muligheter for litt finurlige feil.   Feks dersom det er en innsnevring etellerannet sted, og i tillegg en slange som ligger i litt for tight bøy, da vil slangen kunne suges flat når det kreves mye bensin. Men se helt fin ut ellers.    Klarte å lage for krapp bøy på slangen til bensinfilter på motoren på min 80hk, spekulerte en smule der før jeg oppdaget det

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei Ivar og takk for nyttige innspill. Har montert et 10micron filter m/vannutskiller for sikkerhets skyld. Får sjekke bensin tilførsel en gang til, men slangen er jo ny og prøvde å legge den uten de store "bøyene":-).

Har vel en plan om å sjekke svinghjulet/trigger for å se om det er korrodert/rust, da det var et problem på en Evinrude 90 hk jeg hadde for mange år siden og erfaringen med den var at det var lite korrosjon som skulle til for å skape problemer under belastning.

Blue39 skrev On 2.8.2023 at 21.52:

Fornøyd med både båt og i utgangspunktet motor, men i det siste har den fått nykker på 3/4 og full gass da den stopper etter ca 5 min.

Jeg har Yamaha Pro-V 100 fra 97, dom også er V4.

Fra ca 3/4 gass og opp til full gass gikk den litt rykkete. Feks på full gass så var det brå turyallsforandringer der den datt til 3/4 turtall og så brått opp til fullt igjen og dette gjentok seg med varierende mellomrom.

Siden den mistet 1/4 av turtallet på en 4 sylindre motor antok jeg det var noe med tenninga. Men én tidligete Yamaha mekaniker  som nå jobber å Mekonomen Hønefoss mente det var vann i forgasseren.

Han sa det var en egen del av forgasseren for høy fart som gjør at jeg kun får problemet da. En dråpe kan ligge der og skape problemer lenge uten å bli dratt gjennom og bli vekk.

Jeg fikk en vareprøve han mente ville hjelpe som en hestekur, og det virket. Dette hadde vært et problem lenge, men nå har alt fungert fint siden.

Brukte ei flaske på to bensinfyllinger a 20 liter og så var problemet løst.

Ellers bruker jeg litt Omron iblant fra samme butikk.

Har også kjøpt ei flaske til av hestekuren, se bilde. For å ha i båten i tilfelle problemet med vann dukker opp igjen.

Fikk også anbefalt å bruke 98 oktan for å unngå etanolen. Så da prøver jeg det, særlig før motor skal stå en stund med bensinen i seg. Blir noen mil ekstra med Dieselbilen da man må innrette seg etter miljøvernere galskap og jeg ikke vet om noe sted de selger 98 98 oktan ved sjøen i Arendal eller deromkring (Risør - Blindleia).

20230804_143015.jpg

Takk for tipset 19 fot, men har brukt lignede stoff fra Liquid Moly (marine stabilisator) og heller til en eller annen elektrisk feil under belastning på middels til høyt turtall.

Motor går bra på tomgang og opp til ca 3000 omdr. uten stopp. Problemet er først ved høyere turtall over 5-minutter.

Da stopper den ofte brått og har problemer med å dra starter rundt. Noen ganger etter denne stoppen høres bare klikk fra starter. Kan da vente i noen minutter og så er den i gang igjen og jeg må "cruise" til land i 8-10 knopp:-)

Jeg har en tilsvarende 100 hk og hadde et lignende problem for mange år siden. Den gikk helt fint i timevis på 3200 rpm (så vidt jeg husker) men begynte å fuske kraftig etter kort tid på 3300. Slapp den ned 100 rpm og den gikk fint igjen. Viste seg å være en blokkering i bensininnløpet til ene forgasseren. Vet ikke hva det var men noe satt veldig fast før flottørventilen. Måtte bruke en del krefter med ståltråd for å få løs hva det nå enn var og da det løsnet falt det ned i grusen... Har fungert helt 100 siden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • 4 uker senere...

En liten oppdatering her:-)

Har byttet: Bensinslange m/blære, Bensinpumpe med slanger, Rengjort og testet stator og svinghjul, byttet termostater, nye pakninger og renset waterjacket, Byttet hovedstrømskabler til/og hovedstrømsbryter. Sjekket og rengjort el kabler/kontakter i motor.

Forgasser er renset.

Motor går nå som den skal på full gass, men kan ikke peke på en enkelt feil som forårsaket problemet dessverre.

Flott at det ordnet seg og takk for tilbakemelding selv om den ikke var helt konkret :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...