Jump to content

Lukt av vakuumtoalett med kvern

Bjellis

Recommended Posts

Prøvd biologisk sanitærvæske? Skaper god bakteriekultur i tanken, fører til raskere nedbrytning av septiken og mindre lukt. Også luftingen av tanken bør være god, standard lufting med en 16mm slange er gjerne litt lite. Hos meg er det en 16mm og en 38mm slange til luftingen (275 liters tank, med master bed rett over), det lukter ikke fra tanken og ikke når det pumpes ut heller. Bruker da Green Viking jevnlig, har det oppi ei gammel spruteflaske ala Jif stående rett ved dassen og gir et lite sprut nedi skåla etter hvert besøk.

Heisann.

Dassen lukter helt ille hvis det ikke kommer oksygen nedi der. Min lufte slange har vært tett på 4 båter (Skaprnes9100, Bavaria 32 sport og 2 x Windy37GM)=nær døden opplevelse å dra ned.  Sjekk luftingen-enkleste av alt.  Nest step er som flere her sier, sjekk slangene. Legg en fuktig lunken klut på slangene, la den ligge litt og lukt. Lukter det "kjetting" er det tid for bytte.

Ang sanitærveske, så fines det ihvertfall 2 typer: Kamuflerende og fjernende (mine begreper-finnes sikkert andre begreper).  Thetford Blue og Green er kamuflerende, dvs de dekker over lukta (og det lukter festivaldo-ingen favoritt hos oss) enn så gøy festival kan være). Green Viking er den andre, da fjernes lukta ved å tilsette bakterier. Jeg har testet noen få, ingen slår Green Viking

https://www.europris.no/p-sanitaervaeske-4-l-green-viking-200083

Herre Thetford sin

https://bilpleiekongen.no/produkt/104698/thetford-aqua-kem-blue-concentrated-780ml-lavendel?gclid=EAIaIQobChMIo9j95vrEgAMVG5RoCR15Pg-WEAQYAiABEgKtOfD_BwE

Vi spyler med saltvann i vår båt og har gjort det i all tid- og bruker en del vann. Når alt er bort i skåla - holder vi pumpen igang i hvertfall 3-4 sekunder etterpå. Det er bedre at avfallet tynnes ut enn at det blir tungtflytende. Alle pumper og kverner er glad for tynflytende

Lykke til :-)

Mvh Windy37GM 

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...